Advertisement
TEST-DRIVE — octombrie 26, 2015 at 12:11 pm

Test Drive Jaguar XE – Al șaselea simț

by

Al șaselea simț

Jaguar intră în lupta din segmentul sedanurilor premium cu un nou model care are multe promisiuni de respectat, dar și mai multe obstacole de trecut.

Jaguar a fost întotdeauna unul dintre acei puțini producători auto care au încercat să facă lucrurile puțin diferit față de principalii rivali. Uneori le-a ieșit, alteori nu. Important e că britanicii nu au abandonat niciodată ideea de a face mașinile după un tipar ieșit din comun, punând accent pe design și senzațiile pe care mașina ți le transmite. Știm cu toții că germanii fac mașini bune, dar, de cele mai multe ori, rețeta e cam aceeași și tocmai pe asta mizează și Jaguar.

Noul XE nu are deloc o luptă ușoară. Este noul-venit în segmentul sedanurilor premium, iar rivalii săi nu sunt deloc de ignorat. Iar lupta e cu atât mai grea cu cât Jaguar XE nu are în spatele său o istorie, ci se bazează doar pe tradiția Jaguar. Oricum ar fi, îți trebuie curaj să arunci în această clasă un model nou și îți trebuie și mai multă încredere să nu mergi pe rețeta cea mai simplă. Britanicii au dat naștere unora dintre cele mai frumoase mașini din lume, au creat sculpturi motorizate și au încercat întotdeauna să-ți capteze atenția prin linii frumoase, impunătoare, sub silueta cărora au ascuns motorizări performante, transmisii de top și câte un șasiu foarte bine pus la punct.

Primul lucru pe care îl observi la noul Jaguar XE este designul, unul care te atrage la nivel emoțional mult mai intens decât cel al rivalilor germani. Agresiv și elegant, noul XE aduce în acest segment ingredientele lipsă și face apel către latura subiectivă, încercând să te cucerească, în primul rând, prin design. Dacă atuurile sale s-ar limita doar la acest capitol, probabil că XE-ul n-ar avea foarte multe de câștigat. Din fericire însă, noul Jaguar ascunde mult mai multe lucruri frumoase sub caroserie.

Unul dintre ele este chiar șasiul, construit în proporție de peste 75% din aluminiu, fapt ce îi asigură o greutate scăzută, dar și o rigiditate torsională extrem de ridicată. În plus, XE este primul model Jaguar construit pe noua arhitectură modulară a mărcii, astfel că pe lângă utilizarea aluminiului, în construcția șasiul de tip monococă au „intrat“ și oțeluri întărite, precum și magneziu. Rezultatul este unul cât se poate de notabil, iar agilitatea pe care britanicii încearcă să și-o însușească atinge, cu noul XE, noi standarde.

Desigur, oricât de bun ar fi șasiul, o mașină trebuie să exceleze și la capitolul motorizări. Deși noul XE are o gamă bogată de propulsoare, noi o să ne rezumăm doar la cel pe care l-am testat.

Mai exact, un motor de 2,0 litri, pe benzină, supraalimentat, ce dezvoltă fix 200 de cai‑putere la 5.500 de rotații pe minut și un moment motor maxim de 280 Nm, disponibil între 1.750 și 4.000 de rotații pe minut. Cu o poftă aprigă de a se tura, cu o echilibrare extrem de rafinată și cu o flexibilitate de top, acest motor se potrivește perfect cu ce își propune noul XE să comunice. Dacă luăm în calcul și cele doar 1.530 de kilograme ale mașinii, alături de o nouă transmisie automată cu opt rapoarte – de proveniență ZF – e lesne de înțeles de ce noul XE 2.0t accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 7,7 secunde. Cântărind doar 138 de kilograme, acest propulsor, construit la rândul lui din aluminiu, oferă un echilibru perfect între performanțe dinamice, rafinament și eficiență, mai ales dacă luăm în calcul și consumul mediu, 7,5 l/100 km.

ROT_2255---poate-deschidere-single-page

ROT_2351

Interiorul lui XE aduce ceva nou în acest segment și impresionează prin design, calitate și mai ales prin detaliile care fac întotdeauna diferența.

După propulsor, urmează noul sistem de direcție, primul electric construit de Jaguar. Deși nu oferă avantajele de „feeling“ ale unei direcții hidraulice, noua direcție produsă de Jaguar este extrem de rapidă și de precisă, iar în combinație cu suspensia față și cu masa redusă a mașinii te răsplătește atunci când începi să calci accelerația.

Pe de altă parte, cu toate că oferă un comportament dinamic de top, Jaguar XE nu este o mașină sport în adevăratul sens al cuvântului. Este un sedan premium ce trebuie să-ți ofere tot confortul și rafinamentul din lume. Un alt punct forte ale noului XE este interiorul, pornind de la design, până la calitatea materialelor și a poziției la volan. Așa cum spuneam, XE iese din tiparele clasei din care face parte și ne oferă un interior foarte bine desenat, alături de un nou sistem multimedia și de cele mai bune materiale. Dacă iei în calcul și toată gama de sisteme de asistență, reiese că XE și-a făcut bine temele înainte să iasă pe piață.

Într-un segment atât de competitiv precum cel al sedanurilor premium, orice jucător nou este privit cu o mică doză de neîncredere, însă un drum la volanul noului XE spulberă acestă neîncredere și o transformă în entuziasm

Date tehnice Jaguar XE 2.0t:

Preț de listă (cu TVA): de la 39.556 euro

Putere (CP): 200/5.500

Cuplu (Nm): 280/1.750

0-100 km/h (s): 7,7

Viteză maximă (km/h): 237

Consum mediu (l/100 km): 7,5

Emisii CO2 (g/km): 179

Citeste si...

Bogdan Nicolai și Jeep Renegade Trailhawk: Cercetașul
Test Drive: Mazda MX-5 RF - Singuri în noapte

Lasa un comentariu:

Comentarii