Oare cum reușește Dacia Duster să evolueze păstrând strategia de prețuri accesibile? Am aflat în testul găzduit la Paris, care a cuprins trasee de șosea și off-road.
Text: Alex Buțu • Foto: Dacia
Duster a debutat la salonul auto de la Geneva în martie 2010. De atunci a fost comercializat în 44 de țări din Europa, Africa de Nord și Asia. Iar în mai 2021 a fost construit exemplarul cu numărul 2 milioane, fiind modelul cu cel mai mare volum de producție realizat la uzina Dacia din Mioveni. Astfel, a devenit cel mai bine vândut SUV din România. Și a rămas atractiv nu doar prin strategia de prețuri accesibile, ci și datorită actualizărilor din 2013 și 2017. Acum este lansat într-o nouă formă evoluată, care aduce un plus de rafinament, chiar dacă are aceeași platformă și păstrează identitatea estetică deja bine întipărită în memoria colectivă.
Restilizarea urmează reperele estetice ale noii generații de modele Logan, Sandero și Spring, după cum este vizibil în deosebi la nivelul grilei frontale și blocurilor optice, ale căror lumini de zi au forma literei Y. E un look modern, care pare și mai bine pus în evidență dacă se alege noua culoare de caroserie Orange Arizona. De altfel, am putut remarca și faptul că noul Duster nu trece neobservat nici pe șoselele din Paris, mulțumită faptului că Dacia ne-a invitat să testăm SUV-ul pe traseele din jurul capitalei franceze. Duster este o prezență obișnuită în Franța, astfel că versiunea sa restilizată a stârnit curiozitatea. Totodată, schimbările designului au și un rol practic. Dacia precizează că eleronul și jantele de 16 și 17 inch au fost optimizate într-un simulator aerodinamic, ceea ce a contribuit la reducerea cu până la 5,8 g a emisiilor de CO2 în cazul versiunii 4×4.
La interior modificările sunt mai evidente și creează o ambianță mai modernă. Deși regăsim plastice tari, finisările sunt îmbunătățite. Consola centrală este înălțată și are inserții care imită aluminiul nefinisat. Sunt detalii care arată bine și sunt plăcute la atingere. Scaunele au tapițerie nouă și tetiere preluate de la Logan și Sandero, iar cotiera dintre scaunele din față este mai versatilă. Glisează 70 mm, ceea ce oferă confort sporit la drum lung, și are un spațiu de depozitare de 1,1 litri.
Dar și mai importante sunt noutățile la nivelul conectivității și sistemelor infotainment. Echiparea de bază Essential are sistemul Dacia Plug & Music, adică un suport de cuplare a smartphone-ului personal, cu USB și Bluetooth. Echiparea Confort are sistemul Media Display, cu ecran tactil de 8 inch și conectivitate Apple CarPlay și Android Auto. Iar echiparea Prestige oferă sistemul Media Nav, care are același ecran de 8 inch, dar include sistem de navigație, precum și conectivitate Apple CarPlay și Android Auto wireless. Se mai oferă opțional cardul de acces „mâini libere“ și două porturi USB pentru locurile din spate.
O noutate mult așteptată este cutia de viteze automată EDC, cu 6 trepte și ambreiaj dublu. Este propusă doar pentru motorizarea de top, adică propulsorul pe benzină TCe 150 de 1,3 litri. Și, din păcate, nu este disponibilă decât pentru varianta cu tracțiune 4×2, nu și pentru cea 4×4, care este rezervată pentru cutia de viteze manuală. Dar avantajul pentru care am apreciat-o cel mai mult sunt schimbările cursive și line ale treptelor de viteză.
EDC-ul face pereche bună cu motorul TCe 150, care livrează cuplul de 250 Nm încă de la 1.700 rpm. În această configurație Duster este creditat cu consum mixt de 6,2-6,3 l/100 km și accelerează de la 0 la 100 km/h în 9,7 secunde. De asemenea, atinge viteza maximă de 199 km/h, fiind cel mai rapid model de serie produs de Dacia. Dar și așa, Duster este un SUV care pune mai mult accent pe confort și un temperament relaxat, după cum este evident și din răspunsul sistemului de direcție. Acesta nu excelează prin precizie sau feedback-ul oferit, dar atuul său este manevrabilitatea foarte ușoară, pe care o apreciezi mai ales în aglomerația urbană.
Gama noului Duster mai cuprinde propulsoarele pe benzină TCe 130 și TCe 90 (oferite doar cu tracțiune 4×2 și cutie de viteze manuală), diesel-ul dCi 115 (cu transmisie manuală și variante 4×2 sau 4×4), precum și versiunea ECO-G 100 (cu alimentare mixtă benzină-GPL și tracțiune 4×2).
În cadrul testului de la Paris am avut ocazia de a conduce și modelul ECO-G 100, care va fi o alegere foarte atractivă mulțumită eficienței. Promite autonomie de până la 1.235 km, având un rezervor de benzină de 50 de litri și un rezervor de GPL cu volum de 49,8 litri (montat în locul roții de rezervă). Nivelul de carburant din cele două rezervoare este afișat de ecranul TFT de 3,5 inch al computerului de bord. De asemenea, ECO-G 100 funcționează armonios. Comutarea de la GPL la benzină se face imperceptibil și poate fi selectată de către șofer prin simpla apăsare a unui buton. Tot ce se poate distinge este o diferență în ceea ce privește răspunsul dinamic. În modul GPL propulsia dezvoltă 100 CP și 170 Nm, iar accelerația 0-100 km/h are loc în 13,8 secunde. În modul benzină se produc 90 CP și 160 Nm, demarajul până la 100 km/h fiind realizat în 15,1 secunde.
Dacia precizează că 65% dintre modelele Duster vândute în România sunt alese cu tracțiune 4×4. Astfel, Dacia a amenajat un poligon de off-road cu probe variate și un nivel de dificultate probabil mult mai solicitant decât se vor încumeta să înfrunte mulți posesori de Duster. Pentru această probă au fost puse la dispoziție modelele Duster cu propulsie diesel Blue dCi de 115 CP. Aceasta poate fi aleasă și cu tracțiune 4×2, caz în care are consum mixt de 4,9-5 l/100 km, sau cu tracțiune 4×4, caz în care reușește un consum de 5,3 l/100 km.
Pentru cei pe care-i cuprinde un exces de spirit aventurier, noul Duster poate etala abilități apreciabile în teren greu. De altfel, Duster a parcurs lejer traseul off-road. În primul rând are gardă la sol cu înălțime permisivă, de 217 mm la versiunea 4×2 și de 214 mm la versiunea 4×4. Unghiul de atac este de 30 de grade, indiferent de varianta de tracțiune. Iar unghiul de degajare este și el generos, având 34 de grade în cazul versiunii 4×2 și 33 de grade la modelul 4×4. Totodată, modelele Duster cu tracțiune integrală care au sisteme Media Display sau Media Nav includ și funcția 4×4 Monitor. Aceasta afișează pe ecranul din bord o busolă, unghiul de tangaj (util pentru abordarea rampelor și pantelor abrupte) și înclinometru (care ajută la aprecierea gradului de înclinare laterală a vehiculului și ne-a indicat că am parcul în poligon pante laterale de aproape 30 de grade). De altfel, Dacia Duster beneficiază și de sistem de asistență la pornirea în rampă și de control adaptiv pentru coborârea pantelor abrupte, care este propus pentru versiunile cu tracțiune 4×4. Asistarea pentru coborârea pantei funcționează în treapta întâi a cutiei de viteze și în marșarier și asigură o viteză de rulare adaptivă între 5 și 30 km/h. Astfel, șoferul nu mai trebuie să apese accelerația, mașina mergând tiptil singură peste denivelări, ajutată în cazul motorului Blue dCi 115 de cuplul de 170 Nm livrat de la 1.750 rpm.
Echiparea de top Prestige poate include opțional și sistemul Multiview cu 4 camere video montate în față, în spate și în oglinzile laterale. Acesta afișează pe ecranul din bord imaginile din jurul mașinii, ceea ce este foarte util atât în off-road, cât și în spațiile de parcare înguste din oraș. Mai mult de atât o funcție care s-a dovedit de mare ajutor în poligonul off-road a fost faptul că pe imaginile captate de camera video frontală sunt suprapuse ghidajele care arată virarea roților și poziționarea lor față de obstacole.
În ceea ce privește sistemele de asistare a condusului, Duster dispune standard de limitator de viteză și asistență la frânarea de urgență. Tot standard sunt și ESP-ul și airbag-urile cortină pentru pasagerii din spate. Opțional, în funcție de nivelul de echipare, sunt oferite cruise control și sistemul care avertizează când există vehicule în unghiul mort, la viteze între 30 km/h și 140 km/h. Dar se remarcă lipsa unor sisteme mai avansate, precum frânarea automată pentru evitarea coliziunilor sau menținerea automată a benzii de rulare. Desigur, o explicație în acest sens este și strategia Dacia, care încearcă să păstreze un spectru de prețuri cât mai abordabil.
Prețurile noului SUV Dacia Duster pornesc de la 14.100 de euro cu TVA inclus, pentru echiparea de bază Essential cu motor TCe de 90 CP și tracțiune 4×2. Dacă se alege echiparea Comfort, prețurile încep de la 15.750 euro pentru ECO-G 100 cu tracțiune 4×2. Pentru echiparea Prestige prețurile pot porni și de la 21.350 euro pentru vârful de gamă TCe 150 4×4 cu transmisie manuală. •
EDIȚIA DACIA DUSTER URBAN OFERITĂ ÎN ROMÂNIA INCLUDE ÎN PREȚ O TROTINETĂ ELECTRICĂ
Duster-ul actualizat a debutat în România în luna septembrie. Și special în țara noastră este oferit într-o ediție de debut limitată la 1.000 de exemplare. Aceasta se numește Dacia Duster Urban și include în prețul său o trotinetă electrică, a cărei autonomie ajunge până la 30 de kilometri și poate rula cu 25 km/h. Dacia Duster Urban este oferită de la 13.400 de euro (cu TVA inclus), mașina având motorizare ECO-G 100 cu GPL și benzină, sistem Media Display, aer condiționat, cruise control.