Advertisement
TEST-DRIVE — ianuarie 6, 2017 at 2:00 pm

Test Drive: Mitsubishi Outlander PHEV – Disciplina ecologică

by

Disciplina ecologică

Lecția unui stil de condus economic nu îți este predată de instructorul de la școala de șoferi. Dar Mitsubishi Outlander PHEV te transformă într-un expert al eficienței, bucurându-te în același timp și de un condus confortabil și sigur. 

Text: Alex Buțu    Foto: CarsPhoto

În România vânzările de mașini hibride sau electrice sunt afectate din două motive majore. Pe de o parte încă există teama că rămâi fără baterie și nu prea ai unde să încarci repede, iar pe de altă parte încurajările prin scutiri de taxe sau acordarea de subvenții la achiziție încă sunt limitate. Ce-i drept, anul acesta statul a oferit prin programul Rabla Plus eco-tichete pentru cei care cumpără mașini electrice sau plug-in hybrid. Clienții care au și casat un automobil vechi au putut accesa prin Rabla Plus sume de până la 6.000 de euro. Dacă privim jumătatea plină a paharului putem spune că statul măcar a început să caute metode de încurajare a pieței de mașini nepoluante. Desigur, în România este încă nedezvoltată infrastructura punctelor de alimentare a mașinilor electrice.
Dar toate aceste griji și dezbateri sunt jalonate fără efort de Mitsubishi Outlander PHEV. Acest SUV este un bestseller în rândul modelelor plug-in hybrid în Europa, unde s-a comercializat în 71.745 de exemplare pe parcursul anilor fiscali 2013-2015.
Succesul lui Mitsubishi Outlander PHEV este datorat sistemului de propulsie versatil și eficient. Acesta este compus dintr‑un motor pe benzină de 2 litri (121 CP și 190 Nm) și două motoare electrice, unul pe puntea față (82 CP și 137 Nm) și altul pe puntea spate (82 CP și 195 Nm). Sistemul dezvoltat de Mitsubishi oferă posibilitatea încărcării bateriilor de la priza de acasă și nu ai niciodată teama că acestea se consumă, fiindcă poți să mergi liniștit cu motorul pe benzină. Totodată, motorul termic are și rolul de a încărca bateriile cu electricitate. Constructorul japonez creditează sistemul hibrid cu o autonomie de 52 km în regim de rulare exclusiv electric. Desigur, acesta este un plafon care poate să coboare din cauza condițiilor de trafic, a stilului de condus și a temperaturilor scăzute care reduc din eficiența bateriilor. Însă tot rămân suficiente resurse pentru a parcurge în mod electric măcar cea mai mare parte a traseelor zilnice din oraș.

Mitsubishi Outlander PHEV poate merge în modul electric (EV) până la viteze de 120 km/h, fără să consume benzină și, implicit, fără să emită CO2. Te acomodezi foarte repede cu modul EV deoarece motoarele electrice livrează cuplul aproape instantaneu, ceea ce asigură un răspuns prompt și liniar la apăsarea accelerației.
Astfel, corpolentul SUV demarează mereu cu poftă la vitezele urbane. În clipa în care motoarele electrice sunt solicitate mai mult, cum ar fi la accelerări mai consistente sau la urcarea unei pante, precum și când bateriile au un nivel scăzut de încărcare, motorul termic intervine pentru a compensa cu resurse. Acesta este modul de rulare „hibrid serie“, în care motorul termic asistă motoarele electrice. Dar, la viteze mari sau în timpul depășirilor se trece la modul „hibrid paralel“, în care propulsorul pe benzină are rolul principal și este asistat de motoarele electrice. Poate că durează un pic să explici funcționarea acestui sistem de propulsie, dar în realitate el face toate aceste ajustări și intervenții în mod automat și deloc intrusiv.
Totuși, nu vei rămâne indiferent față de modul de operare al propulsiei. Din contră, un aspect interesant al experienței de la volanul lui Mitsubishi Outlander PHEV este că te învață disciplina condusului eficient. Pe ecranul multifuncțional din planșa de bord poți vedea mereu, în timp real, ce face fiecare motor, precum și când se încarcă bateria în mers.

mediu-rot_7869

Pe ecranul multifuncțional din planșa de bord poți vedea mereu, în timp real, ce face fiecare motor, precum și când se încarcă bateria în mers.

mediu-rot_7833

Mitsubishi Outlander PHEV pare că plutește pe șosea, datorită suspensiilor confortabile și motoarelor electrice care funcționează lin și fără zgomot.

Ești îndemnat să conduci cât mai eficient prin afișarea unui scor eco și ilustrarea sugestivă a unei crenguțe cu cinci frunzulițe. Cu cât ai consumat mai puține resurse, cu atât înverzesc mai multe frunzulițe. Da, puteți spune că nu aveți nevoie de o mustrare a conștiinței eco. Nu e suficient că ați decis să cumpărați o mașină hibridă? Corect, însă adevărul este că puțini șoferi au noțiuni despre condus eficient, iar la școala de șoferi nu te învață cum să reduci consumul. În schimb, Mitsubishi Outlander PHEV îți oferă modalități prin care să chibzuiești resursele bateriilor electrice și să te aproprii cât mai mult de consumul mediu de 1,9 l/100 km promis de constructor pentru modul de rulare hibrid, sau de cel de 5,8 l/100 km pentru situația când bateriile sunt descărcate. Măsurătorile oficiale sunt depășite în traficul real, dar consumul rămâne rezonabil pentru un SUV care oferă un habitaclu cu spațiu generos pentru 5 persoane adulte și un portbagaj voluminos.
Pentru a gestiona încărcarea bateriilor poți selecta ce nivel de eficiență dorești să aibă sistemul de frânare regenerativ, care alimentează bateriile. Selectarea se face folosind una dintre clapetele aflate în spatele volanului. În plus, poți conserva nivelul de încărcare al acestora apăsând butonul Save. Iar selectarea modului ECO reglează sistemul de climatizare și răspunsul accelerației pentru un consum cât mai mic. De asemenea, poți activa de la butonul Charge încărcarea bateriilor cu ajutorul motorului termic. Dar acest lucru va crește consumul mediu de combustibil. De exemplu, în oraș ne-a fost afișat uneori un consum apropiat de 10 l/100 km. 

Configurația sistemului de propulsie hibrid oferă și un sistem intelligent de tracțiune integrală S-AWC (Super-All Wheel Control). Concret, există un diferențial electronic pe puntea față, care variază forța motrică între roata din stânga și cea din dreapta, după cum impun condițiile de rulare. Apoi, sistemul S-AWC are 4 moduri de funcționare: Eco (transmite cuplul cu precădere roților față), Normal, Snow (pentru rularea pe suprafețe alunecoase, precum cele cu gheață sau zăpadă) și Lock (care joacă rolul unui diferențial central).
Odată cu facelift‑ul primit anul trecut, Mitsubishi Outlander PHEV (MY16) beneficiază și de suspensii ramforsate și reglaje noi inclusiv pentru sistemul de direcție, menite să îmbunătățească dinamismul. Totuși, Mitsubishi Outlander PHEV rămâne un SUV care pune accent pe confort și siguranță. De altfel, Outlander PHEV a fost supus testelor de impact
EuroNCAP în 2013, sesiune în care a primit cotația maximă de 5 stele, conform criteriilor de la acel moment.
Faceliftul a adus și o evoluție considerabilă la nivelul design-ului, prin adoptarea unor elemente moderne și foarte distincte, precum grila frontală Dynamic Shield și farurile cu LED. Apreciabilă este și creșterea standardului calitativ, reflectat de materialele și finisările mai bune din habitaclu. Nu în cele din urmă, bogata listă de dotări standard și opționale pentru confort, asistare a condusului și infotainment face parte din argumentele sofisticatului SUV hybrid. 

mediu-rot_7822

Pentru a te îndemna să conduci cât mai eficient, SUV-ul hibrid afișează un scor eco, ilustrat sugestiv și cu imaginea unei crenguțe cu cinci frunzulițe. Cu cât ai consumat mai puține resurse, cu atât înverzesc mai multe frunzulițe.

Mitsubishi Outlander PHEV 4WD Instyle Navy AT

Preț de listă cu TVA (euro): de la 49.829
Putere motor termic (CP/rpm): 121/4.500
Putere motoare electrice față/spate (CP): 82/82
Cuplu motor termic (Nm/rpm): 190/4.500
Cuplu motoare electrice față/spate (Nm): 137/195
0-100 km/h (s): 11
Viteză maximă (km/h): 170
Consum mediu (l/100 km): 1,9
Emisii CO2 (g/km): 44

Citeste si...

Honda Civic: Să nu-i spui mamei...
VIDEO: Test Drive - Dacia Sandero Prestige Easy-R - Pretenții elevate

Lasa un comentariu:

Comentarii