Obișnuiam să credem că Rolls-Royce este o marcă destinată ducilor, marchizilor, conților sau prinților și, într-o oarecare măsură, chiar așa stăteau lucrurile până când BMW a cumpărat marca și a schimbat totul din temelie.
Text: Mihai Alexandrescu • Foto: Rolls-Royce Motor Cars Service Bucharest, Mihai Alexandrescu
Astăzi, când prinții dezertează din familiile regale și oferă interviuri pe bani mulți televiziunilor curioase, când tineri studenți devin milionari peste noapte după ce au inventat o aplicație, este tot mai greu să stabilești un target pentru o astfel de mașină. Cel mai simplu pentru oamenii de marketing este să apeleze la oricine are un vis, la oricine vrea să se trezească din coșmarul unei vieți banale. Rolls-Royce Ghost este mașina care a dublat vânzările mărcii și care a descoperit o nouă piață de consumatori. Acești consumatori, care nu doresc responsabilitățile regale dar vor să trăiască regește, nu caută neapărat să fie șofați de un valet cu mănuși albe și șapcă de mareșal. Sunt oameni care vor să țină în palme acel volan subțire de velier și să simtă cum drumul imperfect de sub ei se transformă în ape calme și exotice.
Precedentul model a stat pe piață timp de un deceniu, ceva mai mult decât o mașină obișnuită, și cred că ar mai fi putut să stea încă zece ani fără să se simtă depășit. Totuși, s-a apelat la o nouă filosofie de design numită Post Opulență, care în traducerea simplă ar fi nimic altceva decât bun gust. Din comunicatul lor de presă am înțeles că Post Opulență este atunci când îți alegi o țoală de firmă pe care nu scrie cu fonturi mari marca. Știți și voi despre ce vorbesc – e OK să porți un tricou de la Versace, dar nu și atunci când fontul Versace acoperă tot tricoul.
Calitatea și luxul nu trebuie să fie ostentative, altfel ești catalogat drept snob, cocalar sau mafiot. Sunt destui dintre aceștia care și-ar permite un Rolls-Royce, dar oare pentru cât timp? Un Rolls-Royce este scump de achiziționat și la fel de scump de întreținut. La fel ca un castel de vacanță în sudul Franței ori ca o amantă de weekend în nordul capitalei, o mașină ca asta are nevoie de atenția și de banii tăi. Când ai un Rolls-Royce nu-ți permiți decât să mergi înainte, să progresezi, să îngroși conturile, altfel simte miros de faliment și te părăsește lăsând în urmă ruina și recuperatorii pe care-i meriți.
Gândește-te că trebuie să plătești impozit pentru un V12 de 6,75 litri, că nu-i stă bine parcată decât în fața unui conac vechi sau unei vile ultramoderne și că spălătoria cu perie nu este o soluție. Altfel spus, nu trebuie să porți grija banilor și banii nu trebuie să poarte grija ta. Trebuie să fii confortabil, nonșalant, stăpân. Visul tău umed se poate transforma peste noapte într-un coșmar al finanțelor și într-un anunț de vânzare pe mobile.de. Dar dacă ești calculat și spiritul de antreprenor se ridică la nivelul Spiritului Ecstasy, noul Ghost te va răsplăti din plin. Motorul V12 colosal se comportă ca un majordom discret – servește puterea pe o tavă de argint, fără zgomot, fără dramă, aproape la fel ca un motor electric. Cuplul de 850 Nm vine de la 1.600 de rotații pe minut, iar cei 571 de cai putere trag caleașca de aproape două tone și jumătate de parcă ar fi înaripați. Durează doar 4,8 secunde să ajungi de la 0 la 100 km/h.
În interior sunt 320 de bucăți de piele jupuită blând de pe 20 de văcuțe de viță nobilă și 100 de kilograme
de material insonorizant, astfel încât să-ți poți auzi mintea afaceristă cum zboară către noi oportunități de investiții și fantomele văcuțelor sacrificate care-ți bântuie castelul pe roți. De altfel, când au conceput mașina izolarea fonică era atât de eficientă, încât șoferii de teste raportau disconfort din cauza liniștii din habitaclu. Ulterior, au fost proiectate în caroserie diverse zone de rezonanță, pentru a se percepe un ton de rulare uniform, discret.
Se poate spune că noul Rolls-Royce Ghost a fost acordat precum un instrument muzical. Este o frecvență pe care Rolls-Royce o descrie drept o șoaptă percepută ca o notă muzicală.
Ghost este o culme a confortului. Până și suspensiile lui au propriile suspensii! Este primul automobil de serie care are încă un sistem de amortizare amplasat deasupra ansamblului suspensiei frontale. Mai mult de atât, suspensiile pneumatice au amortizoare controlate electronic și se adaptează mereu la condițiile de condus cu ajutorul sistemului Flagbearer. Mai exact, până la 100 km/h, mașina „vede” denivelările carosabilului cu o cameră video și adaptează reglajul suspensiilor.
Iar fiecare viraj la volanul lui Ghost este ca un vals grațios, lipsit de efort. Asta se datorează tracțiunii integrale, sistemului de direcție care virează și roțile din spate, precum și transmisiei care folosește informațiile de la GPS pentru a selecta din timp treapta de viteză optimă.
Dacă ai deja un Rolls-Royce, trebuie să înțelegi că ai atins acel „capăt” de care vorbesc tinerii de astăzi și că trebuie să te detașezi puțin de agitația lumii obișnuite. Nu ai nevoie să ceri mai mult de la viață, trebuie doar să te ferești de excese și totul va fi bine.
Dacă nu ai încă un Rolls-Royce, atunci pune geană pe geană și visează la unul până când ți se aliniază planetele și poate univerșii multipli și paraleli îți vor oferi unul. •
DEBUT ÎN ROMÂNIA
Lansarea noului Ghost a fost găzduită la showroom-ul Rolls-Royce Motor Cars Service Bucharest, mai întâi prin prezentări individuale oferite clienților în ianuarie 2021. Iar în luna august a sosit și versiunea Ghost Extended cu ampatament lung.