Sistemele de propulsie alternativă, cu grijă pentru mediu și accent pe sustenabilitate, depășesc deja granițele definite de autoturisme și se regăsesc la baza noilor generații de vehicule comerciale. Am stat de vorbă cu Alexandru Rugină, noul Chief Operating Officer al Mercedes-Benz Vans România despre impactul pozitiv al eVan-urilor, despre avantajele lor și despre viitorul mobilității în zona vehiculelor comerciale.
Text: Andrei Barbu • Foto: Dragoș Savu
După opt ani petrecuți în echipa Mercedes-Benz, Alexandru Rugină preia conducerea diviziei de vehicule comerciale și devine Chief Operating Officer al Mercedes-Benz Vans România. În vârstă de 36 de ani, Alexandru Rugină a obținut rezultate remarcabile în pozițiile pe care le-a ocupat de-a lungul timpului în cadrul companiei Mercedes-Benz. Cu o experiență de peste un deceniu în aria After-Sales, Alexandru Rugină a ocupat, din 2016, poziția de Head of Customer Services & Parts Vans și a reușit să obținul locul 1 în competiția Van After-Sales Champions League. Acum, când propulsiile electrice își dovedesc constant beneficiile, schimbarea de paradigmă este mai vizibilă ca oricând, iar, din punctul acesta de vedere, Mercedes-Benz Vans are în portofoliul său modele complet electrice, pregătite să-și dovedească atuurile.
Se vorbește din ce în ce mai mult despre sustenabilitate în domeniul transporturilor. Iar un bun exemplu este noul EQV, un model 100% electric. Cum va arăta linia de modele Mercedes-Benz Vans în următorii ani?
Mercedes-Benz păstrează întotdeauna inovația și pionieratul în obiectivele sale, iar domeniul sustenabilității reprezintă unul dintre pilonii principali pe care ne dorim să construim. De aceea, în următorii ani, Mercedes-Benz va pune tot mai mult accent pe electrificare. Suntem siguri că acesta este viitorul și investim enorm în această direcție – atât financiar, cât și ca resurse umane. Așa cum am anunțat în această vară, ne propunem ca, începând cu 2025, toate modelele noastre să fie electrice.
Pentru a atinge acest obiectiv, vom lansa trei arhitecturi noi, complet electrice, dintre care una specifică pentru autovehicule comerciale ușoare. Așadar, în următorii ani trebuie să ne așteptăm să vedem tot mai multe modele electrice, până când motoarele convenționale, cu combustie internă, vor fi înlocuite complet.
Divizia Mercedes-Benz Vans deservește atât clienți comerciali, cât și clienți privați. Cum se reușește mixul acesta optim între un Sprinter care are doar cabina și șasiul și un camper așa cum sunt edițiile Marco Polo? Pentru că, la prima vedere, diferențele între cele două tipuri de clienți sunt foarte mari.
Diferențe există și Mercedes-Benz își propune mereu să ofere clienților o selecție largă de opțiuni. Considerăm că, în actuala și viitoarea linie de modele Mercedes-Benz, orice nevoie a vreunui client comercial sau privat poate fi îndeplinită de către un autovehicul al nostru. Platformele de arhitectură construite de Mercedes-Benz permit dezvoltarea acestei game variate de modele și ne dorim ca în continuare să venim în întâmpinarea nevoilor tuturor clienților, fie că vorbim despre o familie care își dorește să călătorească și să petreacă timp în natură sau de întreprinzători mici și mari care doresc să-și ducă afacerea la un nou nivel.
Cât de mare – sau mică – este reticența clienților comerciali în alegerea soluțiilor de mobilitate electrică?
Clienții au început să observe la rândul lor că viitorul este unul electric. Cu timpul, soluțiile de mobilitate electrică vor trece în prim-plan. În cadrul programului Keep Businesses Moving, care este dedicat antreprenorilor și afacerilor mici și mijlocii, Mercedes-Benz susține deja parteneri comerciali cu autovehicule electrice, iar răspunsul lor a fost extraordinar de bun. Moșia Corbeanca și Atelier Hamza beneficiază de modele Mercedes-Benz eSprinter, iar Adinish și Cărți, Dulciuri și Flori sunt susținute cu modele Mercedes-Benz eVito, care corespund nevoilor lor. Suntem siguri că tot mai mulți oameni vor îmbrățișa această schimbare, pe măsură ce și infrastructura o va susține. Care sunt principalele beneficii ale achiziției unui eVan? Un autovehicul electric are în mod clar multiple beneficii, pornind de la consum și costul redus al rulării zilnice, până la taxe mai mici și sustenabilitate sau efectul asupra mediului înconjurător. Indus – tria auto tinde spre această standardizare a autovehiculelor electrice, iar Mercedes-Benz este, cum am spus, mereu orientat către inovație în acest sens. Achiziția unui eVan, sau a oricărui auto – vehicul electric, vine și cu garanția că acel model va fi în continuare unul actual, care nu își va pierde din valoare în următorii ani și ale cărui beneficii vor genera un impact pozitiv și în viitor.
Cât de importante sunt serviciile post-vânzare în cazul vehiculelor comerciale ușoare și care sunt principalele provocări în comparație cu ceea ce se întâmplă în cazul autoturismelor?
Serviciile post-vânzare sunt deosebit de importante, fiind adesea un factor decizional în procesul de achiziție. Clienții noștri din segmentul comercial au nevoie de o gamă largă de servicii, cum ar fi un serviciu de asistență S24 care să îi poată ajuta la orice oră pe întregul teritoriu al Europei, continuând cu o rețea de ateliere autorizate foarte răspândită, atât la nivel național, cât și internațional, care să pună la dispoziția lor, în cel mai scurt timp, piese de schimb de origine. De asemenea, pachete de mentenanță sau de revizii sunt gândite pentru a fi potrivite rulajului și modului de utilizare al autovehiculului. Spre deosebire de turisme, modul și durata de utilizare diferă și astfel trebuie să venim în întâmpinarea clienților cu servicii care să re – ducă timpul de imobilizare al vehiculelor. Este deopotrivă o provocare, cât și un obiectiv permanent pentru noi, să oferim clienților soluții dedicate nevoilor specifice ale acestora.
Dacă în cazul autoturismelor Mercedes-Benz concurează cu producători tradiționali pentru segmentul premium, în cazul vehiculelor comerciale rivalii sunt (sau cel puțin par) mult mai variați. De la Ford sau Volkswagen, până la Iveco sau Citroën. Cât de acerbă e competiția în piață? Și, poate mai important, ce face Mercedes-Benz Vans pentru a se diferenția de concurenții săi?
Piața este într-adevăr diversificată în acest segment, însă avantajul Mercedes-Benz este că oferă clienților opțiuni care se pot plia pe nevoile lor. Autovehiculele noastre pot deservi o gamă largă de nevoi, fără să facem rabat de la calitatea excepțională cu care ne-am obișnuit clienții. Vorbim nu doar despre modele diferite, cât și despre opțiuni sau alegeri în ceea ce privește echiparea acestora, care vin în ajutorul clienților în funcție de dorințele lor. Ținem mult la această flexibilitate și căutăm întotdeauna metode de a oferi pieței soluții pentru orice situație.
O parte extrem de importantă în cazul achiziției unui van este și flexibilitatea și ușurința finanțării. Ce servicii oferă Mercedes-Benz Vans în cazul soluțiilor de finanțare sau leasing?
Prin intermediul Mercedes-Benz Financial Services România oferim clienților Mercedes-Benz Vans soluții de finanțare și mobilitate auto diversificate, acoperind astfel întreaga gamă de nevoi, de la cele tradiționale de achiziționare auto via Credit și Leasing Financiar, până la cele de utilizare auto cu servicii cu valoare adăugată via Leasing Operațional și Short Term Rent. Printre serviciile adiționale evidențiem Asigurările specifice autovehiculelor comerciale ușoare și furnizate de Mecedes-Benz Insurance Broker, pachetele special create de Mercedes-Benz Vans pentru întreținerea auto, taxe către autoritățile de stat, management pneuri și alte servicii specifice. Totodată, mobilitatea electrică este una din prioritățile noastre. Ne concentrăm și pe soluții financiare pentru autovehiculele electrice, propunând clienților Mercedes-Benz Vans modele 100% electrice (de exemplu eSprinter), cu dobânda 0% pentru leasingul financiar cu tripla opțiune pentru client, menționând aici și existența unei valori reziduale garantată de Mercedes-Benz Vans și care conduce la o rată lunară mai mică pentru client (537 euro fără TVA și Casco pentru eSprinter).
Care este cea mai importantă categorie de van-uri pentru piața din România? Cea de construcții, cea de curierat sau poate cea legată de transportul de persoane?
Momentan, în contextul pandemiei, zona de curierat a fost cea care a crescut cel mai mult, însă vedem semne că piața din România și-a revenit după un 2020 dificil și în ce privește turismul și transportul de persoane. Suntem încrezători că Mercedes-Benz va putea deservi în continuare toate categoriile menționate, și nu numai, la parametri obișnuiți. •
CLICK AICI pentru a răsfoi online noua ediție de toamnă a revistei Gentleman’s Car.