Advertisement
TEST-DRIVE — decembrie 26, 2018 at 1:25 pm

Test Drive: Renault Megane RS vs Honda Civic Type-R – Orgolii măsurate

by

Deși nu reprezintă un segment de volum, lumea hothatch-urilor e plină de rivalități, orgolii și ambiții de învingător. Și asta pentru că atât Megane RS, cât și Civic Type-R, pot influența vânzările modelelor „normale“. Așa că e musai ca vârfurile să fie bune. Cele mai bune.

94_SSD_1517

Text: Andrei Barbu   Foto: Dragoș Savu

Să nu ne păcălim crezând că astăzi, la nivelul acesta, mai există mașini proaste. Deloc. Să greșești atât de rău încât să scoți pe piață o mașină proastă este, în Renault Megane RS vs Honda Civic Type-R ziua de azi, sinucidere curată. Și toată lumea știe asta. De la inginerul care se ocupă de balamalele portierelor, până la directorul de marketing. Și atunci, meseria asta de jurnalist auto devine din ce în ce mai grea. Și dacă mă-ntrebi pe mine, din ce în ce mai subiectivă. Ce-i drept, nu c-ar fi fost vreodată prea obiectivă.

În fine, ideea e alta. Când ai de judecat două dintre cele mai performante și avansate hothatch-uri de pe piață, poți fi obiectiv doar într-o anumită măsură. De ce? Ei bine, un hothatch e o mașină pe care o cumperi din pasiune pentru condus. Iar pasiunea e rareori obiectivă.

83_SSD_0578

De-a lungul anilor, Megane RS și-a construit reputația de cel mai rapid hothatch din Iadul Verde. Și când spun hothatch, mă gândesc întotdeauna la o mașină cu tracțiune față, pentru că un „hothatch“ cu integrală – așa cum sunt Golf R și Focus RS – trec deja în altă ligă. Revenind, Megane RS a avut acest prestigios titlu de-a lungul generațiilor sale precedente.

Dar cu noul Type-R, japonezii de la Honda le-au răpit francezilor bucuria asta. Brutal, fără prea multe avertismente. Pur și simplu, Type‑R-ul a spulberat tot ce știam despre hothatch-uri și timpii lor pe Nurburgring. Și asta pentru că acestă compactă supraalimentată este o brută. O bijuterie a ingineriei și o dovadă că Honda n-a uitat să construiască mașini. Că ține la tradiție și că-și respectă idolii. Că implicarea în Marele Circ a dat roade. În fine, că tot ce ține de acest monstru – pentru că da, Type-R-ul e un monstru printre hothatch-uri – este studiat până în cel mai mic detaliu. Că rezervorul e montat de-a lungul mașinii pentru o mai bună distribuire a maselor, nu e un secret. Că aerodinamica mașinii funcționează de-a binelea, iarăși, nu e deloc secret. Că la 6.500 de ture te lovesc din plin cei 320 de cai-putere, scrie peste tot. Că mașina e capabilă de o viteză maximă de 272 km/h e bine-știut. La fel de cunoscut e și faptul că Type-R-ul face suta în 5,7 secunde. Ori că ale sale 1.380 de kilograme sunt bine ținute în frâu de discuri ventilate de 350 mm pe față, venite de la Brembo. Sunt multe lucruri pe care orice pasionat de lumea auto le știe despre Type-R. Dar sunt unele pe care le descoperi doar după ce duci mașina asta pe un circuit.

Pentru materialul ăsta ne-am cam dat peste cap să ajungem până la Târgu Mureș și să avem cel mai nou circuit din România pentru noi. Adică cei 3,7 kilometri ai Transilvania Motor Ring, chiar înainte de inaugurarea oficială. Așa că ăsta s-a dovedit terenul de joacă perfect. Cu o linie dreaptă lungă și lată, cu viraje în orb, cu urcări și coborâri, cu șine și viraje extrem de rapide. Adică exact ce cauți când ai pe mână două hothatch-uri de calibrul Type-R-ului și al Megane-ului RS.

123_SSD_2882

Transilvania Motor Ring e caruselul perfect în care să-ți testezi abilitățile de pilot.

Bănuiam că Honda va fi mașina mai rapidă. Era destul de limpede. Are 40 de cai putere în plus și peste 100 de kilograme în minus. Are roți și anvelope mai mari și este construită pentru a fi cea mai rapidă. De partea cealaltă, în colțul galben, Megane RS vine cu alte atuuri. Este o mașină pământeană și, din partea mea, mult mai frumoasă, mai subtilă și mai matură. Și poate fi configurată în mai multe moduri, în funcție de ce vrei. O poți avea cu șasiul Sport și automată cu dublu ambreiaj EDC, sau o poți avea în versiunea Cup. Adică manuală, cu diferențial cu alunecare limitată și un set-up ceva mai rigid al suspensiei. Type-R-ul nu-ți dă de ales. Iar asta e destul de restrictiv într-o lume în care personalizarea e parte din cheia succesului. Și mai știm că Renault doar ce-a lansat și versiunea RS Trophy a Megane-ului. Mult mai potrivită pentru un comparativ al timpilor pe circuit. Dar în materialul ăsta nu despre zecimi de secundă vreau să vorbesc, ci despre feeling și despre pasiune.

101_SSD_2119

Da, Honda e brutal de rapidă. Îți spune asta când o privești. Când o pornești. Când îți pui centura și când o treci în +R. E precisă ca un robot medical și operează cu viteze uimitoare. E lipsită de dramă, previzibilă și mereu cu un pas înaintea ta. Te-ndrăgostești de ea pentru că te face să arăți bine-n ochii prietenilor. Și nu pentru că ești tu un șofer desăvârșit, ci pentru că ea e o mașină extrem de rapidă. Direcția îți spune mai multe decât o ghicitoare în ghioc și-ți transmite mai multe decât Lady Gaga în „A star is born“. Motorul răspunde mai repede decât executorul judecătoresc pe care-l tot amâni, iar suspensia te ține lipit de asfalt mai bine decât ține Loctite-ul o farfurie încă nespartă. Îți spun, Type-R-ul te face să te simți într-un joc. Îți dă încredere că rezolvi totul cu un restart. Și asta, pe de o parte, e bine. Pentru că e uimitor de rapidă. Pe de altă parte, Megane-ul știa asta. Așa că-ți propune o altfel de experiență.

Dacă te dai jos din Type‑R și te urci în Megane, totul pare mai domol. Mai confortabil și mai echilibrat. Dacă nu treci mașina în Race, ai putea să juri că te afli într-un simplu Megane GT. Dar imediat ce l-ai trecut în Race, ADN-ul ăla al diviziei Renault Sport pune stăpânire. Motorul de 1,8 litri se trezește la viață și-ncepe să muncească. Te răsfață cu 280 de cai-putere pe care îi livrează la 6.000 de ture. Dar și cu 390 Nm – cu doar 10 mai puțin decât Type-R – de la 2.400 la 4.800 de rotații pe minut. Are o plajă a cuplului maxim mai mare, iar asta îl ajută, pentru că face suta în 5,8 secunde. Deși e mai greu și mai puțin puternic. Iar la volanul RS-ului trebuie să muncești dacă vrei să fii rapid. Roțile spate virează în sens invers celor din față până la 100 km/h, dacă ești în modul Race. După 100 km/h, virează în același sens. Așa că e șocant felul în care mașina virează. Atât de rapid, atât de lejer încât ai nevoie de timp de obișnuiță. Nu are apăsarea Type-R-ului, așa că spatele are tendințe serioase de supravirare. Prin urmare, ești mai mereu în gardă, gată să contrabrachezi. Mașina e mai jucăușă. Mai vioaie. Mai obraznică și mai neascultătoare. Dar te face să zâmbești. Larg. Nu ești la fel de încordat ca-n Type-R. Dar ești mai antrenat în joacă cu timpii. Și simți că ești mereu la limită, deși probabil că limita-i departe.

118_SSD_2790

Da, pe Transilvania Motor Ring, Type-R e mai rapid cu aproape trei secunde. Dar pentru mine, Megane-ul reprezintă esența unui hothatch. Îmi place mai mult să-l conduc. E mai distractiv și mai lipsit de inhibiții. Nu vrea cei mai buni timpi, dar vrea cel mai larg zâmbet. Iar asta-i mai importat decât trei secunde în plus sau în minus.

fisa tehnica megane rs civic type r

Citeste si...

VIDEO: Test Drive Renault Megane R.S. – Orologerie franțuzească cu loc de joacă
Test Drive: Ford EcoSport - Milenialul din Craiova

Lasa un comentariu:

Comentarii