Advertisement
TEST-DRIVE — octombrie 25, 2018 at 12:07 pm

Test Drive: Renault Zoe – Better than promised

by

Renault Zoe este unul dintre pionierii electrici ai lumii auto. Acum însă, echipat cu o nouă baterie – Z.E. 40 – modelul electric al francezilor ridică standardele în materie de autonomie, tehnologie și eficiență.

Text: Andrei Barbu      Foto: Cars Photo

ROT_7524

Principalul hop pe care toate modelele electrice îl au de trecut este cel dat de limitările bateriei și, implicit, de cele care îți dau autonomia efectivă. Din fericire însă, evoluția tehnologică este una rapidă, iar noul ZOE este unul dintre cele mai bune exemple. Z.E. 40, noua baterie care se află în centrul lui ZOE – la propriu și la figurat – are acum o capacitate de 41 kWh. Tehnologia litiu-ion și cele 192 de celule îi permit acum noului ZOE să promită o autonomie reală de 300 de kilometri, dar și timpi de încărcare mai mici. Mai ales că mașina vine cu o serie de soluții tehnice ingenioase pentru a te convinge că merită atenția ta.
Implementarea noilor norme de testare a consumului și autonomiei, numite pe scurt WLTP, ne aduc acum în atenție date concrete, foarte apropiate de cele pe care le putem obține în viața de zi cu zi. Iar noul ZOE, așa cum ziceam, ne spune că poate face 300 de kilometri în condiții reale de trafic, pe timp de vară. Și 200 de kilometri pe timp de iarnă. Așa că am vrut să ne convingem de asta și am plecat cu mașina la drum lung. Mai exact, din București până la Tulcea. Adică puțin peste 280 de kilometri, fără să luăm în calcul distanțele suplimentare pe care le aveam de parcurs pentru poze și cadre video. Vara, când temperatura de afară se apropia de 35 de grade. Punct. Și de la capăt.

ROT_7480

Am luat mașina spre seară, din curtea Renault, cu bateria încărcată 100%. Am parcurs prin București cam 20 de kilometri, iar a doua zi dimineață am pornit spre Tulcea. Am ales să împărțim drumul între autostradă și drumuri județene, tocmai pentru a fi cât mai aproape de realitate. Prin urmare, am condus pe A2 până la Slobozia, de acolo urmând drumul vechi spre mare, pentru ca mai apoi să ajungem în zona eolienelor din Dobrogea și, în final, la Tulcea.

Deja cred că toată lumea știe că o mașină electrică e mult mai eficientă în mediul urban, acolo unde frânările și decelerările dese încarcă bateria. Spre deosebire de asta, la drum întins, mai ales pe autostradă, nu prea ai ocazia de a folosi regenerarea pentru a mai câștiga puncte procentuale la starea de încărcare a bateriei. Așa că, dacă eram convinși că în oraș ZOE poate parcurge liniștit 300 de kilometri, la drum întins aveam ceva semne de întrebare. Pe autostradă am mers încet, fără să depășim 100 km/h. Dar după autostradă, văzând că autonomia scade în concordanță cu numărul de kilometri parcurși, ne-am mai relaxat. Pe drumul ce leagă Slobozia de Tulcea, am continuat în limita legală de viteză și, încurajați fiind de starea bateriei, ne-am liniștit. Știam că putem ajunge la Tulcea fără probleme. Ceea ce s-a și întâmplat.

După 320 de kilometri parcurși în total, incluzând aici drumul din București și trecerile pentru poze și filmare, am ajuns în Tulcea, în fața primăriei, cu 7% baterie și 28 de kilometri autonomie. Practic, noul Renault ZOE cu baterie Z.E. 40 ar fi putut parcurge 350 de kilometri. Real, în trafic extra-urban, cu autostradă, cu aer condiționat, cu muzică, cu tot. Ceea ce e cu adevărat surprinzător. Și încântător. Și, practic, excepțional. În Tulcea sunt două stații de încărcare pentru mașinile electrice. Una în fața primăriei și alta în curtea Romstal. Ambele oferind încărcare rapidă. Asta așa, în cazul în care vrei și tu să mănânci o ciorbă de pește în Tulcea, cu o mașină electrică.

2018 - Renault ZOE

Acum, că am lămurit deplasarea noastră, să vorbim puțin și despre cum e ZOE. Ei bine, în primul rând, te va uimi prin confortul pe care ți-l oferă. Deși bateria este poziționată în podea și deși aceeași baterie cântărește 305 kilograme, ZOE trece peste denivelări, gropi și șine de tramvai de parcă ar pluti. În interior e o liniște deplină, chiar și la viteze mai ridicate. Poziția la volan e mai înaltă decât te-ai aștepta, dar spațiul la nivelul capului este impresionant. Și poate cel mai surprinzător lucru legat de ZOE, pe lângă autonomia reală, e spațiul pe care ți-l oferă și caracterul practic. Sistemul multimedia păstrează interfața clasică R Link, în timp ce bordul este digital și îți oferă informațiile esențiale despre datele de traseu. La capitolul tehnic, noua baterie Z.E. 40 transmite energia către două versiuni de motorizare. Prima dintre ele, R90, dezvoltă 92 de caiputere. Cea de-a doua, R100, dezvoltă 108 cai-putere. Noi am testat versiunea mai puternică. Așadar, pe lângă cei 108 CP, noul ZOE îți oferă și 225 Nm, între 0 și 3.395 de rotații pe minut. Din punct de vedere dinamic, mașina accelerează de la 0 la 50 km/h cât ai zice „ciorbă de pește la Tulcea“, adică în 3,9 secunde. Cuplul livrat instantaneu își spune cuvântul! De la 0 la 80 km/h are nevoie de 7,6 secunde, iar de la 0 la 100 km/h, ZOE R110 are nevoie de 11,4 secunde. Viteza maximă a mașinii fiind de 135 km/h.

ROT_7564

Noul Renault ZOE mai vine cu o serie de elemente inovatoare care optimizează autonomia. De exemplu, anvelopele sale sunt dezvoltate special de Michelin pentru a asigura o rezistență cât mai mică la rulare. Sistemul de climatizare este și el foarte isteț, folosind o „pompă de căldură“, atât pentru a răci, cât și pentru a încălzi habitaclul. În final ajungem și la ideea care mie mi-a plăcut cel mai mult. Încărcătorul Cameleon, cel care se adaptează în funcție de sursa de încărcare și extrage maximul posibil din orice priză, indiferent de puterea sa. Astfel, tu ai parte de cei mai mici timpi de încărcare. Pentru mine, noul Renault ZOE este un exemplu despre cum se poate schimba traficul. Despre cum putem să nu mai avem poluare. Și nici zgomote de motoare. Este o mașină accesibilă, practică, foarte bine echipată și care îți oferă tehnologie de top și o autonomie care îți va depăși așteptările.

ROT_7476

Citeste si...

Test Drive: Honda Civic Tourer - Cultivând spiritul Civic
Test Drive: Mazda MX-5 – Visul unui început de toamnă

Lasa un comentariu:

Comentarii