Pentru fiecare copil îndrăgostit de lumea celor patru roți există un producător preferat. Pentru unii acesta este Porsche, pentru alții este Ferrari, iar pentru mine acest producător se cheamă McLaren.
Totul a început prin ’95, pe când aveam în jur de vreo șapte ani, cu o gumă Turbo și cu abțibildul cu numărul 387. Da, este vorba despre McLaren F1, „the greatest car ever made!“. De ce m-am oprit la McLaren F1? Motivul e simplu. Pe abțibildul respectiv scria negru pe alb, în dreptul vitezei maxime, 315 km/h. Nu văzusem o viteză mai mare, deși mestecasem pachete întregi. Mai târziu, când a apărut internetul și pe la noi și puteam cu dial-up-ul de după 11 seara să găsesc clipuri, eram înnebunit.
„Are motor din aur“, auzeam pe undeva. Ce să mai, McLaren F1 era mașina supremă în viața mea. Și pe bună dreptate, pentru că F1 era mașina supremă și pentru restul globului. Îmi aduc aminte că în 1998 McLaren F1 a devenit cea mai rapidă mașină „de serie“ din lume, atingând o viteză maximă de 391 km/h! Da, e adevărat, datele tehnice din guma Turbo nu erau cele mai precise. Oricum, ținând cont de toate acestea, am avut ocazia să vizitez „fabrica“ McLaren.
Situată în Woking, un mic orășel la 40 de minute de mers cu trenul de Londra, McLaren Technology Centre seamănă mai degrabă cu un stabiliment de pe altă planetă. Clădirea, lacul ce o înconjoară și toate construcțiile auxiliare sunt impresionante. Iar în interior… ei bine, în interior stă adormită o colecție impresionantă de mașini de curse. De la McLaren‑ul F1 GTR care a câștigat cursa de 24 de la Le Mans în 1995 până la monoposturile de Formula 1 ale marilor campioni, incluzându-le aici pe cele pilotate de Ayrton Senna sau Emerson Fittipaldi.
Tot aici, despărțit de o serie de geamuri uriașe, este și standul de lucru al echipei actuale de Formula 1, locul în care mecanicii și inginerii lucrează, dezvoltă și pun la punct monoposturile pilotate anul acesta de Jenson Button și Kevin Magnussen. Pentru cineva ca mine, vizita în acest loc este un vis împlinit. Trecând de acest stand, păşim pe lângă zecile de trofee câștigate de McLaren în diferitele competiții în care a participat, iar mai departe, după un coridor lung, se întinde „fabrica“. Iar pentru că și acum McLaren-urile sunt construite manual, „fabrica“ este de fapt o sală, unde oameni pricepuți și dedicați construiesc cu pasiune mașini pentru suflet.
Iar dacă, de la F1, McLaren a avut o pauză lungă în care nu a mai construit mașini de serie, acum, în ultima vreme, pare că britanicii nu se mai opresc. Odată cu modelul 12C, McLaren pare că a început o nouă era. Iar această nouă eră a culminat cu lansarea modelului P1. Probabil mai avansat tehnologic decât a fost F1, mai nebunesc, mai rapid. O mașină care deja este „sold-out“, un hypercar ce a fost lăudat și ridicat în slăvi de toată presa auto. O mașină atât de complicată tehnologic, încât un Bugatti Veyron pare o machetă LEGO, pe care o poate face și un copil de trei ani.
Iar acum, dacă te-ai hotărât să visezi la un supercar, visează la modelele 650S, fie Coupe, fie Spider. Menite cumva să celebreze cei 50 de ani de existență a companiei, cele două modele vin sub capotă cu V8, twin-turbo, ce dezvoltă nici mai mult, nici mai puțin de 650 de cai-putere. De aici vine, desigur, și numele.
Cele două modele sunt recomandate ca mașini ce pot fi conduse zi de zi, dar eu cred că cel mai bine le stă pe un drum de munte sau pe un circuit. V8-ul de sub capotă, cu o capacitate de 3,8 litri, dezvoltă 650 de cai-putere la 7.250 de rotații pe minut, iar cuplul maxim este de 678 Nm, disponibil la 6.000 de rotații pe minut. Iar pentru că șasiul este construit dintr-o combinație unică de fibră de carbon și aluminiu, 650S Coupe cântărește doar 1.330 de kilograme.
Prin urmare, mașina zboară. Atinge 100 km/h în 3,0 secunde, 200 km/h în 8,4 secunde și 300 km/h în 25,4 secunde, pentru a ajunge la o viteză maximă de 333 km/h. Anvelopele, Pirelli P Zero Corsa, alături de elementele aerodinamice active și de frânele cu discuri dintr-un aliaj de ceramică și carbon, asigură o putere de oprire impresionantă, iar pentru un compartament rutier fără compromisuri, 650S beneficiază de control activ al șasiului.
Ar mai fi multe de spus despre minunile care ies pe poarta fabricii din Woking, dar un singur lucru e cert. Ultimele modele McLaren, P1 și 650S, nu fac decât să ducă mai departe cu succes istoria pe care o poartă în spate modelul F1. Iar McLaren rămâne în continuare acel producător care combină ingineria cu pasiunea mai bine decât oricare altul din lume, iar mașinile lor sunt construite pentru viitor •