Advertisement
TEST-DRIVE — ianuarie 18, 2017 at 1:04 pm

Test Mazda6: Încăpățânare sau viziune?

by

Mazda6 se poate lăuda cu un design cât se poate de atractiv, însă motorizările sale pe benzină sunt, cel puțin la prima vedere, ciudate și cât se poate de rare.

În timp ce mai toți producătorii din segmentul mediu care concurează direct cu Mazda – Opel, Ford sau Volkswagen – au abordat cu încedere strategia downsizing-ului și a supraalimentării, cei de la Mazda mizează în continuare pe motorizări normal aspirate când vine vorba despre propulsoarele pe benzină. În cazul modelului pe care l-am testat noi – Mazda6 SKYACTIV-G 2.5 – această strategie a producătorului nipon este cât se poate de evidentă. În timp ce toți rivalii săi au motorizări de 2,0 litri supraalimentate, Mazda6 SKYACTIVE-G 2.5 rămâne cu un motor mai mare, dar normal aspirat. Iar rezultatul este unul cel puțin la fel de surprinzător precum motorizarea în sine.

Test Mazda6

Test Mazda6 SKYACTIV-G 2.5: comportament rutier

Cu 192 de cai-putere disponibili la 5.700 de rotații pe minut și cu un moment motor maxim de numai 256 Nm începând cu 3.250 de rotații pe minut, Mazda6 SKYACTIV-G 2.5 accelerează de la 0 la 100 km/h în 7,8 secunde, are o viteză maximă de 223 km/h și promite să consume, în regim mixt, 6,3 l/100 km. Modelul din testul nostru este echipat și cu o transmisie automată cu șase trepte, astfel că masa mașinii este de 1.365 de kilograme. Dacă privești doar fișa tehnică a mașinii lucrurile par cât se poate de pozitive, însă realitatea e puțin diferită. Pentru că motorul este normal aspirat și pentru că momentul motor maxim apare la peste 3.000 rpm, mașina este amorțită până spre 4.000 de rotații pe minut, acolo unde cuplul și puterea maximă încep să-și facă apariția. Transmisia este și ea puțin cam lentă atunci când te grăbești, iar padelele de pe volan nu aduc un plus, ci devin doar un moft, pentru că oricum nu le vei folosi prea des. Ce-i drept, trecând în modul Sport, „simțurile” mașinii se ascut. Transmisia are grijă să mențină turația la un nivel mai crescut, iar răspunsul motorului este mult mai prompt decât în modul normal de rulare. Dacă rulezi în modul Sport și dacă ai răbdare să duci motorul sus în ture, cei 192 de cai-putere își fac simțită prezența, iar mașina se mișcă surprinzător de plăcut.

Test Mazda6

Totuși, mă așteptam la o direcție mai comunicativă și la o suspensie ceva mai rigidă, însă Mazda6 vine la pachet cu mult ruliu și cu o direcție rapidă și precisă, dar lipsită de feedback și mai degrabă artificială. Pur și simplu nu simți nicio conexiune cu roțile viratoare.
Pe de altă parte, Mazda comunică un consum mediu de combustibil de 6,3 l/100 km, consum care nu cred că poate fi atins niciodată în condiții normale de rulare, nici măcar în cazul deplasărilor extra-urbane. Consumul real pe parcursul celor 300 de kilometri de test a fost de 9,8 l/100 km într-un regim mixt și cu un stil de condus mai degrabă economic decât sportiv. Consumul urban a fost în jurul a 11,2 l/100 km, în condițiile unui test efectuat în weekend, când traficul nu este atât de aglomerat. Totuși, trebuie specificat că am circulat în condiții de iarnă, cu multă zăpadă pe străduțele secundare.

Test Mazda6

Test Mazda6 SKYACTIV-G 2.5: interior & sisteme de asistență

De cealaltă parte, Mazda6 este impresionantă la capitolul rafinament. Chiar și echipată cu anvelope de iarnă, mașina nu lasă niciun zgomot din exterior să pătrundă în habitaclu, iar motorul este perfect echilibrat și nu transmite nici cea mai mică vibrație în interior. Dacă abordezi un stil de condus relaxat – așa cum vei face în 90% din cazuri – transmisia îți va plăcea foarte mult, pentru că schimbările de trepte sunt insesizabile. În plus, la viteze mici și în cazul manevrelor de parcare, vei aprecia și direcția datorită lejerității în acționare. Un alt mare plus pentru Mazda6 este nivelul de finisare al interiorul și nivelul de spațiu pe care îl pune la dispoziția pasagerilor.
În nivelul de echipare Revolution Top, Mazda6 vine foarte bine echipat, iar finisările și materialele folosite în interior se apropie foarte-foarte mult de cele ale segmentului premium. Tapițeria din piele, sistemul de navigație și layout-ul general al interiorul trebuie apreciate, iar nivelul de spațiu disponibil pentru locurile din spate este mult mai generos decât în cazul unui BMW Seria 3 Sedan spre exemplu. Totuși, sistemul multimedia și de control este puțin învechit, iar lucrul acesta este evident încă de la prima interacțiune.

Test Mazda6

Display-ul central este orientat spre șofer, iar parcurgerea meniului se face prin intermediul unui buton rotativ și la prima vedere totul este intuitiv și logic. Totuși, pe tot parcursul testului nu am reușit să dezactivez head-up display-ul, conectarea prin Bluetooth a telefonului a fost mai anevoioasă decât mă așteptam. Însă, tind să cred că head-up display-ul nu poate fi coborât, pentru că celelalte sisteme ale mașinii se controlează și se configurează foarte lejer. Un alt plus merită și sistemul de climatizare, pentru că Mazda a nu a folosit niciun briz-briz tactil, ci oferă un sistem de climatizare simplu și foarte ușor de utilizat. Dar, probabil, cea mai apreciată dotare este volanul încălzit.

Test Mazda6

Modelul pe care l-am testat este echipat și cu o multitudine de sisteme de asistență care funcționează foarte discret și al căror ajutor nu poate fi negat. Sistemul de avertizare la depășirea benzii de rulare este în particular cel care mi-a atras atenția pentru că, atunci când marcajul rutier este făcut așa cum trebuie, mașina menține singură banda de rulare, acționând sistemul de direcție într-un mod foarte delicat. De asemenea, sistemul de frânare inteligent la deplasarea în marșarier este de apreciat, pentru că în cazul în care detectează un obstacol în spatele mașinii acționează frânele automat. Restul alaiului de sisteme de asistență sunt și ele prezente, astfel că ai parte de asistent de frânare în oraș, de un sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, un sistem de control automat al fazei lungi, dar și de pilot automat adaptiv.

Test Mazda6 SKYACTIV-G 2.5: rivali

Pentru ca Mazda6 să reușească în segmentul său, trebuie să obțină un raport calitate/preț foarte bun, deoarece are o concurență redutabilă, iar prețul de achiziție cântărește foarte mult în decizia cumpărătorului. În versiunea de echipare Revolution Top, Mazda6 SKYACTIV-G 2.5 are un preț de listă ce pornește de la 31.490 de euro, cu TVA inclus. Această versiune de echipare include în standard cam tot ce ți-ai putea dori, de la tapițerie din piele cu scaune reglabile electric, până la sistem de sunet Bose cu 11 difuzoare, head-up display, volan încălzit și multe, multe altele. Din punctul meu de vedere, ținând cont de nivelul de echipare, această mașină are un preț extrem de competitiv. Totuși, un Volkswagen Passat 1.8 TSI cu DSG – 180 de cai-putere – are un preț de listă pentru echiparea Highline de 31.431 de euro, cu TVA inclus, dar Passat-ul nu este nici pe departe la fel de bine echipat. Un Ford Mondeo 2.0 EcoBoost 203 CP AT6 pornește de la 29.450 de euro, cu TVA inclus, pentru echiparea Titanium. Dar, din nou, nu egalează nivelul de echipare al modelului Mazda6. În fine, Opel Insignia 2.0 Turbo ECOTEC 250 CP AT6, în echiparea COSMO, pornește de la 27.420 de euro cu TVA inclus și nu, nu egalează echiparea Mazdei, însă are totuși 250 de cai-putere. Dacă însă vei opta pentru Mazda6 SKYACTIV-G 2.5, va trebui să te împaci și cu ceva costuri mai mari, mai ales în cazul impozitului și al asigurărilor.

Test Mazda6

Test Mazda6 SKYACTIV-G 2.5: concluzie

În concluzie, Mazda6 SKYACTIV-G 2.5 este o alternativă surprinzătoare în segmentul sedanurilor medii și are de partea sa un design extrem de atractiv și un interior extrem de bine construit și finisat. Este o mașină spațioasă, confortabilă și rafinată și care vine foarte bine echipată, ținând cont de prețul de listă. Motorul și transmisia lucrează perfect împreună atâta timp cât ești conștient de faptul că trebuie să ajungi la ture mai înalte până când cei 192 de cai-putere încep să-și facă treaba. Cu toate acestea, mașina se conduce foarte plăcut, are un interior care mie personal îmi place foarte mult, iar întreg alaiul de sisteme de asistență nu este deloc de prisos. În plus, dacă vei alege acest model, vei putea fi catalogat drept un excentric care înoată împotriva curentului.

Citeste si...

Test Drive Volvo XC60 – pledoarie pentru siguranță
Test Drive Jaguar XF - Instinct

Lasa un comentariu:

Comentarii