Advertisement
TEST-DRIVE — aprilie 20, 2015 at 12:51 pm

Test Drive Jaguar F-Type: Licence to thrill

by

ROT_1068

Atunci când designul, puterea și ingineria se întâlnesc și lucrează împreună, mașina rezultată are toate șansele să convingă. Iar Jaguar F-Type nu doar convinge, el creează dorințe, dependențe și uimește prin pasiune.

 

Mașinile bune nu sunt întotdeauna frumoase, așa cum nici mașinile frumoase nu sunt întotdeauna bune. Totuși, din când în când, câte un producător auto cu renume aruncă un ochi în spate, la trecut. Vede un design absolut senzațional, în forma caroseriei lui E-Type, îl preia, îl aduce în prezent și îl pune pe roți. Și în tot acest proces nu scapă din vedere, nici măcar pentru o clipă, plăcerea de a conduce, performanța sau magia de a te afla la volanul unei mașini și bună, și frumoasă.

Jaguar F-Type este probabil cea mai bună mașină pe care am condus-o în ultima vreme și, de departe, cea mai frumoasă pe care am văzut-o în ultimii ani. Da, știu, e foarte probabil să fiu subiectiv, dar în materie de design lucrurile sunt rareori obiective. Pur și simpu, Jaguar F-Type reușește să mă fascineze de fiecare dată când îl privesc. Partea frontală se bazează pe grila uriașă și pe aerisirile de rechin pentru a impresiona, în timp ce lateralul este un exemplu de fluiditate mecanică. Și totuși spatele este cel care mă încântă de-a dreptul. Stopurile subțiri, prelungite mult spre aripile din spate, eleronul micuț și discret, dar și eșapamentul aproape brutal sunt elemente care nu lasă loc de îndoială: Jaguar F-Type este făcut pentru a fi condus. Și, aruncând un ochi pe fișa tehnică, nu ai cum să nu îți dorești să te urci în mașină și să pornești la drum cât mai repede.

Așa că te duci spre ea, apeși butonul telecomenzii și, din portiere, apar rapid, cu zgomot surd, mânerele integrate în uși. Un alt detaliu de admirat. Dar cum nerăbdarea de a urca la volan e mare, pofta de condus e și ea la fel mare, nu zăbovești prea mult contemplând mânerele ascunse. Vrei doar să conduci, așa că deschizi ușa, te lași ușor în scaunul moale, îmbrăcat în piele și apeși butonul de Start. Un tremur, un sunet de motor nervos, urmat de un zgomot metalic, puternic, venit de la evacuare. Te bucuri și pofta de a porni devine și mai aprigă. Afară e destul de răcoare și bate vântul, așa că pornești climatizarea. Și, din bord, deasupra ecranului central, se ridică ușor, încrezător, două guri de ventilație, pregătite să aducă în interior temperatura pe care ți-o dorești. Amâni gestul grăbit de a-ți pune centura, te uiți la bord și nu înțelegi de unde au apărut acele guri de ventilație. Oprești climatizarea și ele dispar. La fel de încet și de sigur precum au apărut. Te minunezi din nou, pornești iarăși climatizarea, urmărești din nou apariția mistică, îți pui centura, pui transmisia în Drive și pleci. Încet, precaut, cu piciorul drept mângâind pedala de accelerație. Dar, pe măsură ce înaintezi, începi să prinzi încredere și începi să te joci cu accelerația. Nu o apeși brutal, dar suficient încât eșapamentul să strige nervos, viteza să crească vertiginos și tu să te bucuri și să zâmbești ca un copil în dimineața de Crăciun.

Nu ai mult timp la dispoziție, așa că te grăbești să ieși de pe DN1 în căutarea unui drum virajat, liber și ascuns de ochii lumii. Acolo unde să te poți lăsa în voia motorului și să păcătuiești cu anvelopele, cu accelerația, cu direcția, cu transmisia. Nu trece mult, cam o oră, o oră și un pic, până să descoperi libertatea în drumurile de pe Valea Doftanei. Te oprești puțin, cobori din mașină, tragi în piept aerul rece de noiembrie și privești mașina.

Sub capota lungă, Jaguar F-Type ascunde un V6, pe benzină, de 3,0 litri. Și un compresor mecanic pentru deliciu, cuplu și putere. În total, 340 de cai‑putere, disponibili la 6.500 rpm și un moment motor de 450 Nm, gata să răspundă comenzilor tale între 3.500 și 5.000 rpm. Toată această putere și tot acest cuplu sunt transmise roților spate prin intermediul unei cutii automate cu opt rapoarte. Prin urmare, sprintul 0-100 km/h durează doar 5,3 secunde, iar viteza maximă este 260 km/h.

În prima fază eviți să decapotezi mașina. Cele 5-6 grade de afară nu te încurajează, dar cele câteva raze de soare îți dau încredere, așa că hotărăști să lași soft-top-ul jos. Pornești încălzirea în scaune și setezi climatizarea pe 27 de grade. Cunoști drumul, e scurt, are doar câtiva kilometri, dar e plin de serpentine. Așa că pornești. Curajos, cu accelerația apăsată brutal. Sunetul e primul care te lovește. Puternic, silabisind performanță și pasiune. E mai puternic aici, în pădure. Are ecou. Iar pentru că mașina e decapotată îl auzi și îl simți. Pornește din față, trece pe sub tine și țâșnește prin eșapamentu dublu.

După sunet, trebuie să faci față accelerației. Te lipești de scaun, strângi volanul în mâini și, cu degetele mânii drepte, atingi padela de schimbare a treptei, Ești de abia în treapta a doua și mașina te-a cucerit. Accelerezi în continuare, te uiți în oglinda retrovizoare și vezi eleronul cum se ridică și se fixează în poziție. Ar trebui să vină cu un plus de stabilitate. Urmează viraj de stânga. Frânezi puternic și ești din lovit de o altă forță puternică. Frânele sunt excelente. Sistemul de frânare Jaguar Performance Braking System are discuri de 354 mm pe față și 325 mm pe spate. Rotești volanul și îndrepți mașina pe viraj. Accelerezi și simți cum pierzi aderența. Te sperii, iei piciorul din gaz, dar urmează un alt viraj, mai larg de data asta, de dreapta. Rotești din nou volanul. Observi că parcă e puțin cam mare și că marginea de jos nu e dreaptă așa cum te-ai fi așteptat de la o mașină ca asta. Intri în viraj și accelerezi. Pierzi aderența, spatele fuge, contrabrachezi ușor, fără să lași accelerația. În spatele tău e un nor de fum. De anvelope torturate. Și miros. Tot de anvelope. Dar îți place. Nu mai simți nici frigul, nici vântul. Ești ca un dependent, în căutarea unei noi doze. În cazul de față, un nou viraj •

 

Highlights:

„The most beautiful car ever build“, a declarat Enzo Ferrari atunci când Jaguar E-Type a fost lansat, în urmă cu mai bine de 50 de ani.

Patru butoane „magice“, fiecare cu scopul lui. Unul pentru derapaje, preferabil controlate, și fum de anvelope, altul pentru sunet amplificat, unul pentru condus eco și altul pentru a ridica sau, după caz, pentru a coborî eleronul.

Poți selecta modul de zăpadă sau modul dinamic. Alegerea e doar la o atingere de buton departe și depinde în totalitate de tine.

Citeste si...

Test Comparativ BMW X3 vs Mercedes-Benz GLK
Test Drive: Bogdan Zaharescu și MINI Clubman - Ingredientele succesului

Lasa un comentariu:

Comentarii