Advertisement
TEST-DRIVE — februarie 12, 2015 at 11:56 am

Test Drive BMW M3 – Pe curând!

by

ROT_0486

Fiecare M3 este un supercar. Știu că pentru mulți un supercar înseamnă Ferrari, Lamborghini, Aston Martin sau Porsche. Dar, repet, BMW M3 intră în această categorie.

 

Acest material nu este neapărat un test drive, ci mai degrabă un „memorial“ pentru deja vechiul BMW M3. Odată cu noua generație, V8-ul care se ascunde sub umflătura de pe capotă va dispărea, iar cei opt cilindrii vor fi înlocuiți de șase. Totodată, va dispărea și aspirația normală și turația nebună până la care ajungea acest V8. Mie îmi pare rău pentru asta. Iar citind în continuare vei afla și de ce.

Să începem cu începutul, mai exact cu ce scrie în fișa tehnică a BMW M3 Coupe. Un V8, de 3.999 cmc, normal aspirat, 420 de cai‑putere disponibili la 8.300 de rotații pe minut și un moment motor de 400 Nm, livrat de la 3.900 de rotații pe minut. Un sprint 0-100 km/h în 4,6 secunde, în cazul versiunilor echipate cu transmisia automată și o viteză maximă limitată electronic la 250 km/h. Da, ai citit bine. Puterea maximă este livrată la 8.300 rpm. Fabulos, știu. Mai mult, accelerația de la 0 la 200 km/h durează 14,9 secunde, iar în treapta a IV-a, de la 80 la 120 km/h, BMW M3 Coupe ajunge în 4,2 secunde. Nu sună rău, nu?

Acum că ți-am spus ce scrie în fișa tehnică am să-ți spun cum e să turezi un V8 de 4,0 litri până la peste 8.000 rpm. Păi cum să fie? Simplu, ușor, natural, liniar. Apeși accelerația, asculți superbul sunet al motorului și simți cum crește viteza. Fără șocuri, fără sunete arificiale, dar cu suficient de mult zbucium ca să nu uiți în niciun moment că mașina asta poate „mușca“. Imediat cum ai apăsat butonul „M“ de pe volan, mașina se schimbă. Dacă până atunci ai de-a face cu un simplu coupe ceva mai nervos, în secunda în care ai trecut în modul M, totul se schimbă. De la răspunsul motorului și de la modul în care transmisia cu dublu ambreiaj schimbă treptele, până la modul în care tu te comporți la volan. Odată cu modul M, care pare că amplifică „instinctele“ de fiară ale M3-ul, și reacțiile tale trebuie să câștige în viteză.

Traseul pe care ne-am jucat la volanul lui BMW M3 este noul, frumosul și, până la deschiderea oficială, neaglomeratul, Transbucegi. Un drum superb, care face legătura între Sinaia și cabana Piatra Arsa. Un drum cu un asfalt impecabil, foarte aderent și plin de viraje, de la ace de păr în orb, până la curbe largi, de viteză, care vin la pachet cu o priveliște superbă. Iar acolo, în inima Bugecilor, BMW M3 se simte ca acasă.

Urletul motorului și strigătele anevlopelor sunt cam singurele sunete pe care le auzi pe acest drum. Sau, mai bine zis, le auzeai, pentru că odată cu mediatizare acestui nou traseu, turiștii au reușit să umple marginea drumului cu mașini. Noi însă am avut noroc. Ne-am putut bucura de acest BMW M3 în pace, în liniște, sub privirile curioase ale doar câtorva ciobanăși, puțin nervoși ce-i drept pentru deranjul pe care-l provocam. Dar, riscul de a-i deranja pe ciobănași și pe mioarele lor este asumat. Pur și simplu nu te poți sătura să parcurgi acest traseu, de la început la sfârșit.

BMW M3 Coupe te încântă prin direcția fabuloasă, greoie, foarte bine echilibrată și cu modul în care cei 420 de cai-putere sunt puși pe asfalt. Nivelul de aderență e uimitor, chiar și atunci când sistemele electronice sunt decuplate. E clar, M3‑ul supravirează. Dar acesta este farmecul lui. Pentru că derapajele sunt anunțate din timp, iar tu, cel de la volan, simți asta prin fiecare por al mașinii. Ești atât de conectat încât pare că nu conduci cu mâinile și cu picoarele. Pare mai degrabă un joc al minții în care tu alegi trasa pe care o vrei într-un viraj, îi spui M3-ului pe unde să meargă și el face asta. Fără abateri, aproape telepatic. Faci parte din mașină, ești integrat în angrenajele care o pun în mișcare, iar această senzație este unică.

Mai departe, pe lângă un șasiu incredibil și o suspensie absolut minunată, felul în care motorul și transmisia lucrează este fabulos. Vei vrea, probabil, de cele mai multe ori când ești la o astfel de plimbare, să schimbi treptele în modul manual. Iar pentru asta ai la dispoziție padelele din spatele volanului, care aduc un plus de autenticitate pilotului din tine. Fiecare treaptă de viteză se schimbă instantaneu, precis, exact în momentul în care tu ai tras de padelă, cu un mic, dar perceptibil șoc. Iar pentru că schimbările sunt atât de rapide, practic, pauza în accelerație este ca și inexistentă.

Spuneam la început că îmi pare rău pentru dispariția V8-ului, iar acum, când scriu acest material, nu pot decât să mă gândesc la ce va urma. Sunt convins că noua generație va fi la fel de rapidă, poate chiar mai rapidă. Sunt convins că motorul, transmisia, suspensia, toate vor căpăta un plus. Sunt la fel de convins că vom avea parte de ceva mai multă tehnologie, de accelerații mai rapide, de eficiență sporită. Da, aceste lucruri se vor întâmpla. Mie însă îmi este frică de faptul că toate aceste modificări, toată acestă evoluție tehnologică nu va putea să ofere aceleași senzații. Da, pe hârtie, noua generație va fi mai rapidă. Dar știm cu toții că farmecul unui supercar nu stă în cifre și în date tehnice. E vorba despre feeling, despre cât de conectat ești cu mașina și despre cât control ai tu, nu micii roboței ascunși în spatele bordului. Iar la acest capitol, cel al controlului, al comunicării om-mașină, acest BMW M3 este una dintre cele mai bune mașini pe care le-am condus.

Acum nu îmi rămâne decât să sper ca peste câțiva ani, atunci când o altă generație M își va face apariția, să scriu un test asemănător •

Highlights:

Cei 420 CP sunt disponibili la 8.300 rpm. Știu câteva motociclete care rămân fără suflu la această turație, așa că senzația pe care BMW M3 ți-o oferă este unică.

Citeste si...

Test Drive Mini Countryman: Băiatul de la țară
Test Alfa Romeo Giulia: mai puțină emoție, mai multă rațiune

Lasa un comentariu:

Comentarii