Somnul rațiunii naște monștri
Oricum ai privi lucrurile, o compactă de 350 CP, cu tracțiune integrală și transmisie manuală, nu prea își găsește locul în lumea celor chibzuiți.
Text: Andrei Barbu; Foto: Andrei Toboșaru
Când comunicatul de presă îți spune că noul Ford Focus RS a fost dezvoltat de o mică echipă de ingineri din SUA și Europa, îți dai seama că lucrurile nu pot fi normale sau raționale. Și, ținând cont de pachetul dramatic pe care precedenta generație Focus RS îl avea în ADN, era clar că și acum vom avea parte de o mașină ale cărei limite sunt împinse la extrem.
În lumea nouă a oamenilor care se ocupă de categoria fascinantă a hothatch-urilor pare că ideile nebunești au fost general acceptate și implementate. De la motorizări și design, până la sisteme electronice deștepte menite să ajute șoferul pripit să rămână pe drum. Și pentru a ilustra lucrul ăsta e nevoie să te uiți doar la noul Civic Type R și la înspăimântătorul Focus RS. Pentru acest test am fost invitați la circuitul din Adâncata, alături de echipa Napoca Rally Academy, pentru a putea descoperi în voie limitele acestei mașini. Totuși, din București până la Adâncata am avut un traseu mixt, cu autostradă și drumuri naționale, pe care am putut să înțelegem cum s-ar conduce hothatch-ul ăsta pe drumurile publice. Și cel mai bun cuvânt care să descrie experiența este „civilizat“.
Suspensia nu e din piatră, scaunele sunt confortabile, iar cu mașina în modul „Normal“ totul decurge aproape liniștit și fără prea multe bătăi de cap. Până și consumul este unul decent. Însă la prima apăsare mai serioasă a pedalei de accelerație, îți dai seama că nu ai de-a face cu o mașină normală.
Până nu demult, un hothatch însemna o mașină compactă, ușoară, simplă și rapidă. Accesibilă financiar și destul de rațională astfel încât să-i găsești argumente în disputa cu soția care și-ar fi dorit un break diesel. Mai nou, lucrurile s-au schimbat puțin și, chiar dacă există în continuare „compacte fierbinți“ construite pe rețeta veche, în peisaj au apărut și versiuni mai performante și mai scumpe. Și atunci când te gândești să-ți cumperi un hothatch, de exemplu un Focus ST, subconștientul tău va proiecta imagini doar cu un Focus RS. Și vei începe să faci calcule și să cauți motive ascunse și justificări cu jumătăți de adevăr.
În cazul în care te crezi un mic Ken Block, e bine să știi că Focus RS are un „Drift Mode“, prin care puterea este distribuită pentru a favoriza supravirarea.
Dar oare, chiar are sens să faci pasul către cel mai performant model compact? Sau poate ar fi mai bine să rămâi la versiunea intermediară? Ei bine, aici lucrurile depind foarte mult de ce anume vrei să faci cu mașina respectivă. Dar, sincer, noul Focus RS, pe circuit cel puțin, nu m-a impresionat atât de tare. Și asta se întâmplă pentru că a fost anunțat cu surle și trâmbițe, pentru că așteptarea creată a fost intensă și pentru că este pus într-o lumină de supererou. Nu știu cum se conduc Civic-ul Type R sau Golf-ul R, dar știu foarte bine cum se conduce un Megane RS sau, de ce nu, un MINI John Cooper Works. Iar un hothatch nu trebuie să fie rapid doar în linie dreaptă. Trebuie, mai ales, să fie rapid pe viraje și să-ți comunice tot ce face. Fie că vorbim de suspensie, de frâne sau de direcție, un hothatch trebuie să fie o mașină pe care să o simți și, foarte important, să o intuiești, să știi mereu cum se va comporta într-o situație anume. Iar din acest punct de vedere, noul Focus RS pare un pic cam distant.
Sigur, e al naibii de rapid, motorul este incredibil, cutia de viteze manuală este exact așa cum trebuie, frânele sunt superbe, însă comportamentul suspensiei și al direcției, precum și cel al sistemului de tracțiune integrală meritau o mai mare atenție. Echipa de ingineri a creat noul Focus RS având la bază un sistem de tracțiune integrală cât se poate de inteligent, care știe să varieze cuplul între cele două punți, dar și între cele două roți spate. De fapt, sistemul e atât de inteligent încât face tot ce poate pentru ca tu să ai parte de cea mai bună aderență și de cel mai bun nivel al tracțiunii. Dezavantajul este că niciodată nu poți să intuiești cum se va comporta mașina într-un anumit viraj, iar acest lucru necesită obișnuiță și kilometri parcurși cu mașina.
Cu abilitatea de a transfera până la 70% din putere către puntea spate, mașina pare să fie neutră și să te lase să duci anvelopele la limită, însă aici apare o nouă problemă. Dacă anvelopele sunt pe final de viață – așa cum au fost cele ale uneia dintre mașinile pe care am condus-o pe circuit – atunci lucrurile se schimbă complet și vei avea parte de foarte multă subvirare. Nu mă înțelege greșit, noul Focus RS este o bestie care torturează anvelope, bea shot-uri de benzină cu cifră octanică mare și care te va scoate din monotonie. Totuși, pare că-i lipsește ceva, iar acel ceva ține de feeling.
Date tehnice Ford Focus RS:
Preț de listă (cu TVA): 37.000
Putere (CP): 350/6.000
Cuplu (Nm): 470/2.000
0-100 km/h (s): 4,7
Viteză maximă (km/h): 266
Consum mediu (l/100 km): 7,7
Emisii CO2 (g/km): 175