Advertisement
PICTORIALE — iulie 4, 2019 at 12:43 pm

Dani Oțil și Honda Civic Type-R: Sportul civic

by

SSD_9445

Honda Civic Type-R este mereu pregătită pentru un weekend de foc pe circuit, dar știe să fie civilizată în traficul zilnic. Dani Oțil ne explică această disciplină a eficienței prin experiența de pilot.

La volanul noii generații Honda Civic Type-R te simți precum Tony Stark (a.k.a Robert Downey Jr.) când poartă costumul de Iron Man. Suspensiile, direcția, frânele, dar mai ales cutia de viteze îți comunică tot ce fac și îți răspund de parcă ar fi parte din setul tău de reflexe naturale. Stă lipită în viraje precum scamele pe ariciul de la combinezon, iar cutia de viteze manuală îți dă o satisfacție echivalentă cu cea pe care o are un jucător de snooker când reușește fără efort bila de meci. Acesta fost și primul lucru pe care l-a remarcat Dani Oțil când a făcut cunoștință cu noul hot hatch japonez, pus la dispoziție de Honda Trading România: „La Campionatul Național de Viteză în Coastă deja au apucat să-mi spună doi piloți că e o mașină bună. Și, într-adevăr, pot spune că ți-ar plăcea o cutie ca asta la Coastă. Este exactă. Și este printre puținele cutii care fac acel «clanc» mecanic când a intrat în viteză.“

SSD_9756

De altfel, Honda Civic Type-R a stabilit în 2017 cel mai bun timp reușit până la acel moment de o mașină cu tracțiune față pe Nürburgring Nordschleife. Noul Type-R exploatează eficient resursele de 320 CP și 400 Nm livrate de motorul VTEC TURBO de 2 litri. Are diferențial cu alunecare limitată, direcție cu două pinioane, demultiplicare variabilă și asistare electrică, precum și frâne cu sistem Brembo la puntea față, care include discuri de 350 mm și etriere cu 4 pistonașe. Aerodinamica atent studiată cuprinde un eleron imens, completat de generatoare de vortex deasupra lunetei, o podea cât mai plană, o cortină de aer frontală și un difuzor posterior. Cutia de viteze este gândită pentru a rezista la temperaturile înalte din timpul rulării pe circuit. Astfel, pe lângă sistemul său de răcire, caseta cutiei de viteze are forme adaptate la aerodinamica de sub mașină, pentru optimizarea răcirii. Totodată, transmisia manuală are și funcția „revmatching“ care ajustează mereu turațiile motorului pentru a fi la nivelul ideal. Dani Oțil a apreciat această funcție, asemănând-o cu tehnica de pilotaj „vârf-călcâi“ (sau „heel and toe“, în engleză).

SSD_9744

„Sunt fan hothatch, iar Honda Civic Type-R mi se pare modelul de serie cel mai apropiat de o mașină de curse de Grupa A.“ – Dani Oțil

Deși este pregătită să reziste weekend de weekend la uzură pe circuit, Honda Civic Type-R este și un automobil de zi cu zi neașteptat de confortabil, spre deosebire de alte hothatch-uri. Asta se datorează suspensiilor adaptive la toate cele 4 roți. Acestea au senzori care măsoară forțele G (câte unul la baza montanților parbrizului și al treilea la puntea spate), precum și senzori pentru dezbaterea amortizoarelor, care permit reglarea continuă, în milisecunde, pentru estomparea denivelărilor. Iar șoferul poate selecta unul dintre cele trei moduri de rulare (Comfort, Sport și +R), care reglează răspunsul suspensiilor, transmisiei, direcției și accelerației.

Eficiența și autocontrolul în orice situație sunt calități pe care și Dani Oțil și le-a însușit prin mai multe discipline. Din 2008, Dani prezintă alături de Răzvan Simion emisiunea matinală „Neatza cu Răzvan și Dani“ la  Antena 1. Dar spiritul său tonic și disciplina și le-a perfecționat și prin rigorile motorsportului. De 12 ani participă la competițiile de enduro cu motocicleta, luând startul și în Red Bull Romaniacs, cel mai dificil hard-enduro din lume. Iar de 5 ani obține rezultate din ce în ce mai bune în Campionatul Național de Viteză în Coastă (CNVC), unde și-a câștigat respectul față de modelul Civic. A concurat o vreme cu o Honda Civic cu motor 1.6 VTEC, iar apoi a întâlnit ca rival o Honda Civic Type-R.

SSD_9471

Dar, indiferent de mașina condusă, Dani urmează aceleași principii: „Pe mine m-a ajutat exercițiul faptului că stau câte patru ore în direct în fiecare zi. Mă pot concentra mult, progresez constant și nu am avut evenimente serioase. De multe ori așa se rezolvă o cursă, din concentrare, nu din tupeu. Trebuie să fii curajos, dar sportul cu motor nu înseamnă hazard.“

În 2017, Dani Oțil a urcat pe podiumul CNVC la Grupa A2, iar în 2018, după îndelungi antrenamente riguroase în Italia, a trecut la volanul performantului Radical SR4, cu care în 2019 a câștigat prima etapă din Campionatul Național de Super Rally. Ne spune că senzații mai tari decât în acest Radical a simțit doar în două ocazii: „Am zburat într-un avion de acrobații și am fost lăsat în condiții de siguranță să trag de manșă pentru a face looping-uri. Și am mers câteva ture, pe ploaie torențială, în dreapta multiplului campion de WRC, Sébastien Loeb. Sărea într-o baltă de noroi, care acoperea parbrizul la viteze de 120 km/h. Și, timp de 3-4 secunde, mergea prin viraj fără să vadă.“

Pe lângă televiziune și motorsport, Dani Oțil își face mereu timp pentru a-și folosi simțul civic, implicându-se în cauze caritabile care pot fi de real ajutor. Pentru asta a conceput site-ul bunsimț.ro, unde sunt publicate anunțuri pentru obiecte pierdute sau găsite. E o idee ingenioasă, care face ceea ce nu reușesc de multe ori Poliția sau anunțurile pe Facebook.

SSD_9556

Citeste si...

Vlad Petreanu și Toyota RAV4 Hybrid: Deșteptarea la volan
Mihai Dobrovolschi și BMW Seria 4 Coupé: Micile bucurii

Lasa un comentariu:

Comentarii