Aspirații elevate
O plimbare cu un Mercedes-Benz GLC și o discuție cu Cătălin Ștefănescu te fac să savurezi și să înțelegi mai bine lucrurile fine din viață, însuflețite de aspirații elevate.
Text: Alex Buțu Foto: Dragoș Savu
De ce admirăm Mercedes-Benz? De ce îl admirăm pe Cătălin Ștefănescu? Răspunsul e identic. Îți dezvăluie spiritul uman creator și promovează aspirațiile înalte. Te fac să te simți motivat și încărcat cu ideea că poți și tu mai mult. Iar farmecul lor este că știu să privească în egală măsură către trecut și către viitor. Practic, traduc principiile atemporale ale performanței în termeni moderni. Este o călătorie fascinantă, pe care am retrăi-o alături de Cătălin Ștefănescu și Mercedes-Benz GLC, noua mașină pe care o conduce prin prisma statutului său de ambasador al mărcii germane în România. Acesta este urmașul modelului Mercedes-Benz GLK, despre care Cătălin ne spune că l-a îndrăgit foarte mult și este în continuare nostalgic după el. Iar acum descoperă în GLC un farmec diferit, dar la fel de acaparant.
Pe lângă realizarea emisiunii Garantat 100% difuzată la TVR1, Cătălin călătorește foarte mult prin țară, fiind un invitat al celor mai importante evenimente culturale din România. De această dată ne-am întâlnit cu el la Sibiu, unde a fost moderator de spectacole în cadrul Festivalului Internațional de Teatru găzduit de fosta capitală culturală a Europei. Deplasările acestea lungi în zone diverse explică și de ce Cătălin a ales să conducă un SUV: „În ceea ce mă privește contează că este extrem de comod, că stă foarte bine pe drum și că are un nivel de siguranță înalt. M-am obișnuit cu ideea de SUV și pentru că merg mult prin țară și ies destul de mult în afara drumului obișnuit. Îmi place să văd lumea reală, îmi place să merg la țară. Pe drumurile alea e sănătos să ai un SUV. Adică nu merg cu un SUV fiindcă am senzația că sunt cumva mai puternic. Îmi place clasa asta. M-am contrazis de foarte multe ori cu fundamentaliști care spun că lumea s-a terminat odată cu apariția crossover-elor, că ar fi o ofensă adusă marilor mașini.“
Argumentele pentru eficiența SUV-ului Mercedes-Benz GLC sunt oferite de motorizarea diesel 250 d, care consumă în medie între 5 și 5,5 l/100 km, livrând 204 CP. Eficiența acestei motorizări Euro 6 este susținută și de cutia de viteze 9G-TRONIC cu 9 trepte, care este produsă în România. „Am fost de mai multe ori la fabrica Star Transmission de la Sebeș. Sunt un entuziast al fabricii și nu ratez vreo ocazie de a o vizita. Dincolo de felul cum sunt tratați muncitorii români de acolo, dincolo de nivelul de civilizație, fabrica aceea arată impresionant. Mulți dintre noi ar trebui să o vizităm. Acolo se face această cutie cu 9 trepte. Mi se pare o transmisie suverană“, explică Cătălin Ștefănescu.
„Mă trezesc dimineața cu bucuria de a urca la volanul acestor mașini. Uneori îmi inventez călătorii pentru a le conduce.“ – Cătălin Ștefănescu
Versatilitatea modelului condus de el rezidă și în faptul că, pe lângă sistemul de tracțiune integrală 4MATIC, este echipat și cu pachetul opțional Off-Road Engineering, care include gardă la sol înălțată, scut pentru motor, controlarea vitezei la coborârea pantelor și oferă șoferului posibilitatea selectării mai multor reglaje specifice pentru diverse condiții de rulare și aderență. Opțional, poate fi comandată și suspensia pneumatică AIR-BODY CONTROL, iar confortul derivă inclusiv din liniștea oferită de lista bogată de sisteme pentru asistarea condusului. De altfel, Cătălin consideră că sisteme precum cele de frânare automată, păstrare a benzii sau avertizare pentru prezența unui vehicul în unghiul mort sunt esențiale pentru siguranța oferită de Mercedes-Benz GLC, care a fost cotat cu maximul de 5 stele Euro NCAP. Dar Cătălin are și un sfat: „E un obicei sănătos să folosești sistemele astea, însă nu cred că e OK să uiți de reflexele tale normale. Pentru că, dacă ești pradă acestor gadgeturi și facilități, riști să nu mai fi foarte atent la ce se întâmplă atunci când conduci. Da, sunt extrem de folositoare. Eu pot să spun că, în situații care par imposibile, folosesc asistentul de parcare și dă niște rezultate cu totul entuziasmante.“ Până la urmă, vrei să conduci cât mai mult modelul Mercedes-Benz GLC. Noi l-am apreciat de fiecare dată, indiferent de versiunea pe care am condus-o, fiindcă te cucerențe prin suplețea suspensiilor și direcția precisă.
Am putea spune că GLC este un actor foarte versatil. Dar nu este un teatru, ci vorbim despre abilități înăscute, perfecționate prin experiența Mercedes-Benz, care îi permit să joace la fel de bine multiple roluri. Cătălin ne-a nuanțat această percepție: „Există mașini care joacă teatru. Și bine și prost. În partea aia de bine, mașinile care joacă sunt actorii pe care un mare teoretician al teatrului îi numea supermarionete. Acesta era Gordon Craig, care vorbea despre Über-Marionette. Sunt cei care practică același tip de rețetă, sunt în toate spectacolele așa cum au fost la premieră, sunt constanți, se livrează cu sufletul și cu trupul spectacolului respectiv. Da, pot fi mașini care joacă teatru. Dar ce facem cu un actor neînsuflețit de ceva din interiorul lui, de o istorie personală? Prin urmare, nu vorbim doar despre mașini care joacă teatru, ci despre mașini profund însuflețite.“
MERCEDES-BENZ GLC 250 d 4MATIC
PREȚ de listă cu TVA (euro): 46.856
PUTERE (CP/rpm): 204/3.800
CUPLU (Nm/rpm): 500/1.600
0-100 km/h (s): 7,6
VITEZĂ MAXIMĂ (km/h): 222
CONSUM MEDIU (l/100 km): 5,0–5,5
EMISII CO2 (g/km): 129–143