Noul Audi Q8 intră pe un teritoriu dominat, până nu demult, de un singur concurent. Adică acel mascul alfa numit BMW X6. Între timp și-a făcut apariția și Mercedes-Benz GLE Coupe, dar bavarezul rămâne totuși punctul de referință.
Text: Andrei Barbu Foto: Dragoș Savu
Într-o lume în care fiecare vecin conduce un SUV, e normal ca străzile să fie pline de SUV-uri. Un segment ce a pornit cumva ca o necesitate, s-a transformat de-a lungul anilor într-un stil de viață. Într-un mod facil în care câștigi la capitolul prestanță și imagine. Într-un motiv de fală ori de laudă. Adevărul e că prea puțini dintre noi au nevoie cu adevărat de SUV. Și atunci, de ce totuși atât de mulți dintre noi alegem să conducem unul?
Răspunsul la întrebarea de mai sus e tot în rândurile de mai sus. Pe scurt, conducem un SUV pentru că ni se pare că ne oferă ceva în plus. Și, uneori, chiar ne oferă. Pe de altă parte, X6 n-a apărut din necesitate. A apărut pentru că cineva deștept, din spatele unui monitor plin de cifre și profile de clienți, a găsit o nișă. O nișă numai bună de exploatat, cu investiții minime și profit invers proporțional cu respectiva investiție. Un BMW X6 nu este un model cu mai nimic diferit de un BMW X5. În afara designului, desigur. Și, evident, când ai o platformă aproape perfectă, când ai în portofoliu cel mai bine vândut SUV din segmentul premium, ți-e ușor să-l adaptezi astfel încât să acopere orgoliile celor care-și doreau un SUV din motivele „greșite“.
Un „SUV cu alură de coupe“ nu e nici pe departe un coupe. Și nu prea mai e nici util, pentru că spațiul din spate și din portbagaj se diminuează considerabil. Dar e un SUV care, teoretic, arată mai bine decât SUV-ul din care se trage. Mă rog, ai înțeles ideea.
Sunt răutăcios când vine vorba despre SUV-uri „cu valențe sportive“. Dar… nu poți să nu-i dai Caesar-ului ce-i al lui. BMW X6 a deschis noi portițe pentru toată lumea. În primul rând pentru X4. Apoi, pentru X2. Pentru GLE Coupe și GLC Coupe. Și, în final, pentru Audi Q8. Da, Audi a așteptat ceva mai mult pentru a lansa versiunea sa a SUV-ului coupe. Și, zic eu, bine a făcut. Poate a făcut asta pentru că a așteptat să vadă dacă bula nu cumva se sparge. Și nu s-a spart. Ori poate că a vrut să aștepte o platformă cu adevărat competitivă. Sau poate, pur și simplu, a vrut să vadă negru pe alb că iese în câștig. Oricare ar fi motivele pentru această întârziere, ele sunt scuzabile, pentru că mașina e fabuloasă. Cel puțin atunci când o pui lângă un X6 care are câțiva ani buni de când stă pe piață.
În versiunea din test, X6 xDrive30d vine cu deja binecunoscutul motor de 3,0 litri, cu șase cilindri în linie, care-ți dă controlul asupra a 258 de cai-putere și a celor 560 Nm pe care-i ai la dispoziție între 1.500 și 3.000 de rotații pe minut. Mașina-i grea, așa că sprintul de la 0 la 100 km/h durează cam 6,7 secunde, iar viteza maximă nu e mai mare de 230 km/h. De cealaltă parte, Audi Q8 50 TDI quattro are tot un motor de 3,0 litri, dar în configurație V6. Și vine cu 286 de cai-putere și 600 Nm între 2.250 și 3.250 de rotații pe minut.
Și Q8 e greu, dar e mai rapid. Până la 100 km/h, Q8 50 TDI are nevoie de 6,3 secunde și atinge 245 km/h. Mai mult, Q8 e mai tehnologizat, mai avansat și mai deștept decât actualul X6 la mai toate capitolele, cu excepția unuia singur. În continuare X6 rămâne mai plăcut la condus. Dacă asfaltul e bun și drumul virajat, BMW X6 știe cum să-și ascundă cele peste 2,1 tone. Iar asta pe mine mă surprinde de fiecare dată. Are o direcție plăcută, rapidă și precisă, iar anvelopele uriașe îți oferă aderența și încrederea de care ai nevoie. Sistemul xDrive își face treaba cu brio, iar Steptronic-ul cu opt trepte știe exact ce are de făcut. Așa că da, la capitolul dinamic X6, surprinzător, este mai bun. Dar la toate celelalte capitole, Audi Q8 face pasul în față.
Suspensia pneumatică este poate cel mai important avantaj pe care Q8 îl are față de actualul X6. Deși nu e la fel de sportivă, această suspensie îți oferă un plus de versatilitate care cu greu poate fi egalat. Pe lângă o gardă la sol reglabilă în funcție de preferințe sau de suprafața de rulare, pneumatica asta nouă din Q8 are reglaj separat, adaptiv, pentru fiecare roată în parte. Și, în plus, știe să se adapteze stilului tău de condus. Este confortabilă și plutește lin peste orice fel de drum. Iar când vine vorba despre off-road, știu clar în care dintre cele două mașini aș vrea să fiu. Pe lângă plus de confort, pneumatica vine și cu un mare plus în dreptul rafinamentului. Tot la capitolul rafinament aduce puncte multe și motorul ăsta V6 al Q8-ului. Pentru că stă pe suporți hidraulici cu un fel de mini-amortizoare, nu simți niciun fel de vibrație de la cei șase cilindri. Simți însă cuplul ăla uriaș atunci când accelerezi. Și mai simți și viteza, lejeritatea și eleganța pe care triptonic-ul – tot cu opt trepte – o are atunci când schimbă vitezele. Același triptonic ce încorporează un amortizor longitudinal care are rolul de a te izola pe tine orice vibrație neplăcută.
Mai mult, Q8 vine cu un sistem electric de 48V la bord, ce angrenează un alternator cuplat direct cu arborele cotit al motorului, care poate să pornească motorul fără nici cel mai mic efort atunci când acesta se oprește în timpul deplasării. Pentru că da, V6-le ce echipează 50 TDI se poate opri pentru o perioadă de până la 40 de secunde între viteze cuprinse între 50 și 160 km/h. Pentru economie, desigur. În fine, tot la capitolul dinamic, Q8 vine și cu un sistem de direcție integrală care te ajută să manevrezi cei aproape cinci metri lungime ai mașinii prin locuri mai înguste.
Și pentru că are un ampatament de aproape trei metri și o lungime totală ceva mai mare decât a lui X6, Q8 câștigă și când vorbim despre caracterul practic. Are mai mult spațiu în portbagaj și mai mult spațiu pentru pasageri, indiferent de locul pe care l-ar ocupa în mașină. Iar interiorul… Ei bine, interiorul lui Q8 este același pe care-l vezi și la A6, și la A7, și la A8. Adică o oază de materiale premium, combinate cu ecrane tactile și instrumentare de bord digitale. Impresionante la vedere, plăcute la atingere. Dar poate mai puțin practice decât „clasicul“ iDrive al bavarezilor. Mă rog, aici cam totul ține de preferințe personale. Și, de ce nu, de cât de obișnuit ești să apeși pe ecrane sau, în partea cealaltă, cât de mult îți plac butoanele rotative.
Noul Q8 este nou. Mult mai nou decât X6. Iar asta se vede cam peste tot. Așa că Audi câștigă acest comparativ fără drept de apel, fără prea mari bătăi de cap. Dar, am condus deja noul X5. Și este superb. Și dacă viitorul X6 va adopta tot ce are noul X5, atunci Q8 va avea mult de furcă. Și spun asta pentru că ăsta-i un comparativ puțin incorect, în care X6 pleacă din start cu dezavantaje evidente.