Studiile și exemplele din traficul real ne arată care vor fi activitățile pe care le vor face oamenii la volan odată ce se acomodează cu mașinile care se conduc singure.
De ce să ne mai ascundem după deget? Mașinile autonome vor deveni noua normalitate, iar noi ne vom conforma și adapta, oricât o să strâmbăm din nas inițial. Frica de a lua mâna de pe volan o să dispară destul de repede, pentru că deja conducem cu ochii în smartphone. Așa că mai degrabă o să răsuflăm ușurați pentru că nu mai trebuie să fim atenți și la drum în timp ce dăm Like unei poze cu desertul mâncat de fata căreia îi facem ochi dulci. Copiii noștri și, mai ales, nepoții noștri nici nu vor dori să simtă plăcerea de a conduce, pentru că ei vor avea alte repere. Sau cel puțin vor înțelege altfel plăcerea de a conduce. În loc de motoare V8 vor dori mașini cu holograme pe post de butoane și funcții de conectivitate mult peste ce ne imaginăm acum.
Desigur, tranziția se face treptat, dar direcția schimbării este deja clară. Funcțiile de condus autonom o să devină dotări la fel de standard ca și ESP-ul. Iar studii precum cele publicate în iunie 2016 de IHS Automotive estimează că până în 2035 vor fi deja produse 76 de milioane de mașini autonome. Același studiu prefigurează pe baza informațiilor preluate de la producătorii de tehnologii din acest domeniu că în 2025 vânzările de mașini autonome la nivel global vor fi de circa 600.000 de unități, urmând să explodeze până la 21 de milioane anual în 2035. Dintre acestea, 3 milioane de mașini vor fi vândute în Europa de Vest și alte 1,2 milioane în Europa de Est.
Bun, tabloul cu șosele pline de mașini autonome este deja pictat. Deci mai rămâne să discutăm despre cum o să se transforme comportamentul nostru „la volan“. Încep previziunile citând un sondaj făcut în Marea Britanie în 2013 de BBR Reman, din care a reieșit că 49% dintre cei peste 2.000 de intervievați au făcut sex măcar o dată într-o mașină. Acesta este doar unul dintre sondajele care confirmă acest lucru și arată inclusiv faptul că sexul la volan este una dintre cauzele subestimate pentru provocarea accidentelor. Până la urmă, este puțin probabil să întâlnești oameni care recunosc că au ieșit în păpușoi din cauză că făceau sex la volan și au pierdut controlul mașinii. Dar se conturează deja o grijă legată de această formă de „distragere de la condus“. De exemplu, un semnal de alarmă în acest sens a fost tras anul acesta de Barrie Kirk, un expert al Centrului Canadian de Excelență în Vehicule Automatizate: „Prefigurez că, odată ce computerele preiau sarcina șofatului, va avea loc mai mult sex în mașină.“ Acum, nu vreau să stric petrecerea nimănui, dar măcar parcați mașina într-un loc retras. Nu de alta, dar ar fi periculos, nu doar hilar, să circulăm cu geamurile aburite pe autostradă. Însă în afară de atenționări și eventuale amenzi nu văd ce se poate face în acest sens. Oamenii deja au arătat ce vor face la volan când mașinile vor circula singure. Mai întâi au apărut filmări pe YouTube cu cineva care păcălește sistemul lui Mercedes-Benz Clasa S. Acel sistem cere ca șoferul să aibă o mână pe volan, pentru ca mașina să-și mențină traiectoria automat. Un domn cu mintea perspicace a legat o sticlă de suc de 0,5 litri de volan și a păcălit sistemul. Apoi, după ce Tesla a actualizat sistemul Autopilot al lui Model S, YouTube-ul a scos imediat la iveală curajoși care s-au filmat stând pe bancheta din spate și lăsând mașina să circule singură. Desigur, sistemul Tesla este chiar inteligent și este capabil să efectueze inclusiv manevre de depășire în locul șoferului. Dar parcă este prea la început pentru a-mi da liniștea că pot să adorm în mașină lăsând-o să mă ducă singură la destinație. Din nou realitatea ne contrazice, fiindcă a devenit viral un clip video cu un „șofer“ de Tesla Model S care aparent dormea adânc cu capul plecat pe geam, în timp ce mașina rula pe autostradă. Glumă sau nu, așa va arăta realitatea.
Dacă ne uităm la ce ne propun constructorii, vom înțelege mai mult despre cum ne vom petrece timpul în mașinile autonome. De la Mercedes-Benz înțelegem că mașina evoluează peste rolul ei de simplu mijloc de transport și va deveni într-un final un spațiu de viață mobil. Imaginea pe care Mercedes-Benz o asociază cu conceptul F015 Luxury in Motion este cea a unor oameni de afaceri care discută relaxat în timp ce mașina rulează către locul unei întâlniri. Deci putem include și afacerile sau munca de birou pe lista lucrurilor pe care le vom face în mașinile autonome. Mașina poate fi și un lounge cu comenzi prin holograme, după cum arată conceptul Mercedes-Benz Vision Tokyo. În rest, singurele limitări sunt imaginația și curajul.