Advertisement
TEST-DRIVE — octombrie 9, 2019 at 11:36 am

Test Drive: Nissan LEAF – Acceptă schimbarea

by

Nissan LEAF este unul dintre pionierii lumii auto electrificate, iar noul mod el își propune să schimbe percepții și să te scape de prejudecăți.

Text: Andrei Barbu; Foto: Dragoș Savu

SSD_4669

Industria auto se află acum la o răscruce și nu pare să existe un singur drum corect. Prin urmare, fiecare producător auto trebuie să stabilească mai multe direcții pe care să le urmeze, astfel încât să acopere toate nevoile potențialilor clienți. Dar, se pare că unele tendințe trebuie să primească mai multă atenție decât altele. Iar livrarea unui vehicul electric este una dintre ele.

Nissan LEAF este un succes deplin în Europa, iar acest lucru este evidențiat de performanțele în vânzări, modelul nipon fiind cea mai bine vândută mașină electrică de pe bătrânul continent. Și imediat după ce conduci mașina înțelegi de ce atât de mulți oameni au ales să conducă un LEAF.

În cazul modelelor electrice, autonomia și timpul de încărcare sunt mai importante decât performanțele dinamice, dar LEAF încorporează cu atenție, în podeaua sa, un pachet de baterii cu o capacitate de 40 kWh. Energia electrică este livrată mai apoi unui motor capabil să dezvolte 110 kW, adică 150 de cai-putere. Momentul motor dezvoltat este și el la înălțime, adică 320 Nm. Prin urmare, sprintul de la 0 la 100 km/h are loc în 7,9 secunde. Dar trebuie să ții cont de faptul că răspunsul motorului este instantaneu. Adică ai tot cuplul cât ai clipi din ochi.
Așa că, spre deosebire de un motor convențional, aici totul se întâmplă mult mai repede. Combină acest răspuns instantaneu cu un centru de greutate scăzut, dar și o direcție foarte precisă și echilibrată și iată cum ai parte de o mașină pe care o vei conduce cu plăcere în orice context, indiferent de drum.

SSD_3703

Mai mult decât atât, Nissan LEAF știe foarte bine cum să-ți ofere un nivel de confort și rafinament pe care nu ai cum să le găsești în această clasă. Fiind un model electric, nu ai parte de zgomotele inerente ale unui motor termic, nu există vreo vibrație neplăcută, așa că deplasările urbane se întâmplă în deplină liniște. La drum întins mașina este la fel de plăcută, pentru că suspensia absoarbe mai toate denivelările asfaltului și, foarte important, o face fără sunetele aspre produse de un amortizor ajuns la capăt de cursă.
Nivelul de autonomie al versiunii de 40 kWh îți oferă suficientă încredere și pentru deplasările extra-urbane, cu 270 de kilometri în regim mixt, după ciclul de testare WLTP. În urma celor peste 400 de kilometri pe care i-am parcurs cu mașina doar în afara orașului, consumul mediu de energie a fost de 13,6 kWh pentru 100 de kilometri. Asta se traduce într-o autonomie externă de aproape 300 de kilometri, depășind astfel datele WLTP. În mediul urban, autonomia este și mai mare, depășind 350 de kilometri cu o singură încărcare.
Și, apropo de încărcare, aceasta se poate întâmpla în trei moduri. Fie o priză clasică, fie una de 7 kW, fie una rapidă de 50 kW. În cazul în care optezi pentru încărcare rapidă, trebuie să știi că bateria se încarcă de la 20% la 80% în cam 40-50 de minute.

SSD_3990

Pe lângă un grup propulsor extrem de eficient și de capabil, Nissan LEAF convinge și printr-o serie de tehnologii avansate. Prima dintre ele se numește e-Pedal și este un mod ce se activează printr-o simplă apăsare de buton. Activând acest mod, vei conduce mașina folosind doar pedala de accelerație, pentru că frâna de motor poate să ofere decelerații de până la 0,2 g, doar ridicând piciorul de pe accelerație. Beneficiile sistemului sunt extraordinare. În primul rând vei fi mult mai atent la trafic și vei anticipa toate mișcările mașinilor din fața ta. În acest fel o să ai parte de o frânare regenerativă mult mai eficientă și chiar vei descoperi un mod de condus foarte antrenant.
Al doilea mare pas pe care Nissan îl face este prin oferirea sistemului ProPilot. Sistemul funcționează similar cu un pilot automat adaptiv, dar extrem de avansat, putând fi oarecum asimilat cu un mod semi-autonom de condus.
Activarea se face prin intermediul unui buton de pe volan, urmând setarea vitezei de deplasare. Imediat după acești pași, LEAF știe să păstreze distanța față de altă mașină, știe să frâneze singură până la oprirea pe loc și, foarte important, știe să repornească doar prin simpla apăsare a unui buton.

SSD_3748
Astfel, poți conduce fără să mai folosești pedalele. Dar, în același timp, folosind sistemul de menținere pe bandă și sistemul de monitorizare a traficului din spate, LEAF rămâne pe centrul benzii și, mai mult, aplică o serie de corecții asupra direcției, reușind chiar să abordeze o serie de viraje.
ProPilot are atât de multe beneficii, încât e greu să le scriu pe toate într-un spațiu limitat. Dar, experiența de condus în traficul aglomerat devine mult mai relaxantă și mai confortabilă, pentru că ajutorul pe care îl primești din partea mașinii este extraordinar.
Evident, este extrem de important să fii în permanență atent la trafic și întotdeauna trebuie să ai mâinile
pe volan. În cazul în care activezi sistemul și iei mâinile de pe volan, vei primi o serie de avertizări vizuale și acustice, iar dacă nu reacționezi în timp util, LEAF va opri în siguranță pe partea dreaptă.
De fapt, realist vorbind, sistemul ProPilot face tot ce fac și cele mai scumpe sisteme similare de pe modele premium, dar o face pentru un preț infinit mai mic. Și, îndrăznesc să spun, că-și face treaba chiar
mai bine.
Ținând cont de tot ce știe LEAF să facă, nu e deloc surprinzător că mașina se vinde extrem de bine. Mai ales dacă iei în calcul și designul foarte reușit, dar și nivelul de spațiu pe care mașina ți-l oferă. Așadar, Nissan LEAF este, în momentul de față, cea mai potrivită alternativă electrică pe care o găsești pe piață. Punct.

ProPilot
1. Activarea sistemului se realizează prin apăsarea butonului albastru, urmat de setarea vitezei dorite pentru deplasare.
2. Display-ul digital din instrumentarul de bord este configurabil pentru a-ți afișa informațiile pe care le dorești.
3. Distanța în raport cu mașina din față poate fi reglată în trei trepte distincte prin simpla apăsare a unui buton.
4. În stânga volanului există și butonul care activează controlul asupra sistemului de direcție și care menține banda de mers.

e-Pedal
5. Activarea modului e-Pedal îți permite să conduci mașina folosind doar pedala de accelerație, pentru că forța maximă de decelerare ajunge până la 0,2 g. Iar acest lucru duce la o încărcare mai eficientă
a bateriei prin recuperarea energiei.

Nissan LEAF 40 kW Acenta
DATE TEHNICE
Preț de listă cu TVA (euro): 36.700
Putere (CP): 150
Cuplu (Nm): 320
0-100 km/h (s): 7,9
Viteză maximă (km/h): 144
Autonomie WTLP (km): 270

Citeste si...

Test Mitsubishi Pajero - Pe culmi înalte
Test Drive Mercedes-Benz CLS 250

Lasa un comentariu:

Comentarii