Calități emoționale
Designul seducător și experiența plăcută de la volan sunt calitățile emoționale prin care Mazda CX-5 se distinge în segmentul aglomerat al SUV-urilor compacte.
Text: Alex Buțu Foto: CarsPhoto
Modelul CX-5 este un succes de proporții pentru Mazda. De la lansarea din 2012 și până în prezent a fost comercializat în 1,4 milioane de unități, generând astfel circa 25% din vânzările anuale înregistrate de Mazda. CX-5 este vândut în 120 de piețe la nivel mondial, iar Europa s-a lăsat imediat cucerită de farmecul acestui SUV.
Cifrele de vânzări arată că limbajul estetic „KODO – Sufletul mișcării“ a vorbit pe înțelesul unui spectru larg de clienți. CX-5 a fost primul model de serie care a adoptat această nouă linie de design, iar odată cu facelift-ul trăsăturile sale s-au cizelat și mai mult. Acest lucru se vede în detalii precum semnăturile luminoase cu LED care dau personalitate blocurilor optice. Totodată, CX-5 poate fi acum dotat și cu faruri full LED cu funcție antiorbire. În habitaclu, SUV-ul japonez merită laude pentru finisările foarte atente, iar facelift-ul a crescut și calitatea materialelor folosite. Aș putea spune că adepții modelelor germane ar fi foarte încântați de rafinamentul și ergonomia lui CX-5, iar acest lucru cu siguranță a contat măcar într-o anumită măsură în Europa. Mazda a ascultat doleanțele clienților și a modificat contururile și materialele scaunelor față/spate, pentru a oferi un confort superior și o mai bună susținere laterală.
De exemplu, șezuturile sunt dintr-un material care absoarbe mai bine vibrațiile. Mazda a depus un efort evident pentru a îmbunătăți confortul. În primul rând a suplimentat izolarea fonică și a folosit geamuri mai groase, dar a operat modificări și la suspensii pentru a spori confortul păstrând totodată un comportament agil. Elemente reproiectate precum bucșele de la puntea față sau amortizoarele de la toate roțile au ca efect o estompare mai bună a denivelărilor. Dar Mazda a reușit să conserve o calitate distinctă a modelului CX-5 și anume răspunsul dinamic atât al suspensiilor, cât și al direcției, despre care putem spune că este una dintre cele mai comunicative din segment. Dacă majoritatea SUV-urilor oferă un condus platonic, șoferul se simte conectat cu CX-5, ceea ce crește plăcerea de a conduce.

Mazda CX-5 se distinge în segmentul SUV-urilor compacte prin plăcerea condusului pe care o oferă.
Motorul diesel este încă popular în Europa și în România, iar Mazda CX-5 întâmpină această preferință cu un propulsor de 2,2 litri, oferit în versiuni de 150 sau 175 CP. Noi am testat varianta de 150 CP, care oferă un echilibru bun între performanțe și economie de combustibil.
Motorul surprinde plăcut prin rafinamentul său. Pe de o parte vibrațiile și zgomotul acestuia sunt reduse. Iar livrarea resurselor se face liniar și consistent. Secretul este cuplul mare, de 380 Nm, care face accelerările prompte și pline de suflu. Exploatarea acestor resurse a fost cu atât mai plăcută cu cât modelul testat de noi era echipat cu transmisia manuală cu 6 trepte.
Fiind vorba despre un SUV te poți gândi că ar fi fost mai adecvată cutia automată cu 6 trepte pe care Mazda o propune ca alternativă. Însă Mazda produce transmisii manuale foarte bune. Indexarea treptelor se face intuitiv și precis, iar etajarea pune în valoare performanțele motorului. Și consumul rămâne la cote rezonabile. Deși poate depăși cu circa un litru media de 5,2 l/100 km declarată de Mazda. Dar este un nivel bun pentru un model echipat și cu sistem de tracțiune integrală disponibil opțional.
Referitor la opțiuni, CX-5 oferă o listă bogată de sisteme de asistare a condusului, precum cel de corectare automată a direcției pentru păstrarea benzii de rulare, pilot automat adaptiv sau sistem de frânare automată pentru evitarea unei coliziuni (în față până la 30 km/h, în marșarier până la 8 km/h). Toate acestea mențin gradul ridicat de competitivitate al Mazdei CX-5.
MAZDA CX-5 CD150 AWD TAKUMI
PREȚ de listă cu TVA (euro): de la 31.190
PUTERE (CP/rpm): 150/4.500
CUPLU (Nm/rpm): 380/1.800
0-100 km/h (s): 9,4
VITEZĂ MAXIMĂ (km/h): 197
CONSUM MEDIU (l/100 km): 5,2
EMISII CO2 (g/km): 136