Advertisement
TEST-DRIVE — martie 28, 2013 at 1:36 pm

BMW X6 M: rating maxim

by

BMW X6s-ar putea ca pentru cei mai impatimiti dintre fanii BMW, litera „d“, de la diesel, sa fie un fel de pacat capital daca e pusa dupa litera „M“. spun asta pentru ca si eu sunt unul dintre fanii marcii bavareze. asa ca la intrebarea „Cum suna cel mai rapid sUV diesel din lume?“ primul raspuns care mi-a venit in minte a fost „cost effective“. am aflat ulterior ca „M“ nu vine de la „M“-ul pe care-l credeam eu, ci de la M Performance.

tot ulterior, am aflat ca nici „cost effective“ nu e chiar cost effective. Nu, nu din cauza consumului, care e chiar suspect de mic pentru caii de sub capota si pentru cat e de mare masina. Mai degraba din cauza pretului. De baza, 90.086 euro. Pretul masinii testate: 111.860 euro. Cu tot cu tVa. Deci, ce face un X6 M50d care nu e chiar M si care costa cat costa?

in primul rand e rapid. Da, e cel mai rapid SUV diesel din lume. si asta din cauza, pardon, datorita celor 381 de cai-putere si a celor 740 Nm. De unde? Din cei 2.993 cmc. Cum? aici e mai complicat. am incercat si eu sa aflu, am citit comunicatul de presa, l-am recitit si singurele chestii care mi-au ramas in minte sunt: „the most innovative and sporty diesel engine in the world“, „more pressure, more output, more torque“ si tot asa. asa ca m-am intors la manualele din facultate si am incercat sa vad daca am invatat ceva despre asta, dar nimic. Pe niciunde nu scria nimic de motoare diesel cu trei turbochargere, de flapsuri dinamice care se inchid sau se deschid in functie de turatie pentru a asigura „cursul“ optim al aerului proaspat si al gazelor arse. Nimic, in nicio carte de Motoare. ideea e ca motorul asta e destept rau. atat de destept incat X6 M50d accelereaza de la 0 la 100 km/h in 5,3 secunde! serios, 5,3 secunde, 0-100 km/h, un X6 diesel. Cam tare, nu?! Viteza maxima, 250 km/h. Limitata, desigur. Consum mediu, 7,7 l/100 km. Ei, nu e chiar asa. Eu am avut un consum mediu de 9,7 l/100 km in perioada testului, in conditiile in care in oras am mers destul de putin. Dar sa fim seriosi, cate masini mai exista care sa accelereze atat de bine si sa consume atat de putin?

acum, ca am spus cate ceva despre ce scrie in fisa tehnica, sa iti spun si cum merge pe strada. Pe la noi pe strada. Masina e mare si e grea. asta se simte. Oricat de destepti sunt baietii de la M Performance, fizica ramane fizica. si totusi, sasiul, construit, zic ei, dupa specificatiile modelelor M, ofera un comportament surprinzator de agil. s-ar putea ca agil sa nu fie cuvantul potrivit aici, dar sunt convins ca ati inteles ideea. Modificarile aduse sasiului au fost extinse si catre amortizoarele controlabile electronic, si catre functia activa antiruliu a sistemului adaptive Drive, asa ca BMW X6 M 50d s-a descurcat foarte bine pe drumul de la Bran la Fundata. Directia pare artificiala, dar este precisa si rapida, in timp ce discurile de frana imense, cam cat toata roata unui Logan (385 mm pe fata si 345 mm pe spate), asigura toata forta de franare de care aceasta masina are nevoie. Un mare plus al acestei masini este sistemul numit Dynamic Performance Control. acesta este practic un sistem electronic de control al tractiunii foarte avansat. in timpul testul, drumul dintre Bran si Fundata era ud si acoperit cu resturi de nisip si nu de putin ori interventia acestui sistem a fost de ajutor. alaturi de sistemul de tractiune integrala, sistemul Dynamic Performance Control directioneaza puterea intre puntea fata si spate, cea mai mare parte a puterii fiind directionata catre spate. insa, in cazul detectarii unui comportament subvirator, cele doua sisteme lucreaza impreuna, franand automat roata fata din exteriorul virajului si transmitand mai multa putere de tractiune celei de pe interior. Nu sunt un fan al sistemelor electronice de control, dar acesta, in cazul lui X6 M50d si in conditiile unui drum alunecos, este aproape obligatoriu. Practic, acest sistem te lasa sa mergi putin mai repede decat ai putea sa o faci fara el. iar partea cea mai buna e ca reuseste sa faca asta foarte subtil, fara sa te deranjeze sau sa simti ca sistemul preia controlul. Pur si simplu, iti da o mana de ajutor. Ce ar mai fi? aaa, transmisia. absolut minunata. Opt trepte, dublu ambreiaj. Cu tot cu padele pe volan pentru un plus de impresie artistica. De admirat este ca atunci cand selectezi manual modul de schimbare a treptelor prin intermediul selectorului de viteze, chiar daca ajungi la limita superioara a turatiei, treapta nu este schimbata automat. in felul acesta, chiar simti ca ai mai mult control asupra masinii.

Per total, X6 M50d, fara sa fie chiar un „M“, reuseste cumva sa te pacaleasca. E intr-adevar o masina foarte rapida, cu un comportament dinamic surprinzator de bun si cu tehnologie sub caroserie suficient de desteapta incat sa nu o intelegi pe de‑a‑ntregul. Mie mi-a placut •

Citeste si...

Test Comparativ: BMW Seria 7 vs Jaguar XJ - Jos Pălăria
Test Alfa Romeo Giulia: mai puțină emoție, mai multă rațiune

Lasa un comentariu:

Comentarii