Toiag la bătrânețe
Deciziile pe care le iei în tinerețe îți pot fi sprijin la bătrânețe, zic niște bătrâni înțelepți care citeau mult, vorbeau în pilde și se îmbrăcau în alb. Asta înseamnă că e bine să-ți trăiești tinerețea la bătrânețe?
Text: Mihai Alexandrescu
În grupa asta, de mașini premium germane coupe, se întâmplă multe lucruri interesante în ultima vreme. Clienții care-și caută o mașină cu prezență și statut nu se uită doar la prețul ei, preferabil cât mai mare, ci și la performanțe, design sau reputație. Mulți dintre ei sunt tineri, dar cunoscători. Tinerețea vine cu orgoliile ei și un orgoliu rănit la o vârstă nepotrivită poate declanșa reacții adverse.
De obicei o mașină de genul ăsta trebuie să-ți protejeze orgoliul de daune nedorite. Și atunci trebuie să-ți cunoști mașina dacă vrei să te asiguri că nimic nu-ți va penetra armura. Chiar dacă ai bani de un S Coupe, poate că-ți dorești ceva mai potrivit vârstei tale și cauți ceva care ascunde mai multă distracție la volan într-o caroserie care seamănă al naibii de tare cu cea a unui S Coupe. Și asta nu e rău. Mașina chiar arată foarte bine, mai ales privită de sus, prin podeaua de sticlă care desparte dormitorul tău, de garajul tău. Proporțiile sunt aproape perfecte și pachetul de design AMG îi pică foarte bine, mai ales în albul ăsta pervers. S-ar putea să te încânte asta, faptul că seamănă cu o mașină mai scumpă, dar nu ar trebui. Clienții de Mercedes sunt mai inteligenți de fel. Nu trebuie să-ți cumperi un Clasa C Coupe dacă vrei să pari, pentru câteva secunde și de la mare distanță, altcineva decât cine ești. Și tocmai de aceea nu ar trebui să alegi motorul diesel care echipa mașina noastră din test. Nu pentru că motorul nu ar fi unul bun, ci pentru că nu e bun aici. Nu poți să servești cârnați lângă scoici. Nu merge. Și nu vrei să-ți miroasă gura a cârnați și a scoici în același timp.
În plus, ți-ai cumpărat mașina asta pentru că vrei să faci economie sau pentru că vrei să-ți trăiești tinerețea cu toate excesele ei? Vrei să regreți mai târziu? Într-un sedan sau un C T-Modell, motorul diesel de 2,2 litri și 170 CP e alegerea perfectă. Are și un cuplu generos, de 400 Nm disponibili de la 1.300 rpm, atinge 100km/h în 7,8 secunde și consumă 4,4 litri la suta de kilometri. Dar tu cu asta vrei să te lauzi când ești într-un Mercedes Coupe cu pachet AMG, jante de 18 inch și evacuare dublă, sau cu lungimea powerslide-urilor și a zâmbetelor tale? Nu cumva visezi la un AMG de 480 CP și ai rămas fără bani pe card? Dacă nu ai ajuns la criza vârstei mijlocii mult prea devreme, nu ai nici un motiv să nu-ți cumperi mașina cu un motor pe benzină, de doi litri și 210 CP, care sună mult mai bine și aduce un compliment binevenit acestei caroserii superbe. La interior te vei așeza în niște scaune sport foarte bine desenate, ceva ce nu o să vezi într-un BMW Seria 4 sau un Audi A5.
Chiar dacă unii îți vor reproșa că te‑ai îmbrăcat prea bine pentru eveniment, în Clasa C Coupe atragi mai mult gelozie decât sfaturi utile.
Scaunele sunt un atu foarte important al acestei mașini și oferă interiorului o clasă în plus față de cel al concureței. Nu sunt mai confortabile decât cele din BMW, dar ți-e drag să le privești înainte de a te așeza în ele, preferabil fără pantaloni cu ținte. Tetierele integrate și pielea perforată le fac să arate ca unele dintr-un GT de lux, în care se plimbă tații celor care conduc un Clasa C Coupe, BMW Seria 4 sau Audi A5. Foarte important dacă ai un complex al tatălui. Sau dacă visezi la Aston-ul lui. De fapt, mașina asta e mai mult un mic Aston, decât un mic S Coupe. Dacă tu crezi că ai plătit pentru un Clasa S Coupe mai mic, o să fii puțin dezamăgit. Sunt unele materiale și muchii la interior de care nu ai vrea să te lovești cu capul. Zgomotul de vânt este infinit mai prezent decât în Clasa S și așa mult mai departe. Și când spunem asta, nu criticăm Clasa C Coupe, ci suntem total impresionați de Clasa S. Dacă asta este ideea pe care cei de la marketing-ul Mercedes vor să ți-o planteze în cap, tu trebuie să închizi ochii, să-ți imaginezi un Aston și vei scăpa de blestem.
Apoi, Clasa C Coupe e mult distractivă decât poate fi vreodată un S Coupe, dar niciodată mai distractivă decât mașina tatălui tău. Te face să-ți dorești mai mult, nu mai puțin, lucru esențial pentru un tânăr în plină ascensiune. Mașina asta împarte cu versiunea cu patru uși doar capota și aripile, în rest, a fost desenată pentru a te simți special, mai ales la volan. Suspensiile sunt mai joase cu 15 mm, direcția a fost modificată pentru a aduce mai multe furnicături în palmele tale, iar puntea față agață asfaltul cu o plăcere pe care o găsești de obicei la super hot hatch-uri cum sunt Renault Megane RS sau Honda Civic Type R. Tocmai de aceea merită să ai un motor pe benzină mai puternic care să rupă aderența roților spate și să te bucuri de G-uri laterale acompaniat de un soundtrack care nu sună a recoltă de porumb.
Cutia 9 G-Tronic este nouă și are nouă trepte. E mai mult o alegere pentru un cruiser decât pentru un sportiv, dar pe modul manual joaca cu padelele devină distractivă, iar răspunsul ei devine mai natural decât în modul automat. Automat plătești vreo 2.500 de euro dacă o vrei. Direcția este mai rapidă într-un BMW Seria 4, dar cei de la Mercedes au găsit compromisul perfect între acuratețe și feedback. Ceva care s-a pierdut, din păcate, în BMW Seria 4. Un moment de reculegere pentru sistemul de direcție din BMW Seria 4. Dacă vrei să îmbătrânești frumos și să le povestești nepoților super tehnologizați, care probabil vor conduce carturi de Golf Google, atunci experiența condusului va fi ca un basm cu balauri și feciori viteji. Suspensiile pneumatice sunt o premieră în clasă și poți beneficia de ele dacă alegi pachetul AIRMATIC Dynamic Handling. Tu alegi, tu plătești. Poți să selectezi cinci moduri de condus în funcție de toanele din ziua respectivă, iar unele au chiar și moduri super, pentru super zile bune. Și o să cam ai zile din astea într-un Clasa C Coupe. O să arăți mai sofisticat decât șoferii de BMW Seria 4 sau Audi A5, nu vei impresiona mai mult decât trebuie și vei fi mereu cel care și-a asortat cel mai bine pantofii cu cureaua. Ce să mai… o să fii cu nasul la nivelul potrivit și asta contează cel mai mult când te încearcă orgoliile tinereții. Trebuie să-ți găsești un echilibru, iar Clasa C Coupe te poate învăța ce-i ăla.
Date tehnice Mercedes-Benz C Coupe 220 d:
Preț de listă (cu TVA): de la 41.160 euro
Putere (CP): 170/3.000
Cuplu (Nm): 400/1.400-2.800
0-100 km/h (s): 7,8
Viteză maximă (km/h): 234
Consum mediu (l/100 km): 4,4
Emisii CO2 (g/km): 116