Spirit de învingător
Ești atât de bun pe cât sunt rivalii tăi, spune o vorbă înțeleaptă pe care o auzim îndeosebi în domeniul sportiv. Iar asta învățăm și din ambiția de învingător pe care o au în comun Mihai Leu și Kia Stinger.
Text: Alex Buțu Foto: Dragoș Savu
Rareori întâlnești un om care excelează în două discipline sportive diferite, așa cum a făcut Mihai Leu. A îmbogățit istoria boxului românesc cu multiple titluri, printre care și cel de campion mondial, obținut în 1997 la categoria semimijlocie. Iar apoi, pasiunea sa pentru motorsport avea să îl conducă până pe prima treaptă a podiumului, câștigând campionatul național de raliuri în 2003. Până la urmă, boxul și motorsportul au în comun viteza de reacție, atenția acută și adrenalina. Iar în ambele cazuri, performanța atinsă de Mihai Leu a avut drept combustibil spiritul de învingător.
În același spirit a fost creat și modelul Kia Stinger, un Gran Turismo cu patru uși conceput pentru a urca în ring cu rivali germani, precum BMW Seria 4 Gran Coupe sau Audi A5, care își dispută titlul acestui segment. E o luptă foarte grea. Dar Stinger este cel mai performant model creat vreodată de Kia. Drept urmare, Mihai Leu și Kia Stinger ne-au întâmpinat pe circuitul Motor Park pentru o zi dedicată plăcerii de a conduce și ambiției de învingător.
Mihai Leu nu doar promovează performanța, ci muncește pentru a o face și accesibilă: „Organizez anul viitor a 10-a ediție a Raliului Aradului, o competiție foarte frumoasă, care s-a dezvoltat foarte mult. În plus, în 2018 voi organiza Raliul Sibiului și o etapă de viteză pe traseu montan, la Poiana Brașov. Dar am făcut anul acesta și o etapă de Super Rally la Craiova. Am vrut să văd exact cum merge. A funcționat foarte bine și de anul viitor voi organiza primul campionat național de Super Rally. Vor putea participa și câte doi piloți cu aceeași mașină, deoarece se merge contratimp. Astfel, costurile de participare vor fi abordabile. Am avut discuții în mai multe orașe. Craiova rămâne sigur. Probabil vom avea în calendar Pitești, Târgu Mureș, Hunedoara. Iar faptul că este totul desfășurat în centrul orașului, într-o zonă foarte accesibilă și publicului, va atrage mulți spectatori. Până la urmă, sportul fără spectatori nu prea are rost.“
Kia Stinger își face foarte ușor spectatori, prin designul său atractiv și mai îndrăzneț decât al concurenților germani. Este într‑adevăr un Gran Turismo. Are 4,83 metri lungime. Este jos, lat și are un profil plonjat în stil fastback. Când apare în oglinda retrovizoare te impresionează cu farurile încruntate și grila frontală pe care Kia îi place să o asemene cu nările unui tigru. Însă nu are un temperament brutal, ci dinamic. Nu sacrifică nivelul confortului. Întocmai definiției unui GT, Stinger este un automobil puternic și elegant, capabil să-și transporte pasagerii cu stil și viteză.
![medie_SSD1750](http://www.gentlemanscar.ro/wp-content/uploads/2017/12/medie_SSD1750.jpg)
Kia Stinger va surprinde adepții modelelor germane premium, prin rafinament și tehnologii avansate.
Stinger a fost dezvoltat de inginerii Kia pentru a seduce clienții BMW și Audi și prin ținuta de drum. În acest sens a fost proiectat în Frankfurt și supus la teste pe solicitantul circuit de la Nurburgring, unde i-au fost cizelate abilitățile dinamice. Este și primul sedan Kia propus atât cu tracțiune pe puntea spate, cât și cu tracțiune integrală. Însă chiar și versiunea cu patru roți motrice favorizează livrarea cuplului către puntea spate, pentru un comportament cât mai sportiv. Totodată, modelele cu tracțiune pe puntea posterioară pot fi echipate opțional cu un diferențial mecanic cu alunecare limitată.
Cinci moduri de reglare a ținutei de drum (Eco, Sport, Sport+, Comfort și Smart), care modifică răspunsul suspensiilor, direcției, accelerației și cutiei de viteze automată cu 8 trepte, permit șoferului să schimbe caracterul mașinii după preferință.
De altfel, Kia dorește ca șoferul să descopere și să-și personalizeze după plac comportamentul GT-ului. Dovadă este libertatea de a reglara separat fermitatea amortizoarelor de la cele două punți. Acest lucru este posibil datorită sistemului de control electronic al suspensiilor.
Totodată, suspensia spate tip multi‑link este ranforsată cu o bară antiruliu. Toate acestea contribuie la dinamism și control. Modelele Stinger GT cu motorizare V6 dispun standard și de un sistem de frânare Brembo, cu discuri ventilate care au diametru de 350 mm la roțile frontale și 340 mm la cele din spate. De altfel, Stinger se remarcă și prin sistemul de direcție precis, care opțional poate avea și demultiplicare variabilă.
„Este o mașină foarte frumoasă. Pe mine mă interesează mult designul mașinilor. Poate fi și o mașină de familie, până la urmă. Dar în funcție de motorizare poate să aibă un caracter mai sportiv, după cum am apreciat în timpul turelor de circuit pe care le-am parcurs la volanul ei. Totodată, mi se pare important și prețul său bun“, concluzionează Mihai Leu.
Într-adevăr, prețul îi oferă un avantaj de multe mii de euro lui Kia Stinger față de rivalii germani, chiar și în varianta de top, cu motorizare V6 3.3 T-GDI de 370 CP, care are tracțiune integrală și sprintează de la 0 la 100 km/h în doar 4,9 secunde. Acest vârf de gamă are un preț de listă de 48.195 de euro, care include numeroase dotări de confort și infotainment disponibile doar opțional în cazul concurenților.
În acest preț sunt cuprinse și sisteme de asistare a condusului, care permit mașinii să frâneze singură pentru a evita coliziunea cu alte vehicule sau cu pietoni sau să își corecteze automat direcția pentru a rămâne între marcajele benzii de rulare. Pentru motorizarea pe benzină 2.0 T-GDI de 255 CP prețurile încep de la 33.800 de euro, în timp ce diesel-ul 2.2 CRDI de 200 CP este propus de la 35.688 de euro.
Kia Stinger 3.3 T-GDI AWD
PREȚ de listă cu TVA (euro): de la 48.195
PUTERE (CP/rpm): 370/6.000
CUPLU (Nm/rpm): 510/1.300-4.500
0-100 km/h (s): 4,9
VITEZĂ MAXIMĂ (km/h): 270
CONSUM MEDIU (l/100 km): 10,6
EMISII CO2 (g/km): 244