În capul nostru, pentru această ședință foto, locația ideală ar fi fost un circuit. Ce-i drept, am rezervat un circuit (cel de la AMCKart), unde am avut timp să facem câteva ture cu mașina, doar că ploaia nu ne-a lăsat să finalizăm ședința foto. Așa că am ales să fugim de ploaie către un alt circuit, unul de motocros, aflat în imediata apropiere a unei cariere de piatră/nisip/ce-o fi acolo. Mașina, un Seat Leon FR, nu cred că a fost la fel de încântată ca și noi că am părăsit circuitul, dar nici foarte supărată nu a părut, pentru că a avut ocazia să se mai relaxeze după ture încordate de circuit. Anvelopele nu-i mai scârțâiau, motorul nu-i mai era turat și nici frânele abuzate. Doar turație de relanti și fine mișcări cu scopul de a găsi cea mai bună poziție pentru pictorial.
Nu același lucru îl pot spune însă și despre Călin, care tare ar fi vrut să mai dea câteva ture pe circuit în loc să își ia și el rolul de model. În versiunea testată, Seat Leon FR a venit echipat cu un motor de 1,8 litri, TSI. Cu 180 de cai-putere și 250 Nm, disponibili încă de la 1.500 rpm, Seat Leon FR reușește un sprint de la 0 la 100 km/h în 7,5 secunde și are o viteză maximă de 224 km/h. Prin urmare, avem de-a face cu cea mai bună combinație între o compactă normală și un hot hatch. Pe de o parte, Seat Leon FR e docil, de casă și familie, de mers la școală cu copiii sau de scurte vizite la mall. Pe de altă parte, e la fel de bun de condus pe circuit, de răsfățat pe viraje și, de ce nu, de-o scurtă, ilegală, dar extrem de antrenantă liniuță de la semafor la semafor. Nu, nu, am greșit. Un gentleman n-ar face asta! (Aici ar fi trebuit să pun un emoticon din ăla care face cu ochiul, dar n-am, așa că mă mulțumesc cu paranteza asta lungă.)
Comportamentul lui Seat Leon FR depinde doar de cine conduce. Tu sau ea…
„Îmi place foarte mult direcția. E echilibrată, îți spune ce să faci cu ea și îți spune atunci când ai exagerat cu accelerația. Simți foarte repede prin intermediul volanului când te apropii de un comportament subvirator. Și apropo de volan: arată incredibil de bine, dar privindu-l aveam impresia că e mai gros decât e în realitate. Nu e o problemă asta, e doar senzația pe care mi-a lăsat-o mie. Îmi place și motorul. N-aș fi zis că sunt doar 1,8 litri, mă așteptam la cel puțin un 2,0 litri turbo. Dar se vede că tehnologiile noi de care tot aud se dezvoltă pe zi ce trece. Îmi place foarte, foarte mult și cutia. Schimbă atât de repede încât, în unele momente, nici nu am știut că a trecut într-o treaptă superioară“, ne spune Călin Goia după primele câteva ture pe circuit.
„Mă surprinde plăcut felul în care poți aborda virajele acestea atât de strânse. Pentru că acest circuit nu a prea fost gândit pentru mașini, asta e clar. Dar chiar și așa Leon-ul se descurcă bine… Nu se înclină în viraje, nu îți lasă impresia că ar putea reacționa imprevizibil, e foarte bun. Aaa, îmi plac și frânele foarte mult. Permisive, dar îngheață dacă ai nevoie de o oprire rapidă“, continuă Călin. Și are perfectă dreptate. Deși echipat cu anvelope de iarnă, pe circuit rece și plouat, Leon-ul FR oferă un nivel de aderență foarte bun, iar disponibilitatea cuplului de la turații atât de joase te ajută foarte mult la ieșirea din virajele foarte lente de pe AMCKart. În plus, direcția servoasistată este foarte rapidă și comunicativă, foarte bine echilibrată și, ajutată de frânele puternice, cu discuri ventilate pe față, oferă un plus de intuitivitate în privința reacțiilor mașinii.
Transmisia automată, DSG, cu şapte rapoarte și dublu ambreiaj nu a trecut de treapta a IV-a pe circuit, dar este foarte rapidă și permisivă cu turația atunci când e trecută în modul manual. Prin urmare, dacă tu vei fi cel care va conduce mașina, te vei distra de minune. Acum să ieșim puțin de pe circuit și să discutăm și comportamentul mașinii în caz că va conduce și ea.
Pe șosea, acolo unde limitele de viteză intră în vigoare, alături de cele ale bunului simț, Seat Leon FR se simte la fel de bine ca pe circuit. Suspensia este permisivă cu denivelările asfaltului, transmisia lăsată în Drive schimbă treptele cu o lejeritate incredibilă și optimizează consumul de combustibil, iar la viteze mici și manevre de parcare direcția este foarte lejeră, așa că nu depui nici cel mai mic efort pentru a parca în spațiile înguste de pe străduțele la fel de înguste. „Îmi place foarte mult și interiorul. Display cu touchscreen, foarte intuitiv, materiale bune și finisări de calitate. Scaunele sunt confortabile, au bună susținere laterală, iar cutia automată îți ușurează mult viața în aglomerația din oraș. Da, o mașină cu două fețe: agresivă și nervoasă când vrei, foarte calmă și confortabilă când ieși de pe circuit“, îmi mai spune Călin Goia.
În concluzie, Seat Leon, în echiparea FR, este o mașină cât două. Cum spuneam și la început, firea acestei mașini depinde doar de cel de la volan și de dispoziția lui, iar pentru asta, Leon‑ul primește din partea noastră nota maximă.