Advertisement
TEST-DRIVE — iulie 18, 2016 at 4:36 pm

Test Drive: Skoda Octavia Combi RS – Sportul rațiunii

by

Sportul rațiunii

O mașină de familie spațioasă, economică și sigură poate să se transforme la o apăsare de buton în sportiva care te face să te simți ca la 20 de ani. Dovada este Skoda Octavia Combi RS 4×4 cu motor 2.0 TDI. 

Actuala generație Octavia RS este cea mai puternică și rapidă Octavia produsă vreodată de Skoda în serie. A debutat în 2013, fiind o încununare a 112 ani de tradiție în motorsport pe care Skoda a acumulat-o până atunci înregistrând succese răsunătoare precum dubla victorie a modelului 130 RS în legendarul Raliu Monte Carlo din 1977.

Reputația aceasta este și azi confirmată de modelul de competiții Skoda Fabia R5, una dintre cele mai performante mașini de raliu ale ultimilor ani, dar și de noua Octavia RS, care a fost prezentată în premieră la renumitul Festival al Vitezei de la Goodwood, eveniment care reunește elita mașinilor sport. Este o scenă de debut binemeritată pentru noua generație Octavia RS, fapt dovedit și de declarațiile pe care Hans-Joachim Stuck, fost pilot de Formula 1 și dublu campion în Cursa de 24 de Ore de la Le Mans, le-a oferit după o experiență pe circuit cu versiunea RS 230 a noii Octavia: „A fost o zi fantastică, petrecută cu o mașină fantastică. Skoda a injectat o doză dublă de dinamism în cel mai sportiv model al său.“ RS 230 este varianta de top a modelului Octavia RS, având o versiune de 230 CP a motorului pe benzină 2.0 TSI. Este capabilă să execute demarajul 0-100 km/h în 6,7 secunde și atinge o viteză maximă de 250 km/h.

Însă nu doar puterea este secretul său, deoarece Skoda știe bine din raliuri că o cursă nu se câștigă doar prin viteza pe linie dreaptă, ci mai ales prin abilitatea de care dă dovadă mașina în negocierea virajelor. O mașină sport veritabilă se distinge prin felul în care întreaga platformă tehnică este croită pentru comportament dinamic desăvârșit. Iar inginerii Skoda au înzestrat Octavia RS cu această calitate. Și nu s-au oprit aici. Skoda are o reputație clădită și pe latura versatilă a modelelor sale. Astfel, Octavia RS este oferită și în format break, denumit Combi, și cu alternative de motoare performante care dovedesc că sportivitatea poate fi interpretată după mai multe preferințe și necesități, păstrând, totodată, acele proprietăți dinamice ale șasiului.

Motorul 2.0 TSI pe benzină este propus în variantă standard de 220 CP. Iar pe lângă acesta este oferit și un propulsor diesel 2.0 TDI de 184 CP, înarmat cu argumente care te conving că o mașină sport poate avea și o inimă care pompează motorină. Ne-am convins de acest lucru testând Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI echipată și cu tracțiune 4×4. Este o configurație care arată că mașina ideală pentru familie poate fi una și aceeași cu mașina sport mult dorită. Modernul motor 2.0 TDI îți pune la comandă 184 CP, iar fiindcă vorbim de un diesel, cuplul consistent de 380 Nm este livrat în deplinătatea sa încă de la 1.750 rpm. Iar asta îți aduce zâmbetul pe buze la prima apăsare a accelerației.

Break-ul sprintează de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde și atinge o viteză de top de 226 km/h, beneficiind și de avantajele unui sistem de tracțiune integrală controlat electronic și de o cutie de viteze automată DSG cu ambreiaj dublu și șase trepte. Motorul Euro 6 este creditat cu un consum mediu de 4,9 l/100 km, dispunând de sistem Start-Stop și sistem de regenerare a forței de frânare. Acest nivel de consum scăzut nu este afectat decât de pofta de a conduce pe care mașina ți-o insuflă în modul de rulare Sport.

_SSD4744mic

Datorită portbagajului de 610 litri și banchetei fracționabile 60:40 ai loc de echipamente și pentru alte sporturi decât șofatul.

_SSD4836mic

Plafonul panoramic amplifică senzația de spațiu din habitaclul generos, iar scaunele sport par preluate dintr-un muscle-car.

De la butonul inscripționat RS poți selecta unul dintre cele patru moduri de rulare: Eco, Normal, Sport și Individual. În modul Eco, mașina este calmă și nu-ți dă de bănuit despre ce este capabilă. Dar în modul Sport urechile-ți sunt plăcut inundate cu timbrul gros al motorului, care este redat prin sistemul audio. Datorită sistemului Dynamic Chassis Control (DCC), simți cum mașina se trezește deodată cu poftă molipsitoare de a-ți arăta cum știe să negocieze cu aplomb viraje. Răspunsul direcției, amortizoarelor și cutiei de viteze devine mai prompt. Nu poți să-i reziști și te avânți în curbe. Schimbi treptele de la clapetele din spatele volanului și te bucuri de servodirecția electromecanică cu raport variabil al demultiplicării, care oferă un răspuns progresiv. Tracțiunea integrală, diferențialul electronic blocabil XDS + și sistemele de control dinamic al tracțiunii și stabilității ajută mașina să stea ferm pe viraje și să reducă efectul subvirator atunci când forțezi.

Octavia Combi RS beneficiază și de garda la sol coborâtă cu 13 mm față de Octavia normală, de suspensie sport cu arhitectură MacPherson pe puntea față și multi-link pe cea din spate și este dotată și cu indicator pentru uzura plăcuțelor de frână. Continui cu încredere fiind susținut de scaunele puternic profilate care completează experiența sportivă de la volanul lui Octavia Combi RS 4×4. Dar poți oricând să revii la latura temperată, ducându-ți familia în confort și siguranță către destinația de vacanță. Suspensiile sunt mai ferme decât la Octavia standard, dar confortul este la cote bune. Iar cele cinci stele EuroNCAP și lista impresionantă de dotări îți dau liniște. Există nouă airbag-uri (unul pentru genunchii șoferului) și sunt disponibile dotări precum cruise control-ul adaptiv, sistemul Front Assistant care avertizează și chiar frânează automat când există potențialul unei coliziuni și Lane Assistant pentru păstrarea benzii de rulare. În plus, sistemul Multi-Collision Brake frânează mașina pentru a evita un al doilea impact în cazul unui accident. Nu lipsesc sistemul de parcare automată și camera video pentru marșarier.

_SSD4596_14mic

Octavia RS este un lup în blană de oaie. Dar îți arată năravul când selectezi  modul Sport, moment în care dă iama în viraje, în timp ce te înfioară cu mârâitul său amplificat de sistemul audio.

Date tehnice Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 4X4 :

Preț de listă (cu TVA): de la 29.673

Putere (CP):  184/3.500 

Cuplu (Nm): 380/1.750 

0-100 km/h (s): 7,2

Viteză maximă (km/h): 226

Consum mediu (l/100 km): 4,9

Emisii CO2 (g/km): 125

Citeste si...

Test Drive Volkswagen Passat - Progres
Test Drive: Renault Clio – Eficiență de lider

Lasa un comentariu:

Comentarii