Renault Clio urmărește să rămână cel mai bine vândut model din clasa mică în Europa, oferind eficiență dar și un nivel elevat de rafinament și plăcere a condusului.
Text: Alex Buțu; Foto: Renault
În cadrul testului organizat de Renault România pentru lansarea celei de a cincea generații Clio în țara noastră am ales să încercăm o versiune de motorizare pe care constructorul francez subliniază că a conceput-o drept o alegere eficientă pentru parcurile auto ale companiilor.
Este vorba despre propulsorul diesel Blue 1.5 dCi, disponibil în variante de 85 și 115 CP. Acesta este echipat cu catalizator SCR pentru tratarea emisiilor NOx și este propus doar cu transmisia manuală cu 6 trepte. Am condus alternativa mai puternică a motorului, care dă dovadă de elasticitate și eficiență.
Se simte bine la turații mici, unde îți pune la dispoziție puterea într-un mod liniar, așa cum este și confortabil în traficul bară la bară. Apoi, de la pragul de 2.000 rpm, unde este generat cuplul maxim de 260 Nm, motorul susține un răspuns prompt în timpul depășirilor. Desigur, nu e nimic sportiv de raportat în comportamentul lui. Dar mereu mi-a oferit încredere în resursele sale, atunci când am întâmpinat convoaiele de TIR-uri care merg agale pe drumurile județene.
Începând cu echiparea Intense, modelele Clio cu propulsor Blue 1.5 dCi 115 beneficiază și de sistemul Multi-Sense cu 3 moduri de condus: My Sense, Eco și Sport. Astfel, șoferul poate alege reglajele pentru motor, direcție, luminile de ambianță și instrumentarului digital din bord. Am rulat în modul Eco pentru un interval foarte scurt și nu am urmărit obținerea unui record în ceea ce privește economia de combustibil. Chiar și așa am înregistrat un consum mediu de 4,6 l/100 km. Creșterea față de consumul mediu declarat de constructor (3,6-3,8 l/100 km) a rezultat după un traseu mixt care a inclus un trafic infernal în special la revenirea în București.
Eficiența noului Clio este completată de rafinamentul habitaclului și al ținutei de drum. Calitatea percepută este la un nivel pe care nu l-am întâlnit nici la concurenții germani. Majoritatea suprafețelor din habitaclu sunt din materiale moi, iar finisările sunt riguroase. La fel de riguros a fost elevat confortul acustic, printre soluțiile implementate fiind parbrizul cu folie pentru izolare fonică, care echipează toate versiunile modelului Clio.
Și mai apreciabil este confortul oferit de suspensii. Sunt foarte introvertite, tratând cu reală nonșalanță și relaxare chinul la care le supune carosabilul. De altfel, am oprit în mod repetat sistemul audio, tocmai ca să mă asigur că auzul nu îmi este păcălit. Pe de cealaltă parte, Clio dispune de un sistem de direcție comunicativ.
Este o combinație care sporește plăcerea de a conduce la drum lung. Scăderea considerabilă a razei de bracaj și a raportului de demultiplicare față de generația anterioară a sporit manevrabilitatea, feedback-ul și precizia sistemului de direcție.
Nu în cele din urmă, noul Renault Clio se remarcă prin spațiul interior crescut, portbagajului încăpător (391 de litri) și lista de dotările standard generoasă. Echiparea de bază Life include sistem de asistență la pornirea din rampă, sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere, cruise control și asistent pentru menținerea automată a benzii de rulare. De la echiparea Zen este disponibilă motorizarea Blue dCi 115 și este inclus sistemul multi-media EASY LINK cu ecran central tactil de 7 inch. Echiparea Intense adaugă dotări precum afișaj de bord TFT de 7 inch, sistem de navigație cu harta României, faruri cu fază lungă adaptivă. Cei care doresc un look mai sportiv pot alege echiparea R.S. Line, iar lista de opțiuni mai include instrumentar de bord complet digital de 10 inch, ecran central de 9,3 inch, sistem de executare automată a manevrelor de parcare și sistem de camere video care oferă o imagine împrejurul mașinii.