Advertisement
TEST-DRIVE — februarie 13, 2017 at 2:14 pm

Test Audi Q2 – Q7 sculptat în bob de orez

by

Audi Q2 este dovada că toate pretențiile și dotările elevate ale SUV-urilor premium pot fi compactate și într-un format minion și atractiv, numai bun pentru mediul cosmopolit aglomerat.

Text: Alex Buțu, Foto: Cars Photo

test-audi-q2-8

Modelele SUV/crossover subcompacte sunt foarte în vogă, devenind opțiunea multor clienți care vor un automobil mai „special” decât deja tradiționalul (și de multe ori banalul) hatchback compact. Practic, formatul SUV a devenit aspirațional. Însă recunosc că mimarea unei caroserii de SUV pe o platformă de citadină sau de model compact mi se pare în continuare prea bătătoare la ochi în cazul unor modele. E ca și cum aș purta un tricou pe care sunt desenați mușchi.
Mi-ar fi foarte ușor să privesc așa și Audi-ul Q2 pe care vi-l prezint în acest test. Dar ca să înțelegem această mașină, trebuie să înțelegem mai întâi de ce a avut Audi nevoie să o lanseze. În primul rând, după cum spuneam la început, acest segment de automobile a explodat, acaparând tot spectrul de prețuri și pretenții. Dar mai punctual spus, Audi trebuia să aibă un antidot pentru Mini Countryman. Asta înseamnă că avea nevoie de o mașină mică, dar cu identitate puternică, cu dotări elevate, cu posibilități de personalizare care nu se sfiesc de la culori deosebite și, nu în ultimul, care este plăcută la condus. Zis și făcut! Audi Q2 bifează toate aceste cerințe.

test-audi-q2-3

Test Audi Q2 1.4 TFSI: Utilitate și design
Desigur, dacă vrei o senzație de SUV mai clară ai putea să alegi măcar un Q3, sau dacă vrei o citadină cu care să te strecori prin aglomerație ai putea opta pentru hatchback-ul A1. Dar Audi Q2 îți prezintă un mod nou de a vedea lucrurile. Îți oferă dimensiuni reduse de citadină (4,19 m lungime), dar și o gardă la sol mai înaltă (15 cm) care îți face mai lejeră parcurgerea unui drum de munte. Și beneficiezi și de un portbagaj de 405 litri, mai generos decât al lui A1 (270 l), la care se adaugă utilitatea spătarelor rabatabile ale banchetei. Q2 depășește și capacitatea de 380 litri a portbagajului compactei A3 Sportback. Dar nu excelează în ceea ce privește spațiul pentru pasagerii din spate, deși poate transporta 4 adulți. Un minus este și vizibilitatea obturată de montanții spate foarte lați.
Cu un mix de detalii avangardiste și forme angulare care induc ideea de robustețe, Q2 este o prezență cu aspect mai exotic decât al lui A1 sau al hatchback-ului A3. Ar putea să fure clientelă de la ambele modele, mai ales din rândul tinerilor și fetelor care vor o mașină de oraș mai extrovertită și suficient de utilă și pentru escapadele de weekend. Da, este o mașină cool! Și asta este evident și din felul în care atrage privirile în trafic.

test-audi-q2-13

Test Audi Q2 1.4 TFSI: Rafinament și dotări
Ca orice Audi, Q2 încântă prin standardele de calitate. Până și plasticele mai ieftine de pe panourile portierelor sunt finisate exemplar, iar Audi a avut grijă ca toate zonele din interiorul lui Q2 care sunt atinse frecvent să fie acoperite cu materiale foarte plăcute. Este de apreciat cum interiorul lui Audi Q2 este configurat simplu și logic și nu încearcă să te convingă prin idei de design extravagante. Însă te convinge să îl admiri pentru finețea asamblării și detaliile inserțiilor, precum admiri o sculptură în bob de orez.
Când un constructor auto îți povestește în comunicatul de presă că a depus un efort special pentru ca butoanele din bord să producă un anumit click atunci când le rotești, primul instinct este să etichetezi formularea drept un tic verbal de PR. Dar acesta este fix unul dintre detaliile pe care le remarci în timpul pe care îl petreci la volanul lui Q2.
Audi nu a făcut rabat nici la capitolul dotări de infotainment, siguranță și conectivitate.
Modelul testat este echipat cu head-up display (686 euro) care proiectează informații diverse pe un ecran rabatabil. Iar opțional Q2 poate fi echipat și cu Virtual Cockpit (744 euro), ecranul de 12,3 inci care ține locul instrumentarului de bord și afișează inclusiv harta de navigație cu grafică 3D. Extra cost este și sistemul MMI cu buton rotativ a cărui suprafață tactilă recunoaște scrisul de mână. Pachetul de navigație MMI plus cu MMI touch are un cost piperat, de 3.075 de euro.
Conectivitatea poate fi și ea la cel mai înalt nivel, datorită hot-spot-ulu WiFi și a compatibilității cu smartphone-urile prin Apple CarPlay și Android Auto.
Siguranța oferită de Audi Q2 este cotată de Euro NCAP cu maximul de cinci stele, iar echiparea standard a micului crossover german include sistemul Audi pre sense, care detectează atât alte vehicule, cât și pietonii din calea mașinii și poate comanda inclusiv frânarea automată pentru evitarea unei coliziuni. Opțional, Q2 poate fi dotat cu cruise control adaptiv (789 euro), care este activ până la viteze de 200 km/h la modelele cu transmisie automată. Lista de sisteme de asistare a condusului poate fi completată și cu Audi active lane assist (686 euro), care între 60 și 250 km/h corectează automat direcția pentru ca automobilul să rămână între marcajele benzii de rulare. Pentru asistarea automată a direcției la viteze de până la 65 km/h, poate fi comandată funcția Traffic jam assist.
Farurile LED împreună cu stopurile LED cu semnalizare dinamică mai adaugă 1.423 de euro la prețul mașinii. Iar pachetul de design exterior S Line costă 1.670 de euro.
Toate acestea ridică nivelul de echipare al lui Audi Q2 la cotele unui SUV de clasă mare, dar condimentează și prețul pe măsură.

test-audi-q2-11

Test Audi Q2 1.4 TFSI: Comportament rutier
Robustețea nu definește doar calitatea de fabricație și designul lui Audi Q2. Rigiditatea structurală a mașinii este notabilă, iar suspensiile nu au un reglaj prea moale, însă asigură un nivel de confort bun, amortizând denivelările fără zgomote sau trepidații exagerate. Direcția este precisă și are asistare progresivă, modificându-și raportul de demultiplicare în funcție de cât de amplă este rotirea volanului. Folosind sistemul Audi drive select (229 euro) poți selecta diverse moduri de rulare (auto, comfort, dynamic, efficiency și individual), care schimbă parametrii pentru răspunsul accelerației, transmisiei, direcției sau controlul pentru clapeta de evacuare. Prin sistemul Audi drive select se gestionează și sistemul de control al amortizoarelor adaptive, care este propus opțional.
Desigur, în modul dinamic mașina se încordează un pic, deși nu are un comportament sportiv accentuat. Per ansamblu, Q2 este plăcut la condus. Și nu este de mirare că micul crossover are o ținută de drum bună, fiindcă este dezvoltat pe platforma tehnică folosită și de hatchback-ul Audi A3.
În plus, Q2 este ușor de manevrat în mediul urban aglomerat, iar garda la sol permisivă te ajută să străbați un drum cu hârtoape fără prea multe emoții.
Audi Q2 poate beneficia standard de tracțiune integrală quattro pentru motorizările de top de 2 litri atât diesel, cât și benzină. Însă modelul testat de noi are motorizarea 1.4 TFSI și tracțiunea pe puntea față. În zilele de test am prins atât vreme fără precipitații, cât și ninsoare și îngheț. Iar Q2 nu mi-a lăsat impresia că duce lipsa tracțiunii integrale, deși din experiență știm că aceasta face o diferență, după cum am observat în cazul modelelor Mini.
Cât despre propulsorul 1.4 TFSI, trebuie spus că acesta are o contribuție importantă în comportamentul vioi al lui Q2. Cutia de viteze automată cu ambreiaj dublu schimbă foarte lin cele 7 trepte și exploatează eficient cei 150 CP ai motorului pe benzină. De asemenea, am apreciat că și în modul manual transmisia are reacții rapide și poate schimba și câte 2 trepte.
Atunci când demarezi în forță se simte doar o mică așteptare, până când mașina țâșnește din loc. În momentul acesta Q2 este ca un cățel care așteaptă să îi arunci bățul. Întâi se uită la tine cu ochii mari, fiind atent la mișcarea ta, iar apoi pleacă iute din loc, fericit că ai chef de joacă.
Din toate aceste motive nu te plictisești la volanul lui Q2. Dacă mai luăm în calcul și faptul că am prins vreme de iarnă cu toate capriciile ei, precum și traficul anevoios care vine odată cu aceste condiții meteo, atunci consumul mediu de circa 7,5 l/100 km este decent, chiar dacă îl depășește pe cel ideal declarat de Audi (5,2 l/100 km). Pentru a tempera consumul, motorul 1.4 TFSI beneficiază, pe lângă sistemul Stop & Start, și de un sistem de dezactivare a 2 dintre cei 4 cilindri, atunci când solicitarea propulsorului este redusă. Dacă este cuplat cu transmisia automată S tronic, decuplarea cilindrilor are loc între 1.400 și 3.200 rpm. Șoferul este anunțat că s-a comutat pe modul „coasting”, printr-un mesaj afișat în bord.

test-audi-q2-14

Test Audi Q2 1.4 TFSI: Preț și concurență
Segmentul modelelor SUV/crossover subcompacte are mulți protagoniști. Însă Renault Captur, Opel Mokka X, Peugeot 2008, Nissan Juke sau chiar și Mazda CX-3 nu se ridică la pretențiile lui Q2. Iar asta este evident în materie de preț. Un Audi Q2 cu tracțiune față, motor 1.4 TFSI de 150 CP, cutie automată S tronic cu 7 trepte și echipare Sport pornește de la 31.546 euro, conform configuratorului disponibil pe site-ul oficial www.audi.ro.
Mini Countryman este cel mai apropiat concurent ale lui Audi Q2, ținând cont de pretențiile premium. Conform configuratorului din site-ul www.mini.ro, costă de la 28.177 de euro în versiune Cooper, cu transmisie automată Steptronic și motor de 1,5 litri și 136 CP, care consumă tot 5,5 l/100 km. Modelul Mini nu este la fel de bine dotat în echiparea standard, însă lista de opționale o rivalizează pe cea a lui Audi Q2.

Test Audi Q2 1.4 TFSI: Concluzie
Nu am ales întâmplător titlul „Q7 sculptat în bob de orez”, pentru acest articol. Q2 reușește în mod uimitor să pună semnul egal între el și mărețul Q7. Realizezi lucrul acesta când lecturezi lunga listă de dotări opționale. Dacă nu ai știi despre ce mașină citești ai fi mai degrabă tentat să crezi că este vorba despre pretențiosul Q7. Inclusiv un sistem audio Bang & Olufsen cu 14 difuzoare poate fi selectat pentru Q2. Te poți pierde ușor în lista de opționale, iar la final ajungi la un preț pentru care ți-ai putea cumpăra un SUV de talie măcar compactă. Concret, cred că Audi Q2 va fi ales de clienți care și-ar permite măcar un Q3 sau un Q5, dar care doresc tot răsfățul tehnologic al fraților mai mari, grupat într-un format mic, pentru oraș. Însă, chiar și în echipări inferiore, Q2 tot va reuși să te convingă de rafinamentul premium.

Citeste si...

Test Drive Porsche Cayman - Manevrabilitate Absolută
Test Drive Ford Mondeo

Lasa un comentariu:

Comentarii