Advertisement
TEST-DRIVE — decembrie 29, 2017 at 12:01 pm

Test Drive: Range Rover Velar – Goana după aur

by

Goana după aur

Lumea vrea SUV-uri, iar producătorii le oferă. Diferența e că unii producători nu se lasă amețiți în goana după vânzări și preferă să creeze mașini care spun adevărul. Cam așa stau lucrurile și cu Range Rover Velar. Doar că ai nevoie de timp pentru a-ți da seama de asta.

Text: Andrei Barbu  Foto: Dragoș Savu

Că suntem înconjurați de RR-uri nu e chiar un secret. Le vedem în fiecare azi. Unele sunt Sport, altele cele normale. Unele mai noi, altele mai vechi. Dar de cele mai multe ori, le vedem prin oraș. La semafor, în fața unei cafenele sau în parcările din mall-uri. Și nu e nimic greșit în asta, doar că mașinile ăstea pot mult mai mult decât drumuri prin oraș. Iar Range Rover se încăpățânează să ofere în continuare mașini care arată bine oriunde le-ai duce, dar care, pe dedesubt, ascund atât de multă tehnologie și atât de multe abilități de off-road, încât pe cuvânt că e păcat ca ele să vadă doar asfaltul. Cam așa stau lucrurile și cu cel mai nou copil al căsătoriei britanico-indiene.

Velar este o mașină prinsă între segmente și care nu are rivali foarte bine definiți. Da, te poți gândi că se bate cu X3, Q5, GLC sau XC60, însă n-ai avea dreptate în totalitate. Potențialii clienți, în teorie, poate sunt aceiași. Dar Velar-ul, deși nu pare, este un mic superman când vine vorba despre off-road. Iar interiorul său poate fi considerat cumva înaintea timpului. Pentru mine, primul contact cu mașina a fost un șoc.

Din poze, mă așteptam să fie puțin mai compact, mai înghesuit, mai spre Evoque și mai puțin spre Range Rover Sport. Pe scurt, mă așteptam la un SUV compact. Ei bine, Velar-ul e mai mult de atât. E impunător, înalt, lung și lat. Iar interiorul este… din altă lume. Greu mă impresionează display-urile tactile și comutatoare senzitive, însă aici chiar e vorba despre altceva.

Iar după ce-ai pornit motorul și ai închis portiera, nu mai auzi nimic altceva în afara unui zumzet discret al diesel-ului cu șase cilindri în V, de 3,0 litri. Scaunele moi, mari și confortabile te îmbrățișează și te fac să te simți acasă, în relaxarea deplină pe care o ai în fotoliul din living. Simți imediat nevoia unui pahar cu vin roșu, a unei pături călduroase și a unui tambur pentru a-ți întinde picioarele și a deschide amorțit Netflix-ul pentru un nou episod. Îți spun, asta e starea pe care mie mi-a dat-o această mașină.

Dar selectorul transmisiei ți se așează în palmă și îți dai repede seama că nu e telecomanda televizorului. Te trezești la viață, treci în Drive printr-o simplă rotire și pui la treabă cei 300 de cai-putere ai versiunii D300. Dar mai mult de atât, cu fiecare apăsare a pedalei de accelerație, trezești și forța aproape nebună a celor 700 Nm pe care îi ai la dispoziție. Nu trece mult să îți dai seama că mașina face 0-100 km/h în 6,5 secunde și că poate atinge o viteză maximă de 241 km/h. La prima frânare îți seama și că mașina cântărește aproape două tone, iar asta te poate intimida puțin. Mda, cei 700 Nm sunt mai mereu puși în dificultate de cele 2.000 de kilograme. Și nu pentru că n-ar putea să pună greutatea în mișcare foarte repede, ci pentru că frânele nu pot opri atât de repede inerția unei mașina care are peste 4,8 metri lungime și peste 1.660 de milimetri înălțime.

medie RR Velar_7

Cine conduce, de fapt? E ușor să te crezi șofer bun la volanul lui Velar. Doar selectezi un mod de rulare: Confort, Iarbă/Pietriș/Zăpadă, Noroi și Rădăcini, Nisip, ECO și Dinamic.

medie RR Velar_25

Datorită designului avangardist și sistemului infotainment, Velar îți dă senzația că ești la volanul unui concept car.

Noul Velar este mai degrabă un distonocalm care se vrea condus la trap. Galopul nu-i pentru el. Și e normal să fie așa. Cuplul ăla uriaș nu e acolo pentru viteză, ci pentru siguranță. Și pentru a te scoate din încurcătură atunci când te-ai săturat de cafele pe Dorobanți și vrei să savurezi una în vârf de munte. Dacă Velar-ul tău este echipat cu suspensia pneumatică, atunci beneficiezi de o gardă la sol impresionantă: 251 de milimetri.

De exemplu, cu suspensia pneumatică, Velar-ul trece prin apă cu adâncimea de până la 650 de milimetri. Unghiul de atac ajunge la 29 de grade, iar cel de degajare la 30 de grade. Ceea ce, crede-mă, e impresionant și dacă te raportezi la „greii“ din lumea SUV-urilor îndrăgostite de off-road. Iar pentru un SUV compact, aceste abilități sunt, din nou, din altă lume. Una fără rival.

Privind spre cele două display-uri suprapuse, îți aduci aminte și de sistemul Terrain Response, un sistem care are grijă de tine atunci când pleci în căutarea libertății pe drumul neasfaltat, presărat cu capcane de noroi, bolovani și zăpadă care duce, întotdeauna, spre noi aventuri. Nu-ți face griji, Velar a fost construit pentru a merge aproape peste tot. Ține doar de tine dacă-l ții încătușat în sălbăticia urbană sau dacă-l mai scoți din când în când și la plimbare prin munți.

Desigur, toate lucrurile bune pe care le-am spus până acum despre Velar vin cu un cost. Unul destul de mare, dacă-l raportezi la rivalii mai sus menționați. Pentru că da, la peste 90.000 de euro, Velar poate lăsa impresia că e scump. Dar plătești acest preț pentru o motorizare extrem de capabilă, pentru suspensia pneumatică și pentru tot ce are mai bun această mașină. Altfel, dacă vrei neapărat un Velar, dar nu te interesează tot ce am spus în textul ăsta, poți avea un diesel de 2,0 litri, cu suspensie normală, pentru prețuri începând de la 60.000 de euro.

Velar este asemeni unui covor fermecat. Este, fără dubii, cea mai confortabilă mașină pe care am condus-o anul acesta. Cea mai rafinată și cea mai impresionantă. Nu pot spune cum se comport un Velar în echiparea de bază, fără pneumatică și fără 300 de cai. Dar în versiunea pe care am condus-o, este o demonstrație de know-how, tehnologie și voință.

medie RR Velar_19

Prețul lui Range Rover Velar se poate apropia de 100.000 de euro. Dar arată și merge pe măsura banilor ăștia.

Range Rover Velar D300 R-Dynamic SE

PREȚ de listă cu TVA (euro): 84.371
PUTERE (CP): 300
CUPLU (Nm): 700
0-100 km/h (s): 6,5
VITEZĂ MAXIMĂ (km/h): 241
CONSUM MEDIU (l/100 km): 6,4
EMISII CO2 (g/km): 167

Citeste si...

Test Drive: Mazda MX-5 – Visul unui început de toamnă
Test Drive: Volvo V40 – Deschide-ți orizontul!

Lasa un comentariu:

Comentarii