Nissan Qashqai este unul dintre pionierii segmentului său și este cel mai bine vândut model al mărcii la nivel european. Prin urmare, noul model nu putea lăsa nimic la voia întâmplării.
Text: Andrei Barbu • Foto: Nissan
De cele mai multe ori, producătorii se concentrează cel mai mult pe modelele cele mai vândute. Ceea ce, până la urmă, e perfect normal. Dacă ai un model care se vinde mai bine decât toate celelalte, trebuie să fii sigur că noile generații se ridică la înălțimea așteptărilor. Mai mult, pentru a convinge proprietarii vechilor modele să facă trecerea la o generație nouă, trebuie să-i convingi că vor avea un beneficiu real, la mai toate capitolele. Iar asta, de fapt, e mult mai greu decât pare.
Pe de altă parte, Nissan a demonstrat de-a lungul timpului că pune mare preț pe feedback-ul venit din partea clienților. Că ține cont de părerile celor pe care vrea să-i mulțumească și că, în mod real, găsește rezolvări la problemele apărute sau descoperite. Și treaba asta se vede în topurile de satisfacție ale clienților, dar mai ales în vânzările lui Qashqai. Iar noua generație nu face altceva decât să respecte o rețetă perfecționată în timp și să aducă soluții adaptate la cerințele cumpărătorilor. De la ce se află sub capotă, la cum e construit interiorul și până la designul exterior.
Așa cum am spus, poate de prea multe ori deja, designul este subiectiv. Și nici nu are cum să fie altfel. Dar, la acest capitol, noul Qashqai se descurcă bine și ne prezintă o siluetă plăcută, cu o parte frontală destul de agresivă și modernă. Pe de altă parte, privit din spate, Qashqai este mult mai cuminte și mai conservator. Totuși, caroseria în două tonuri de culoare, cu zona superioară în negru, lasă impresia că linia plafonului e mult mai arcuită decât e în realitate. E un artificiu de design interesant, îi oferă noii generație un grad superior de personalizare, mai ales că există o gamă de culori amplă. Ce nu poți ignora sunt jantele pe 20 inch care echipează modelul de test.
Grație noii platforme CMF-C, Nissan poate echipa noul Qashqai cu jante de până la 20 inch, drept pentru care există și mai multe tipuri de suspensie. Dacă în față ai parte de suspensie de tip MacPherson indiferent de configurație, pe puntea spate lucrurile se complică puțin. De exemplu, dacă alegi versiunea cu tracțiune față și jante de până la 19 inch, suspensia spate vine cu bară de torsiune. Dacă alegi roți pe 20 inch, atunci suspensia spate devine independentă, de tip MacPherson. În același timp, dacă alegi sistemul de tracțiune integrală, primești automat suspensia spate independentă. Prin urmare, trebuie să ai puțină grijă când alegi configurația mașinii. Pe de altă parte, mașina din test are și jantele cele mai mari și tracțiune integrală. Și transmisia automată X-Tronic.
Motorul de 1,3 litri dezvoltă, în configurația de test, 156 de cai-putere și un cuplu maxim de 270 Nm. Alături de transmisia de tip CVT și de sistemul de tracțiune integrală, mașina accelerează de la 0 la 100 km/h în 9,9 secunde și atinge o viteză maximă de 190 de km/h. Ținuta de drum este evident una care favorizează confortul și rafinamentul, lăsând sportivitate în plan secundar. Direcția este foarte lejeră la viteze mici, fapt care se transpune într-o manevrabilitate și într-o ușurință de condus greu de egalat în acest segment, mai ales că ai la dispoziție și un sistem de asistență la parcare cu vedere la 360 de grade. Pe de altă parte, la viteze mai mari, direcția nu câștigă foarte mult în consistență și rămâne lejeră, poate prea lejeră pentru gustul meu și pentru ce aș vrea pe un drum virajat. Evident, dacă abordezi viraje cu ceva mai mult curaj, mișcările de ruliu se fac repede simțite, așa că, de cele mai multe ori, vei conduce această mașină relaxat, bucurându-te mai degrabă de peisaj decât de viraje. Tot la capitolul relaxare la volan contribuie și transmisia de tip CVT, pentru că X-Tronic-ul noului Qashqai se comportă exact așa cum te-ai aștepta de la o transmise cu variație continuă. Important însă e faptul că noul Qashqai îți oferă o experiență de condus plăcută, confortabilă și rafinată, indiferent de tipul de drum pe care te deplasezi. Iar aici intervine și interiorul noii generații.
Pentru mine, punctul forte al noului Qashqai este dat de calitatea interiorului. Atât prin design, cât și prin tehnologie, dar mai ales prin materialele alese. Totul este plăcut la atingere și lasă impresia unui interior durabil, care-și va păstra calitățile pentru mulți ani. Suita formată din instrumentarul de bord digital și cel central sunt modalitățile de interacțiune cu mașina și sunt bine gândite și implementate. În plus, noul Qashqai poate fi echipat și cu un head-up display proiectat pe parbriz și care se pare că are cea mai mare dimensiune din segment. Mai ai parte de scaune față cu funcție de masaj, dar și de conectivitate Apple CarPlay și Android Auto. Și, per total, eu zic că noul Qashqai are acum cel mai bun interior din segmentul său. Mai ales dacă luăm în calcul și prețurile.
Versiunea testată de mine este cea de top, numită Tekna Plus, și în această configurație are un preț de listă de 34.750 de euro, cu TVA inclus. Și, ținând cont de faptul că în acest cost sunt incluse cutia automată și tracțiunea integrală, eu zic că prețul este unul extrem de competitiv. Dar și că noul Qashqai este mașina perfectă pentru a înlocui vechea generație. •