Cosmin Tudoran este ceea ce s-ar numi om multilateral dezvoltat. La bază inginer horticultor, pasionat de vinuri (de unde și ideea de #PROFUDEVIN), artist, scuterist și motociclist fervent… Ce să mai, omul le are pe toate. Am stat puțin de vorbă ca să aflăm care-i legătura dintre el și vehiculele motorizate pe două roți.
Text: Marius Băcilă Foto: Alex Mira
Omul nostru a apărut pe scena muzicală românească în îndepărtatul an 1999, cu formația Ca$$a Loco. Bistrițean la origine, în 2000 s-a mutat în Capitală unde avea nevoie de un mijloc de transport rapid și eficient, moment în care a intrat în scenă un scuter Piaggio Typhoon. În 2003 și-a luat permisul pentru categoria A, în același timp cu cel pentru categoria B. Au urmat și alte scutere, zeci de mii de kilometri parcurși pe două roți, apoi și relația cu BMW Motorrad, al cărei mărci este ambasador în România.
Întrebat fiind dacă mai folosește scuterul atât de frecvent, odată ce s-a văzut cu un BMW R 1250 GS Adventure în garaj, Cosmin ne spune: „Ohoo, sunt scuterist cu peste 10 mii de ore la ‘volan’ ceea ce m-ar putea transforma ușor în ‘specialist’, după unele vorbe. Cum să nu-l folosesc? Pe lângă că e job-description ca ambasador BMW City Mobility, nu doar că îi salut valoarea practică, dar primele plecări în primăverile tinere sunt mai mult decât o încântare. Plăcerea de a pleca la oraș știind clar că vei fi mai mult decât relaxat, neavând nici un stres legat de trafic și parcare este colosală. Și nu glumesc. Are valoare practică, sentimentală și o latură de grijă în a rula mai mare decât cu orice autoturism.”
Și de unde legătura cu BMW Motorrad? „Cred că pașii au fost simpli, fiind oarecum cu sigla asta în față de când eram tinerel. Însă pe partea moto trebuie să le recunosc importanța și oamenilor pe care i-am cunoscut prin intermediul mărcii, iar cum ei sfințesc locul, m-am uns și eu pas cu pas. M-am dat cu mir bavarez și am devenit un fan înrăit.”
Așadar, când îl întrebăm despre motocicleta și scuterul preferate, răspunsul nu are cum să ne surprindă: „Mă voi referi exclusiv la ce am sub ‘brad’, și anume 1250 GSA Triple Black și C400 GT, tot negru. Că am tot văzut că negru slăbește și am zis să par mai slăbuț atât în GSDry cât și-n outfit mai de oraș. Deși, la scuter recunosc, m-aș mai da cu fotoliul C 650 GT câteodată că tare mult îmi plăcu modelul respectiv.”
Ultima dată când am vorbit cu el, avea un C 650 GT și spunea că și-ar dori un GS. Acum, că îl are, cât de mult și cum îl folosește? „Nu atât de des precum aș vrea, de exemplu anul curent făcând ture doar prin țară, dar nimic de lăudat. Deși am prieteni care folosesc GSA-ul mai mult pentru deplasările în oraș, după primele ture mi-am dat seama că prefer scuterele pentru asta, GSA-ul fiind o unealtă bună pentru satisfăcut pofta de descoperire, de aventură și necunoscut. Nu mă pot lăuda cu off-road-ul încă, e ceva pentru lista de anul viitor.”
În atâția ani și kilometri, sigur a adunat multe aventuri memorabile, așa că îl întrebăm despre asta: „Cea mai memorabilă experiență de până acum a fost turul în Andaluzia, unde m-aș cam întoarce în primăvară. Turul respectiv, organizat de Moto-Hub, a fost pentru mine o pietricică bună de temelie în noua viață pe 2 roți, având plăcerea de a descoperi alături de alți temerari mult mai bine pregătiți și cu mii de kilometri în plus. Lucru care nu a fost tratat cu vreo diferență, ba dimpotrivă, ajutându-mă efectiv să-mi îmbunătățesc mersul. Niște oameni faini și profesioniști.”
Că tot aduseși vorba de Moto-Hub BMW Motorrad, parcă ne tot întâlnim pe-acolo în ultima vreme. „Cu ei am o relație de prietenie sinceră”, răspunde Cosmin. „Este un hub unde dai de oameni din diferite domenii cu care poți lega tot soiul de legături, povești ale împătimiților și profesioniștilor. Mai are și o latură sentimentală, sunt în curtea USAMV și cum mi-a plăcut mâncatul 6 ani la cantină, trec cu drag pe-acolo.”
Din vorbă-n vorbă, ajungem la probleme motociclistic-filosofice și la explicația farmecului motocicletei față de alte vehicule terestre. „Pentru mine este senzația de „tu cu tine”, de dansat singur, de gândit la traseu și la ce faci”, ne spune simpaticul ardelean.
„Poate e prea mult, dar aș folosi o comparație cu tenisul, în care spațiul pe care-l ocupi și ce anume faci cu «racheta» țin exclusiv de frâiele tale. Alte forțe, altă senzație, altă responsabilitate.” Ce și-ar dori să facă pe motocicletă și nu a făcut încă? „Aș zice 500.000 de kilometri safe, cam asta mi-aș propune. Și, mai apoi, multe rute prin lume. Unele propuse pentru la anul, de exemplu ar fi să bifez o Africa de Sud, o sesiune de „window shopping” prin Toscana și niște Alpi bavarezi. Tot ce trebuie e timp.”
Din ce ne spune, deducem că pasiunea lui pentru cele două roți motorizate este foarte puternică. „Clar a plecat de pe poziția de «curiozitate», apoi urcă spre «hobby», ca mai apoi să se transforme în pasiune serioasă”, spune Cosmin.
„Iar, din ce mă știu, diferența de la pasiune la meserie nu e mică, ar fi pentru mulți pasul următor. Clar nu aș mai trăi fără două roți în fața casei, fără această soluție zilnică, așa că m-aș declara spre capătul mai intens al spectrului pasiunii.”