Advertisement
TEST-DRIVE — iulie 19, 2016 at 2:16 pm

Test Drive: Nissan NP300 Navara – Rescris în piatră

by

Rescris în piatră

Unele lucruri par bătute în piatră, până când cineva rescrie definiția și arată că se poate și mai bine, așa cum Nissan dovedește că și pick-up-urile pot avea maniere și rafinament la nivelul unui SUV.

Nissan a gândit în afara șablonului și a deschis barierele unuia dintre segmentele trasate rigid, mai exact cel al pick-up-urilor. Ni se părea parcă bătut în piatră faptul că un pick-up trebuie să fie greoi în mișcări, să aibă un interior spartan cu plastice dure și o suspensie spate cu arcuri lamelare care afectează ținuta de drum și fac mașina inconfortabilă. Dar Nissan a găsit o cale pentru a păstra calitățile utilitare ale mașinii, adăugând veleități și un standard de calitate și dotări care o apropie de SUV-urile moderne.

Practic, cei care ar vrea un pick-up, dar înclină spre un SUV datorită confortului, vor fi îndemnați de noul Nissan NP300 Navara să se gândească de două ori. Și asta pentru că Nissan a instalat în premieră pe un pick-up de o tonă o suspensie spate tip multilink cu cinci brațe și arcuri elicoidale. De asemenea, noua suspensie cântărește cu 20 kg mai puțin decât fosta suspensie cu arcuri lamelare. Ca urmare, comportamentul mașinii pe șosea a evoluat radical, având totodată capacitatea de a tracta până la 3,5 tone și de a transporta o sarcină utilă de 1.062 kg. Este de notorietate că arcurile lamelare fac spatele mașinii să țopăie, iar singurul mod de a tempera acest comportament este să încarci cât mai mult bena. Este un compromis necesar pentru pick-up-urile folosite în regim utilitar, care sunt menite să transporte sarcini utile foarte mari. De aceea, Nissan oferă și noul Navara într-o versiune cu arcuri lamelare, în configurație cu cabina King Cab. Dar și în cazul acesta suspensia cu arcuri lamelare a fost îmbunătățită și are o greutate redusă cu 7 kg.

Însă inedită este varianta NP300 Navara cu arcuri elicoidale și cabina Double Cab, care ne schimbă percepția într-un mod surprinzător de plăcut. I-am descoperit noile abilități călătorind din București până în comuna Năeni din Buzău, un loc definit de arta, monumentele și grotele sculptate în piatră. Această zonă a fost locuită încă din epoca de piatră, iar carierele de calcar au oferit materia primă pentru dezvoltarea civilizației umane. NP300 Navara scrie în piatră o nouă definiție pentru comportamentul pe șosea al formatului de pick-up.

La drum întins suspensiile elicoidale oferă un nivel de confort comparabil cu al unui SUV. Stabilitatea este evident evoluată, iar balansul caroseriei este limitat. Sistemul de control al tracțiunii (TCS) și cel de control dinamic al vehiculului (VDC) contribuie la rândul lor la ținuta sigură a mașinii. Folosind și cruise control-ul și limitatorul de viteză, croaziera pe autostradă devine una foarte relaxată. Senzația că te afli într-un SUV este amplificată și datorită faptului că designul planșei de bord, volanul multifuncțional, materialele de calitate ridicată și dotările multimedia și de confort sunt asemănătoare sau chiar preluate de la modele precum Nissan Qashqai sau X-Trail. Scaunele din față au o formă proiectată pentru a asigura poziția corectă și o circulație optimă a sângelui, iar opțional climatizarea poate fi automată și reglabilă individual pentru șofer și pasagerul din dreapta.

Caroseria Double Cab cu patru portiere oferă loc chiar și pentru 5 adulți, astfel că NP300 Navara își poate asuma foarte bine rolul de mașină de familie, considerând și accesoriile numeroase care sporesc utilitatea benei, fie prin carosarea sa, prin montarea panourilor de separare sau datorită sistemului de ancorare cu cleme mobile C-Channel.

_SSD3847mic

Am testat modelul Nissan NP300 Navara cu cabină Double Cab, motor 2.3 dCi de 160 CP și nivel de echipare Acenta, cu un preț de bază de 31.880 euro cu TVA.

_SSD4582mic

Pentru cei care vor să stea conectați în timpul călătoriilor lungi la noutățile de pe TripAdvisor, Facebook sau Twitter, există opțiunea NissanConnect cu ecran tactil de 7 inch.

Argumente în favoarea statutului de automobil de familie sunt și echipările care privesc siguranța. Nissan a pus un mare accent pe protejarea pasagerilor, NP300 Navara obținând 4 stele conform noilor norme severe de testare EuroNCAP. Astfel, pe lângă cabina cu structură ranforsată, zonele de deformare controlată a caroseriei și coloana de direcție care absoarbe energia impactului, NP300 Navara este dotat standard cu șapte airbag-uri, dintre care unul la nivelul genunchilor șoferului. Totodată, beneficiază de sistemul de anticipare a frânării de urgență (Forward Emergency Braking – FEB). Acesta folosește un radar pentru a măsura distanța până la mașina din față și emite avertizări sonore și vizuale atunci când există potențialul unei coliziuni. Dacă șoferul nu intervine la timp, NP300 Navara va frâna automat indiferent de viteza de rulare și garantează oprirea fără coliziune la viteze de până la 30 km/h. NP300 Navara este prevăzut și cu dotări care compensează grija cu care trebuie să manevrezi un automobil de asemenea gabarit în mediul urban aglomerat.

Adițional senzorilor de parcare și camerei video pentru marșarier, NP300 Navara poate fi dotat cu sistemul Around View Monitor, compus din patru camere video care oferă o vedere panoramică asupra mașinii. Este o opțiune utilă nu doar în timpul unei parcări, ci și în off-road, unde NP300 Navara se simte în largul său. Are șasiul robust, cu profil dreptunghiular închis, unghiurile de atac și degajare de 30,4 grade, respectiv 25,6 grade, și capacitatea de a traversa vaduri cu adâncime de 60 cm. Sunt calități completate de sistemul de tracțiune integrală nepermanentă, care permite comutarea de la tracțiune 2WD la 4WD High chiar și din mers (la viteze de până la 100 km/h). Lui i se alătură diferențialul cu alunecare limitată controlat electronic (eLSD), care reglează tracțiunea la fiecare dintre cele 4 roți, și sistemele de asistență la pornirea din rampă și la coborârea în pantă. Toată această armată de sisteme utilizează eficient resursele motorului de 2,3 litri diesel, oferit în variante cu o turbină și 160 CP sau două turbine și 190 CP. Noi am testat versiunea de bază, care livrează un cuplu consistent, de 403 Nm. Este cuplată la o cutie de viteze manuală cu șase trepte, a căror etajare te ajută să nu te abați prea mult de la consumul mediu de 6,4 litri declarat de constructor. Alternativa de 190 CP poate fi echipată și cu transmisie automată cu 7 trepte, ceea ce justifică din nou descrierea lui NP300 Navara drept un SUV în haine de pick-up.

_SSD4199mic

Nissan NP300 Navara este oferit cu o garanție constructor de 5 ani sau 160.000 km.

Date tehnice Nissan NP300 Navara:

Preț de listă (cu TVA): de la 31.880

Putere (CP):  160/3.750 

Cuplu (Nm): 403/1.500-2.500 

0-100 km/h (s): 12

Viteză maximă (km/h): 172

Consum mediu (l/100 km): 6,4

Emisii CO2 (g/km): 169

Citeste si...

Test Drive Ford Mondeo
Test Drive Ford Mustang - Musclecar Downsizing

Lasa un comentariu:

Comentarii