BMW 330e xDrive este varianta plug-in hybrid a sedanului bavarez care încearcă să împace pe toată lumea. Este eficient și confortabil, dar oferă un nivel înalt de rafinament dinamic.
Text: Alex Buțu Foto: Dragoș Savu
Achiziționarea unui plug-in hybrid are avantaje precum cele câteva mii de euro subvenționate de stat prin Programul Rabla Plus și taxele mai mici datorită motoarelor cu cilindree mai mică și emisiilor reduse. Aceste argumente fac modelul BMW 330e xDrive o alegere bună inclusiv pentru flotele companiilor care vor o mașină cu statut premium, dar oferă beneficii de eficiență.
BMW 330e xDrive folosește cu eficiență un mix de benzină și energie electrică
Propulsia este formată dintr-un motor de 2 litri cu benzină, o baterie litiu-ion și un motor electric integrat în cutia de viteze. Motorul cu 4 cilindri are tehnologie BMW TwinPower Turbo și dezvoltă 184 CP și 300 Nm.
Iar cel electric generează 109 CP și 265 Nm. Per ansamblu sistemul hibrid produce 252 CP. Însă BMW 330e are standard și funcția XtraBoost, activată fie când selectează șoferul modul Sport, fie la kick-down. În aceste cazuri se livrează instantaneu încă 40 CP, timp de 10 secunde. Funcția XtraBoost este disponibilă chiar și când bateria propulsiei plug-in hybrid este consumată.
Modelul testat de noi are și versiunea Steptronic Sport a transmisiei, care costă doar 102 euro suplimentari și are setări care fac și mai prompte schimbările celor 8 trepte. BMW 330e xDrive demarează de la 0 la 100
km/h în 5,8 secunde, cu doar 0,1 secunde mai lent decât BMW 330i xDrive cu 245 CP produși de același motor de 2 litri cu benzină. Această performanță este apreciabilă, ținând cont de faptul că 330e xDrive cântărește 1.825 kg, în timp ce un model 330i xDrive cu același 2 litri pe benzină are 1.595 kg. Desigur, diferența de greutate este explicată prin adăugarea motorului electric și a bateriei litiu-ion, aceasta din urmă reducând volumul portbagajului de la 480 la 375 litri.
BMW 330e xDrive poate rula în mod pur electric până la 60 km
Dar sistemul plug-in hybrid compensează prin versatilitate și consum redus de combustibil. Bateria cu o capacitate brută de 12 kWh (11,2 kWh net) susține o autonomie pur electrică de 52-60 km (WLTP). Astfel se poate tempera consumul de benzină până la 1,5 – 2 l/100 km. Iar pornirile și mersul prin aglomerația urbană sunt foarte line, mulțumită rulării electrice.
Bateria se încarcă și cu ajutorul sistemului de frânare regenerativă și folosindu-se motorul termic. Însă trebuie alocat timp și pentru încărcarea de la priză. Mai exact, puterea de încărcare este de 3,4 kW, astfel că alimentarea completă a bateriei durează 3,75 ore. Deci, pentru eficiență, este recomandabil ca mașina să fie încărcată de exemplu în timp ce se fac cumpărăturile la hypermarket. Iar dacă ai stație în parcarea de la serviciu e cu atât mai lejer. Și, desigur, încărcarea se poate face și la o simplă priză domestică.
Propulsie și ținută de drum definite de versatilitate
Un avantaj este că șoferul poate alege rularea în mod electric, hibrid sau cu motorul termic. În plus, poate selecta conservarea unui nivel de încărcare a bateriei, pentru a păstra autonomia electrică de exemplu pentru mersul în oraș. Și poate activa funcția de încărcare în mers, caz în care este folosit motorul termic în acest scop.
Versatilitatea lui BMW 330e sunt completate și de sistemul de tracțiune integrală xDrive, care echipează și modelul din test. Diferența de preț dintre modelele 330e cu tracțiunea integrală și tracțiune spate este de 2.500 de euro.
Dar avantajul lui xDrive este că asigură dinamism printr-o distribuire complet variabilă a cuplului între cele două punți, având ambreiaj multidisc controlat electronic.
De altfel, am apreciat că ținuta de drum a lui BMW 330e xDrive are la fel ca și propulsia un caracter dual foarte armonios. Este o mașină care oferă un nivel înalt de confort, dar demonstrează clar de ce Seria 3 este în segmentul său un etalon în ceea ce privește plăcerea condusului. Asta se datorează pe de o parte sistemului de direcție variabilă inclus în echiparea standard, cât și șasiului adaptiv M, care costă 1.230 de euro și are amortizoarele controlate electric. Acestea își adaptează calibrarea în fracțiuni de secundă, conform condițiilor de drum. Iar șoferul are la rândul său posibilitatea de a alege între mai multe variante de calibrare, care favorizează confortul sau caracterul sportiv.
Toate acestea ajută la compensarea surplusului de kilograme adus de sistemul plug-in hybrid și completează rafinamentul dinamic al lui 330e.
DATE TEHNICE: BMW 330e xDrive Sedan
PREȚ de listă cu TVA (EURO): de la 56.525
PUTERE (CP): 292
CUPLU (Nm): 420
0-100 KM/H (s): 5,8
VITEZĂ MAXIMĂ (km/h): 230
CONSUM MEDIU (l/100 km): 1,5-2,0
EMISII CO2 (g/km): 33-45
În clipul video de mai jos puteți vedea și testul nostru cu versiunea actualizată a modelului BMW M340i xDrive.
[su_youtube url=”https://youtu.be/fQuty453g8E”]