Lumea auto este într-o permanentă mișcare. Fiecare producător aleargă după inovații, după noi nișe și după vânzări. Din când în când însă, e bine să luăm o pauză de la tot acest haos și să ne aducem aminte de mașinile care erau odată. Iar Mercedes-Benz Clasa G este unul dintre cele mai bune exemple la care te poți raporta.
Text: Andrei Barbu Foto: Dragoș Savu
Mercedes‑Benz nu este străin de goana după vânzări. Din contră chiar, mai ales că în 2016 a fost cel mai bine vândut brand premium la nivel mondial. Cu un portofoliu extrem de bogat, de la mașini de clasă mică, electrice, SUV-uri și supercar-uri, Mercedes‑Benz este pe val. Și cu toate acestea, există un model în toată această gamă extrem de variată care face apel la emoție, la puritate și la plăcerea inegalabilă de a te afla la volanul unei mașini devenite simbol pe parcursul a mai multe decenii.
Clasa G, așa cum o știm cu toții, este, până la urmă, o mașină care arată practic la fel ca atunci când a părăsit pentru prima oară porțile fabricii. Desigur, pe măsură ce anii au trecut, mașina a primit actualizări după actualizări. Dar, în esență, Clasa G este mașina care a fost de la început.
Cu o filosofie care ignoră cu brio tendințe moderne, G este mult mai mult decât o simplă mașină. Este o forță mecanică ce pare invincibilă, care transcende cumva bariera timpului și nu se lasă coruptă de anturajul din jurul său.
E mare, impunător, pregătit parcă pentru apocalipsă, dar este genul de mașină de care te poți îndrăgosti și de care vrei să ai grijă. Fără să ai motive sau argumente raționale. Pentru că, până la urmă, e greu să justifici un G. Dar cele mai frumoase povești nu se nasc din rațiune, ci vin instinctiv. Iar în cazul Clasei G, somnul rațiunii nu naște monștri, ci mai degrabă legende.
Să vinzi în 2017 o mașină care arată ca acum mai bine de 38 de ani nu ar trebui să fie un lucru ușor. Cu atât mai mult cu cât ești înconjurat de SUV-uri care promit și marea, și sarea, și tot ce se află între. Dar, cu mici upgrade-uri, cu o serie de motorizări ancorate oarecum în prezent, cu transmisii moderne și cu un interior actual, G pare o mașină mereu la modă.
Pentru unii este doar un accesoriu de asortat poșetei, pentru alții este unica mașină, devenită membru al familiei. Modelul pe care l-am condus este, dacă vrei, versiunea entry-level. Adică un diesel V6, de 3,0 litri, al cărui preț de pornire bate puțin peste 90.000 de euro.
Are 245 de cai-putere și 600 Nm. Este cuplat unei transmisii automate cu șapte trepte. Și poate merge unde vrei tu. Fără prea mari bătăi de cap. Nu interesează pe nimeni sprintul 0-100 km/h, viteza maximă sau consumul de combustibil. Toate aceste date seci devin irelevante când vorbim despre G.
Pentru că mașina asta te cucerește prin felul în care se închid ușile. Te face să te îndrăgostești de sunete simple, metalice și mecanice. Îți oferă încredere, prestigiu și o stare generală de invincibilitate. Iar atunci când stai în scaune cu perne de aer, când știi că ai trei diferențiale blocabile electronic în timpul mersului și când de la înălțimea volanului vezi absolut tot ce se întâmplă în față, orice altceva în afara experienției în sine devine redundant.
G a rămas, din păcate, o mașină unică. Este un exemplu a ceea ce înseamnă un restomod fabricat de producător. Și chiar dacă are Apple CarPlay și alte gadget-uri moderne, de la volanul acestei mașini trăiești nostalgic, iar asta merită toți banii. Pentru că e greu să mai găsești o mașină cu atât de multă istorie, care să arate la fel ca acum multe zeci de ani, dar care să se comporte ca o mașină modernă. De fapt, e aproape imposibil să găsești ceva similar. Deci da, Clasa G este un supercar. Doar că nu se ghidează după standardele considerate general valabile.
G are etalonul propriei istorii și merge mai departe prin generații ghidându-se doar după instinct.
Mercedes -Benz Clasa G 350 d 4MATIC
Preț de listă cu TVA (euro): 91.410
Putere (CP/rpm): 245/3.600
Cuplu (Nm): 600
0-100 km/h (s): 8,8
Viteză maximă (km/h): 192
Consum mediu (l/100 km): 9,9
Emisii CO2 (g/km): 261