Lucrurile făcute cu pasiune sfidează limitele, exaltează simțurile și îți oferă cele mai mari satisfacții, fiindcă te conduc spre aspirații elevate. Cariera de corespondent de război a lui Adelin Petrișor și BMW Seria 8 Gran Coupé împart acest principiu esențial.
Foto: Dragoș Savu
Te mai poate impresiona un automobil, după avalanșa de adrenalină pe care ai trăit-o în avioane de vânătoare și supersonice precum MIG-21 Lancer, Eurofighter Typhoon, F-16 şi SAAB JAS 39 Gripen? Nu sunt mulți oameni care ar putea răspunde la această întrebare pe baza experienței personale. Însă Adelin Petrișor este unul dintre ei, prin postura sa de jurnalist și corespondent de război.
Totuși, după fiecare întoarcere la sol, pasiunea sa pentru automobile a rămas la fel de puternică. Ne vorbește despre plăcerea condusului cu aceeași poftă și bucurie cu care descrie G-urile resimțite în avioanele de vânătoare.
Plăcerea condusului este cea care alimentează afinitatea sa pentru marca BMW. Această pasiune a făcut naturală asumarea statutului de Friend of Brand BMW în România și a parteneriatului cu Automobile Bavaria, după cum ne explică Adelin: „Pentru mine plăcerea de a conduce înseamnă să te simți bine la volan, să te îmbrace scaunul, să te simți în siguranță, să te încânte bordul, interiorul. Atmosfera din mașină, modul în care trage motorul te fac să iubești drumul lung. Îmi plac mașinile sportive, dar nu neapărat pentru viteză, ci pentru demaraj. După ce ai experimentat zborul cu 800 de km/h la 50 de metri de sol cu avioanele de vânătoare, e puțin probabil să te dea pe spate o liniuță. Viteza e bună, însă doar pe circuit. Cel mai bine m-am simțit cu puternicele modele BMW M pe pista aeroportului Băneasa sau la circuitul Motorpark din Adâncată. Am colaborat vreo 8 ani cu BMW Group România și cu Automobile Bavaria. Am condus de la BMW Seria 1, până la sportivele M-uri sau tehnologizatele i3 și i8. Am apreciat și apreciez în continuare foarte mult direcția precisă și faptul că multe dintre modele au tracțiune spate. De asemenea, îmi place mult iDrive-ul. Este intuitiv, este foarte ușor de folosit. Poate că sunt alte mărci cu finisaje mai complicate, însă interiorul sportiv, bordul orientat spre șofer sunt mai pe gustul meu.“
Acum, Adelin Petrișor a fost invitat de Automobile Bavaria, cel mai mare grup de dealeri BMW din Europa Centrală și de Sud-Est, pentru a face cunoștință cu BMW Seria 8 Gran Coupé, un model care impune marca bavareză în segmentul premium al coupé-urilor cu patru uși. Acest format îi este binecunoscut lui Adelin: „Am condus mai bine de un an BMW Seria 4 Gran Coupé ca Friend of Brand BMW. În Gran Coupé te bucuri de formele fluide, dar fără limitările unei mașini cu două uși. Seria 8 Gran Coupé este o mașină uimitoare, frumoasă și plină de tehnologie. Formele sunt deosebite, mașina are elemente speciale de design, ca de exemplu modul în care este sculptat montantul C.“
Modelul Seria 8 Gran Coupé încorporează avangarda tehnologică a mărcii germane. Dovadă sunt sistemele de asistare a condusului, farurile cu tehnologie laser cu rază de până la 600 m, recunoașterea comenzilor prin gesturi și dialogul natural dintre șofer și mașină, înlesnit de funcțiile de recunoaștere a comenzilor vocale. Totodată, noul Gran Coupé beneficiază de sistemul BMW Live Cockpit Professional. Acesta afișează în instrumentarul de bord digital o redare 3D a mașinilor aflate pe aceeași bandă de rulare sau pe benzile alăturate. Drept urmare, șoferul știe mereu poziția celorlalte mașini pe șosea, chiar și când coboară privirea în ecranul din bord. Toate aceste funcții inteligente îi amintesc lui Adelin Petrișor de industria aeronautică: „Mi-a plăcut și radarul 3D care-ți arată în timp real mașinile din jurul tău. Le vezi în bordul digital, iar calculatorul deosebește automobilele de camioane și îți arată poziția lor exactă. Ca orice BMW modern, mașina frânează automat pentru a evita coliziuni, își corectează direcția pentru a păstra banda, îți recomandă să mai iei o pauză și tot așa. Sigur, industria auto s-a inspirat întotdeauna de la cea aeronautică. Plecând de la butoanele din MINI, bordul celor de la SAAB și ajungând la head-up display și radarul 3D, pe care le regăsim la BMW. M-am obișnuit cu head-up display-ul pentru că te ajută să vezi viteza, navigația, semnele de circulație, fără să îți iei ochii de la drum. E foarte, foarte util.“
Experiența de la volanul modelului BMW Seria 8 Gran Coupé este definită și de un arsenal de tehnologii care asigură că marele coupé de peste 5 metri lungime încântă prin agilitatea sa. Virează din toate cele 4 roți, iar suspensiile M adaptive au amortizoare controlate electronic, care se adaptează continuu la condițiile de carosabil și la stilul de condus al șoferului. Desigur, cel de la volan poate alege între modurile de rulare Comfort, Eco Pro, Sport și Sport + pentru a adapta după preferințe răspunsul motorului, cutiei de viteze, direcției și suspensiilor.
La rândul său, sistemul de tracțiune integrală xDrive are reglaj care favorizează livrarea cuplului cu precădere către roțile spate, pentru un comportament cât mai sportiv. Acest sistem echipează și modelul BMW 840d xDrive Gran Coupé din acest pictorial.
Este vorba despre versiunea animată de performantul propulsor diesel biturbo cu 6 cilindri. Motorul descătușează 320 CP și un cuplu maxim de 680 Nm, livrat încă de la 1.750 rpm. Drept urmare, Gran Coupé-ul demarează de la 0 la 100 km/h în doar 5,1 secunde, pe o coloană sonoră cu un timbru grav, impresionant, care nu lasă nicidecum să se bănuiască faptul că sub capotă este un propulsor diesel. Rafinamentul motorului este completat de noua generație a transmisiei Steptonic cu 8 trepte. Cutia de viteze automată exploatează optim resursele acestuia și amplifică plăcerea condusului prin răspunsul ei foarte prompt, inclusiv când șoferul schimbă manual treptele, folosind clapetele din spatele volanului. Funcția Launch Control ajută la obținerea celui mai bun demaraj cu start de pe loc. Iar pentru un consum cât mai redus de combustibil, transmisia Steptronic folosește și informațiile sistemului de navigație pentru a selecta din timp treapta potrivită. De exemplu, retrogradează automat înainte de intrarea într-o intersecție.
Adaptarea eficientă, autocontrolul în situații limită și abilitatea de a gestiona adrenalina la cele mai înalte cote sunt atribute esențiale atât în cazul performantului BMW Seria 8 Gran Coupé, cât și în cariera de corespondent de război pe care Adelin Petrișor a urmat-o cu pasiune.
BMW 840d xDrive Gran Coupé
Date tehnice
PREȚ de listă cu TVA (euro): de la 99.722
PUTERE (CP/rpm): 320/4.400
CUPLU (Nm/rpm): 680/1.750-2.250
0-100 km/h (s): 5,1
VITEZĂ MAXIMĂ (km/h): 250
CONSUM MEDIU (l/100 km): 7,1
EMISII CO2 (g/km): 185
ALES CU SUFLETUL. Cu ocazia acestui pictorial, Adelin Petrișor a fost încântat să ne prezinte ca de la pasionat la pasionat noua sa mașină, despre care ne spune că a cumpărat-o alegând cu sufletul:
„Ca Friend of Brand BMW am condus și foarte multe MINI : de la hatch și până la Cabrio și Clubman. Când am decis să îmi iau o mașină, am stat destul de mult de vorbă cu prietenii de la Automobile Bavaria pentru că am oscilat între BMW X1 și MINI Clubman Cooper. Sunt modele care folosesc platforme similare, însă mie Clubman mi se părea mai frumoasă. Le-am condus mult pe amândouă, deci știam la ce să mă aștept. Până la urmă am decis să aleg o mașină nișată, foarte frumoasă și destul de rară. Clubman se conduce chiar ca un cart și e un fel de break MINI , cu loc mult în spate și un portbagaj de 360 de litri. Este destul de mică pentru Bucureștiul aglomerat și totuși destul de mare pentru ieșirile mele cu Smaranda (fiica mea) la munte. Încap fără probleme și snowboard‑ul meu și schiurile ei. E un Cooper. Întotdeauna mi-au plăcut motoarele pe benzină. Am configurat-o cu faruri LED și frumoasele stopuri Union Jack, pachet Wired, navigație mare, de 8,8 inch, MINI Connected, keyless, MINI Excitement, jante de aliaj, scaune încălzite. Vreau să schimb capacele oglinzilor și semnalizatoarele cu Union Jack pe fundal negru. E o mașină dotată, comodă, frumoasă și mai ales extrem de «fun».“
CARIERĂ DE CURAJ. În 1996, Adelin Petrișor a relatat din Liban pe când o parte din această țară era ocupată de Israel. Așa a început cariera sa de corespondent de război. Apoi, în 1997, a fost ținut ostatic 36 de ore în Albania, alături de operatorul Cosmin Herea, pe când avea doar 22 de ani. A relatat de pe numeroase fronturi de război, a obținut interviuri cu lideri precum Yasser Arafat, când acesta era sub asediul armatei israeliene. Este singurul jurnalist de televiziune din România care a filmat și transmis din Coreea de Nord. Iar cinci fotografii din Coreea de Nord realizate de el au câștigat categoria „Editorial non-pro“ a concursului International Photography Awards. A fost nominalizat la Discovery of the year (Lucie Awards). Și a detaliat experiențele sale în cărțile „Războaiele mele“ (making-off-uri ale unor deplasări în Afganistan, Irak, Liban, Israel, închisoarea Guantanamo) și „Țara cu un singur gras“ (despre Coreea de Nord), precum și în albumele foto „Corespondent de război“ și „Coreea de Nord, un lagăr cât o țară“.