Noul Volkswagen Golf VII ne dovedeste, alaturi de Vladimir Draghia, ca nu trebuie sa iesi din tipare pentru a fi cel mai bun.
Clasa compactelor este, din punctul meu de vedere, cel mai disputat segment din lumea auto. si asta pentru ca o compacta buna e ca o multifunctionala. ar trebui sa faca ce vrei, cand vrei. ai doi copii si plecati in Grecia, nicio problema. ai un caine mare si vrei sa mergi la munte, nicio problema. te-ai hotarat sa schimbi mobila in casa si ai drum la ikea, nicio problema. ai chef sa pleci singur la drum si sa te distrezi pe transalpina, nicio problema. Compactele sunt acele masini care ar trebui sa ofere compromisul perfect intre egoismul soferului si dorinta lui de aventura, cu atributele unei masini de familie, practica, sigura si fiabila.
iar atunci cand vorbim despre compacte, e clar, nu avem cum sa nu ne gandim la Gof. Fiecare dintre noi stie pe cineva care are sau cel putin a avut un Golf. E imposibil sa fie altfel. O ruda, un prieten sau un prieten al unui prieten. Golf-ul e peste tot. Ce sa mai, eu am Golf. si imi place Golf-ul meu. si mai toti oamenii pe care ii stiu, actuali sau fosti posesori de Golf, au numai cuvinte de lauda la adresa masinii. Recunoaste, nici nu tu ai auzit nimic de rau despre Golf, asa-i? Daca ai auzit, spune-mi si mie.
si totusi, oare e bine asa? E bine sa conduci o masina atat de comuna? in principiu, cam e. ai parte de o masina testata, fiabila, dealeri si service-uri sunt mai peste tot, valoarea de revanzare e buna, totul pare in regula. si nu doar pare, chiar e. iar acum, ajuns la a Vii-a generatie, Golf-ul pare si mai bun. Fara mari schimbari de design, parca pe principiul Porsche, din aproape in aproape, sa nu care cumva sa socheze pe cineva cu ceva linii mai aventuroase, noul Golf e tot un Golf. Parca putin mai cumintel, dar mai cochet si mai elegant. Un interior mai spatios, mai elegant, mai „up-class“ decat m-as fi asteptat si, sub caroserie, aceleasi lucruri bine puse la punct de tehnica germana.
in cazul de fata, Vladimir Draghia rezuma cam tot ce e de spus despre Golf intr-o propozitie: „Golf-ul e o masina corecta“. si are dreptate, nu? Masina testata, in versiunea 2.0 tDi BlueMotion, vine la pachet cu 150 de cai-putere si 320 Nm, o cutie manuala cu sase rapoarte – cred ca e singura masina testata in acest numar al revistei care nu are transmisie automata – si cu suspensia cu reglare adaptiva. aceasta din urma e pe lista de dotari optionale si costa putin sub 1.000 de euro, dar merita toti banii.
Deci, cum e? E foarte bun, fara sa surprinda neaparat cu ceva. Rafinat, agil, confortabil si prietenos. „Cand ma gandesc la Golf, ma gandesc la ceva familiar. Nu stiu de ce, nu am un Golf, nici macar un Volkswagen, dar asa mi se pare. Cand eram copil, eram innebunit dupa Golf iV Gti. Un prieten avea unul si pur si simplu mi se parea cea mai tare masina. Golf-ul imi lasa impresia ca, atunci cand te hotarasti sa il alegi, mergi la sigur. stii exact pe ce dai banii si stii la ce sa te astepti. si pe langa asta, chiar daca mi se pare ca devine din ce in ce mai «cumintel», tot arata bine. E drept, ma duce cu gandul catre o masina de corporatist calculat, dar poate nu e chiar asa“, spune Vladimir. si nu greseste cu nimic. Cei 150 de cai-putere sunt responsabili pentru un sprint de la 0 la 100 km/h in doar 8,6 secunde si pentru o viteza maxima de 216 km/h. iar asta inseamna ca, desi nu e vreo sportiva, acest Golf merge foarte bine. Motorul e silentios, foarte elastic, iar transmisia este precisa, solida si placuta. De fapt, daca vrei sa te si distrezi, Golf-ul striga „prezent“. tot ce trebuie sa faci este sa selectezi modul sport al suspensiei, sa alegi un drum virajat si sa-i dai bataie. totul se petrece lin, frumos, controlat. Fara prea mult entuziasm, ce-i drept, dar asta nu inseamna ca nu te poti distra. Directia precisa si rapida, sistemul de franare impecabil, suspensia si timpul de raspuns al motorului sunt marile atuuri ale noului Golf.
iar in oras lucrurile sunt la fel de bune. ai parte de confort, de rafinament si de o masina, asa cum a spus si Vladimir, corecta. interiorul este frumos desenat, limpede si clar, scaunele sunt ergonomice si numai bune de pierdut in ele cele 40-50 de minute pe care le petreci in traficul de dimineata.
„Pentru mine e clar, Golf-ul e o masina cu care sa-ti faci treaba. Nu te indragostesti de el pentru cum arata, pentru cum merge sau pentru cum te face sa te simti. E genul de masina pe care o apreciezi pentru ca nu te dezamageste niciodata. stie sa faca de toate, le face chiar bine, dar nu are acea emotie care sa te faca sa spui «wow»“, imi spune Vladimir. „Dar merge foarte bine, e elegant, iar asta face diferenta intre Golf si celelalte masini din clasa sa. E clar ca e mai bun decat un C4 sau un 308, e clar ca e altceva fata de Mazda3, de exemplu. iar pana la seria 1 si a3 mai sunt cateva mii bune de euro“, continua el.
Concluzia? De ce sa-ti iei un Golf? Raspunsul e simplu: sa n-ai batai de cap. si, pe langa asta, sa primesti o masina care sa te duca oriunde, oricand, care sa-ti faca pe plac indiferent de situatie si care, atunci cand e cazul, sa te duca spre casa pe drumul cel mai lung. am mai spus-o: Golf-ul e masina de zi cu zi, masina de vacanta, masina de weekend, cea de mers la mare sau la munte. La birou, la cumparaturi, cu copiii la scoala. Orice provocare ai avea pentru el, ii va face fata. ai costuri de rulare mici, costuri de intretinere mici, performante dinamice peste medie si un interior mult, mult peste ce ofera concurenta in segmentul compactelor. si sincer acum, daca tot te-ai hotarat sa-ti iei o multifunctionala, nu o vrei pe cea mai buna dintre ele? Nu-i asa ca n-ai chef sa o instalezi de patru ori pe luna si ca nici nu vrei sa dai mai multi bani pe consumabile decat pe ea? Ei bine, cam asa e si Golf-ul. E cel mai bun din segmentul sau, iar pentru asta merita toate laudele.
De fapt, Golf-ul are o singura problema: aceea ca nu are nicio problema.