Advertisement
PICTORIALE — iunie 27, 2017 at 10:37 am

Ion Caramitru și BMW X3: Vehiculul emoției

by

Vehiculul emoției

Atât automobilul, cât și actoria sunt în esență vehicule pentru suflet și minte, alimentate de emoție. Am descoperit aceste asemănări cunoscându‑l pe maestrul Ion Caramitru.

Text: Alex Buțu    Foto: Dragoș Savu

Ne îndrăgostim de personalitatea unui actor sau a unui personaj, la fel cum suntem cuceriți și de caracterul unei mașini. Un actor este versatile și ne deschide orizontul gândirii, purtându-ne către lumi noi. Se poate spune același lucru și despre automobile, după cum am aflat de la maestrul teatrului și filmului Ion Caramitru.
Repertoriul său impresionant i-a câștigat aplauze internaționale, cum ar fi cele pentru rolurile din filmele Kafka (1991, regia Steven Soderbergh), Mission:Impossible (1996, regia Brian De Palma) sau Amen (2002, regia Costa‑Gavras). A fost distins cu numeroase titluri precum cel de Ambasador Shakespeare în România sau Ofiţer de Onoare al Ordinului Imperiului Britanic pentru promovarea culturii, fiind decorat de Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii.
Cariera sa l-a condus și în funcția de președinte al UNITER, iar mai apoi și de director al Teatrului Național „I.L. Caragiale“ din București. Din această postură a încheiat un parteneriat de lungă durată și cu Automobile Bavaria Group, care susține anual proiectele culturale TNB, de exemplu prin punerea la dispoziție a unui autocar MAN pentru turneele actorilor. Tot prin prisma acestui parteneriat, Ion Caramitru conduce în prezent un BMW X3 xDRIVE20d, o mașină al cărei caracter îl descrie foarte plastic: „Are un aspect de taur, de forță conținută și stăpânită. Cred că se poate asocia cu un taur mai calm, mai controlabil“.

Ne povestește cu umor și contextul demarării parteneriatului cu Automobile Bavaria Group: „Colaborarea a început la punerea în scenă a spectacolului Revizorul de Nikolai Vasilievici Gogol. Atunci, regizorul a adus piesa la zi și a dorit ca primarul din piesă să descindă dintr-o mașină de lux decapotabilă, pe a cărei placă de înmatriculare să scrie Primar. Așa debutează piesa. Primarul nostru, adică Mihai Constantin, întâi decapotează mașina cu toată spectaculozitatea acestui gest și apoi coboară dându-ne sentimentul că nu-i un primar oarecare, ci un om foarte bogat. Cu ce oare seamănă chestia asta? Vă las pe dumneavoastră să apreciați“.
Pentru Ion Caramitru condusul este o plăcere și ne povestește cu nostalgie de mașinile pe care le-a deținut de-a lungul timpului: „Prima mea mașină am luat-o în 1967. A fost un Volkswagen Broască din prima serie cu motor de 1.500 cmc. Miliția avea pe vremea aia tot Volkswagen Broască, dar de 1.300 cmc. Am avut-o 7 ani și apoi am intrat pe sistemul Dacia. Abia după Revoluție am avut şi alte mărci. Iar acum conduc un BMW X3 prin parteneriatul cu Automobile Bavaria Group“.
Experiența de pe scenă îl ajută să depisteze și actorii din trafic: „Am observat de nenumărate ori că oameni calmi, drăguți, timizi devin fiare când sunt la volan. Iar când se dau jos de la volan revin la naturalul lor“.

medie F87A6434

Între Teatrul Național „I.L. Caragiale“ din București și Automobile Bavaria Group există un parteneriat de lungă durată.

medie F87A6245

Ion Caramitru compară modelul BMW X3 cu un taur controlabil și îl apreciază pentru sentimentul de siguranță pe care îl inspiră.

Ion Caramitru spune că nu a fost niciodată un „vitezist“ și nu are tabieturi la volan, ci doar obsesia de a se uita mereu în oglinda retrovizoare, un instinct format de când unchiul său, care i-a fost instructor auto, i-a spus că „pericolul vine mai ales din spate, unde nu te uiți în mod firesc“. Însă la volanul lui BMW X3 se simte în mare siguranță și se bucură relaxat de plăcerea de a conduce: „M-am îndrăgostit de cutia automată. Iar toate facilitățile pe care le am la modelul BMW X3 sunt admirabile. Mă refer la navigație, la tracțiunea pe toate roțile, la camera video pentru marșarier sau la sistemul audio. De asemenea, știu că în caz de accident sunt în siguranță, deoarece mașina este echipată cu numeroase airbaguri. X3 îți dă sentimentul unei siguranțe formidabile și al unei stabilități fără niciun fel de dubiu. Am o casă la munte la care obișnuiesc să mă duc, iar BMW-ul X3 este foarte util iarna. Stabilitatea lui este o mare garanție că te urci la volan și nimic rău nu se poate întâmpla. Îmi place să-l conduc fiindcă este o mașină silențioasă, rapidă. Pilotul automat mi se pare o găselniță modernă și importantă, fiindcă atunci când mergi pe autostradă poți să-ți odihnești picioarele și mintea conducând. BMW X3 se și parchează singur“.
Sistemele de asistare a condusului și chiar condusul autonom și trecerea la propulsia electrică sunt evoluții pe care Ion Caramitru le prefigurează drept puncte de cotitură pentru omenire: „Probabil condusul autonom este viitorul, ca și electrificarea propulsiilor. Lumea se va schimba în momentul în care dependența de petrol va fi ameliorată și la un moment dat schimbată cu așa-zisul combustibil electric. Propulsiile electrice și hibride vor conduce la o revoluție mondială inclusiv la nivelul raporturilor de putere între state“.

De altfel, Ion Caramitru consideră că evoluția continuă este o caracteristică pe care teatrul și automobilismul o impart în egală măsură: „Teatrul se schimbă tot timpul. Și fiecare generație vine cu pretenții justificate la ceea ce numim forme noi în teatru. Obsesia teatrului este forma nouă. Am putea spune că spectacolul cel mai revoluționar din această seară, de mâine se învechește. De mâine trebuie depășit. De mâine se caută alte forme care să-l contrazică, sau măcar să-l îmbunătățească. Este o lume în continuă schimbare și căutare. La fel și industria auto. Cândva scoteam toată ziua joja să vedem nivelul uleiului. Acum s-a ajuns la garanții de 5 ani sau la un număr imens de kilometri. S-a ajuns la mașina care zboară, la mașina amfibie sau la cea care se conduce singură“.
Dar, indiferent de transformările aduse de timp, teatrul și automobilismul păstrează la bază arta transmiterii emoției. Pe acest fond, Ion Caramitru ne invită să repunem teatrul pe harta destinațiilor uzuale, la fel cum a început să facă și noua generație: „Până în 1989 mersul la teatrul a fost o componentă a existenței aproape zilnice. Teatrele erau singurele locuri în care aveai câteva ceasuri de senzație de libertate. Piese clasice precum Hamlet, Macbeth sau Bolnavul închipuit nu erau altceva decât reprezentări la scară ale dictaturii sub care trăiam. Televiziunea și radioul nu ofereau nimic, în timp ce teatrul prezenta capodopere ale literaturii dramatice. Las la o parte faptul că actorii întruchipează personaje și că în funcție de talentul lor se creează și obsesia bucuriei de a trăi împreună cu interpretul emoțiile personajului respectiv.
Lucrul ăsta nu s-a pierdut, ci a fost oarecum întârziat după Revoluție. Dar după doi‑trei ani s-a revenit. Acum, Teatrul Național, pe care-l vedeți cum arată, are șapte săli. Una va intra în folosință în vară, pe acoperiș, și jucăm deja în cinci din ele. Avem în fiecare seară peste 2.000 de spectatori. Iar generația tânără vine din ce în ce mai des la teatru“.

medie F87A6285

„Propulsiile electrice și hibride vor conduce la o revoluție mondială inclusiv la nivelul raporturilor de putere între state.“

BMW X3 xDRIVE20d

Preț de listă cu TVA (euro): de la 43.257
Putere (CP/rpm): 190/4.000
Cuplu (Nm/rpm): 400/1.750-2.500
0-100 km/h (s): 8,1
Viteză maximă (km/h): 210
Consum mediu (l/100 km): 4,9-5,3
Emisii CO2 (g/km): 129-139

Citeste si...

Interviu Ion Țiriac - Noblețea pasiunii
Ilie Năstase și BMW X5 - Made to measure

Lasa un comentariu:

Comentarii