Cu un caracter unic, elegant și matur, Jaguar XF face apel la simțuri și te transpune într-un grup select, al celor care se bazează pe intuiție.
Uneori, sufletul învinge puterea raționalului de a despica firul în patru și de a face alegerea „corectă“. Uneori, faptele concrete, cifrele și datele măsurabile sunt învinse de instinct. Dar acest lucru nu se întâmplă foarte des și cu atât mai rar atunci când vine vorba despre mașini, întrucât fiecare prezentare a unui model vine însoțită de specificații clare: putere, cuplu, consum, accelerație, viteză maximă, lungime, lățime, ampatament, distanță de frânare și multe‑multe altele. Și atunci, ce șanse are un Jaguar împotriva rivalilor germani atât de bine pregătiți tehnic?
Sir William Lyons, fondatorul mărcii britanice, a declarat la un moment dat: „Nu te costă cu nimic în plus să construiești o mașină frumoasă.“ Dacă a avut dreptate sau nu, rămâne de văzut, însă Jaguar a păstrat acest principiu și tocmai din acest motiv marca britanică se poate lupta cu rivalii săi germani. Pentru că nu se bazează doar pe tehnică impecabilă. Un Jaguar nu înseamnă neapărat alegerea corectă, „matematică“, pragmatică. Un Jaguar țintește către sufletul tău, îți pune la treabă instinctul și simțurile. Te cucerește prin design, printr-o abordare diferită. Sau cel puțin asta încearcă să facă.
Totuși, oricât de frumoasă ar fi o mașină, oricât de bine desenată și indiferent de personalitatea ei, nu poate învinge raționalul doar prin „vorbe“. Trebuie să demonstreze și prin fapte, trebuie să aducă în favoarea sa și o serie de argumente logice, ce au la bază o fundație solidă.
Jaguar-ul din testul nostru nu este cel mai nou. Nici cel mai scump, nici cel mai incitant, nici cel mai puternic și nici cel mai frumos Jaguar. Este însă unul care se luptă într-o clasă în care clienții sunt dintre cei mai calculați. În clasa business, concurența vine din partea lui BMW Seria 5, a lui Mercedes‑Benz Clasa E și din partea lui Audi A6. Toți cei trei rivali sunt aproape perfecți, iar BMW Seria 5 poate fi considerat etalonul în această clasă. Prin urmare, Jaguar XF trebuie să scoată din mânecă toți așii.
Sub capota lui Jaguar XF 2.2D stă un motor cu patru cilindri, de 2,2 litri, ce dezvoltă 190 de cai‑putere și un moment motor de 450 Nm. Transmisia este una automată cu opt rapoarte, accelerația de la 0 la 100 km/h dureză 8,5 secunde, iar viteza maximă este de 225 km/h, în timp ce consumul mediu de combustibil este de 5,4 l/100 km. Tehnic, Jaguar XF 2.2D sună bine. Foarte bine chiar. Cu toate acestea, pe hârtie, Jaguar XF 2.2D este învins de fiecare dintre rivalii săi. Nu cu mult, dar în această clasă chiar și cea mai mică diferență poate înclina balanța în favoarea unui model sau a altuia. Prin urmare, cum și cu ce anulează Jaguar XF superioritatea tehnică a rivalilor săi la nivel matematic?
În primul rând, prin preț. Jaguar XF rămâne modelul cu cel mai mic preț de achiziție din clasă. În al doilea rând prin felul în care te face să te simți la volanul său. Lăsând la o parte designul exterior, Jaguar XF îți încântă simțurile odată ce te-ai urcat în scaunul șoferului. Selectorul transmisiei se ridică din consolă și ți se așează în palmă, gurile de ventilație încep un dans armonios și se deschid simultat, imediat ce ai apăsat butonul de start. Deși nu mai sunt noi, aceste detalii nu încetează să impresioneze. Iar cum această desfășurare de forțe are loc chiar de la primul contact cu mașina, e clar că Jaguar pune accent pe prima impresie.
Pe urmă, Jaguar XF te invită să-l conduci. Nu este foarte puternic, dar are cel mai mare cuplu din clasă, iar acest lucru se simte. În plus, mașina pare mai agilă și mai ușoară decât rivalii săi, cu toate că datele tehnice le dau câștig de cauză germanilor. Volanul, padelele de pe volan, poziția din scaun, totul ți pe potrivește ca o mănușă în Jaguar XF. Iar sunetul motorului este departe de cel al unui diesel clasic, astfel că nivelul de rafinament este la cote ridicate, la fel și cel al confortului. Singurul lucru mai puțin plăcut este sistemul multimedia, cel prin intermediul căruia poți controla aproape toate funcțiile mașinii, de la sistemul de climatizare, până la cel de navigație. Totul se întâmplă prin intermediul unui ecran tactil, iar interfața este una destul de greoaie, mai ales că ecranul nu este foarte „responsive“ la atingerile tale.
Pe de altă parte modelul din test este din generația „veche“, iar aceste lucruri probabil că sunt mult îmbunătățite pentru noul Jaguar XF. Cel puțin așa sper. Partea bună este că mașina de test este „la vânzare“ și are un preț de sub 40.000 de euro, cu tot cu TVA •
Highlights:
Jaguar XF nu o să își ia zborul, dar designul său este înălțător. Iar noua generație vine cu o serie de upgrade-uri importante.