Întotdeauna mi-am dorit un Porsche. Nici acum nu am încetat să visez și, an de an, în cadrul Porsche Roadshow, eveniment organizat de Porsche Inter Auto, am ocazia să fiu mai aproape de visul meu. Și să-mi dau seama exact care o să fie modelul ales.
Porsche a suferit o serie de transformări de-a lungul timpului, apărând noi modele de serie cu motoare diesel care să le mai atenueze puțin din problemele financiare. Decât să fiu răutăcios și să mă leg de faptul că motoarele diesel nu se pretează unui Porsche, mai bine le scot în evidență avantajele. Până la urmă, nu e nimic rău să ai de unde alege. Și dacă mă gândesc că propulsoarele diesel au însemnat probabil și salvarea modelelor consacrate ce au uimit prin manevrabilitate și performanțe dinamice, atunci încep să le apreciez și mai mult.
Manevrabilitate absolută și mulți cai-putere
Porsche 911 este modelul care definește cel mai bine marca Porsche. Pentru mine, 911 este mașina supremă. L-am venerat și i-am urmărit evoluția. Porsche 911 e ca un gentleman. Devine mai iscusit odată cu înaintarea în vârstă, mai manierat și mai docil. Și nu-l lasă puterile, pentru că 911 nu îmbătrânește. El devine mai puternic, mai inteligent și mai atrăgător odată cu trecerea timpului.
Este disponibil în 12 variante ca să ai de unde alege. Poate fi cabrio sau coupe, cu tracțiune integrală și fără, cu 350 CP sau cu 560 CP. Are o serie de dotări high-tech care să încânte și cel mai mare pasionat de tehnologie, iar performanțele dinamice sunt uluitoare.
Am avut ocazia să testez șase modele. Da, ai citit bine, șase modele de 911. Este vorba de 911 Carrera și 911 Carrera 4S, atât în varianta coupe, cât și în varianta cabriolet. Pentru cei nefamiliarizați cu denumirile, cifra 4 indică prezența tracțiunii integrale, iar litera S înseamnă că ai de-a face cu o versiune mai puternică.
Porsche 911 Carrera și 911 Carrera 4S combină direcția sublimă cu aderența fenomenală și cu performanțele uluitoare oferite de motorul cu șase cilindri amplasat în spate. 911 Carrera dezvoltă 350 CP, atinge primii 100 km/h în 4,5 secunde dacă este echipat cu transmisia automată PDK (disponibilă opțional) și atinge o viteză maximă de 287 km/h. Carrera 4S dezvoltă 400 CP, sprintul până la 100 km/h durează tot 4,5 secunde și atinge o viteză maximă de aproape 300 km/h și, teoretic, este mai manevrabil mulțumită tracțiunii integrale. Practic, nu vei simți diferența dintre cele două modele decât dacă ești un șofer foarte experimentat.
Pe de altă parte, vei simți o diferență uriașă între modelele ce beneficiază de pachetul Sport Chrono și restul modelelor. În dotările standard este inclus un buton Sport care modifică timpul de răspuns al motorului, dar Pachetul opțional Sport Chrono modifică simultan setările motorului, suspensiei, direcției și transmisiei pentru performanțe extreme. Pachetul conține setarea Sport Plus și un ecran amplasat pe volan ce indică dacă modul Sport Plus și sistemul Launch Control sunt activitate. De asemenea, sistemul PASM (Porsche Active Suspension Management) oferit standard pe modelele 911 Carrera S și ca opțiune pentru modelele de bază are două moduri care afectează setările suspensiei. Modul Normal reușește un amestec bun între performanțe și confort, iar modul Sport întărește suspensia pentru a îmbunătăți manevrabilitatea.
În altă ordine de idei, 911-le e genul de mașină care se comportă civilizat atunci când vrei, dar care se transformă într-o bestie dacă apeși cu putere pedala de accelerație. Performanțele dinamice, acompaniate de un sunet excelent produs de motor, te obligă parcă să-i forțezi limitele.
Pe lângă 911 Carrera, am avut ocazia să testez Boxster S și Cayman S. Pentru mine, Boxster S e ca o iubire trecută, pentru că am avut ocazia să mă văd cu ea de câteva ori. M-am vindecat, dar tot mă mai gândeam la ea din când în când. Și am avut ceva palpitații când am revăzut-o după atâta timp, pentru că Boxster S este cel mai manevrabil și mai plăcut roadster cu care am mers vreodată. Oferă 315 CP și atinge 100 km/h în 4,8 secunde pe modul Sport Plus.
Manevrabilitatea de care dau dovadă atât Boxster S, cât și Cayman S îți aduce zâmbetul pe buze și îți inspiră siguranță atunci când abordezi în forță un drum de munte. Cayman S este mai puternic cu 10 CP decât Boxster S, dar nu vei simți diferențe semnificative. Ambele modele sunt disponibile cu transmisia automată PDK și pot fi echipate cu Sport Chrono Package și cu sistemul PASM, opțiuni obligatorii pentru orice Porsche, după părerea mea. Mai mult, ambele modele pot să-ți indice un consum combinat de sub 10,0 l/100 km/h (asta dacă ai bani de Porsche, dar vrei să faci economie pe seama consumului) și se pretează cu succes tuturor condițiilor de drum.
Sportivă de lux
Panamera 4S nu e neapărat un sedan de lux, ci mai degrabă o mașină sport puternic tehnologizată pentru patru persoane. E drept, după ce cobori din 911, Panamera nu ți se mai pare atât de spectaculoasă, dar cu transmisia PDK, sistemul PASM și pachetul Sport Chrono oferă performanțe similare confraților de marcă mai agresivi. Mai mult, direcția răspunde rapid la comenzi, iar suspensia pneumatică adaptivă poate fi setată pentru un nivel ridicat de confort sau pentru a spori performanțele dinamice. În plus, Panamera 4S dezvoltă 420 CP, oferă 520 Nm de la 1.750 rpm și accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,5 secunde. Și face asta cu patru adulți la bord.
Interiorul este excelent finisat, poate fi echipat cu o serie de gadgeturi high-tech și are mai multe butoane decât cockpitul unui supersonic. Panamera este silențios și rafinat, e disponibil într-o variantă diesel, iar nemții pun la dispoziție și o alternativă hibrid de 380 CP, prietenoasă cu mediul, zic ei…
Un SUV special
Chiar dacă mă declar un fan Porsche, SUV-ul nu mă atrage atât de mult. Dar după cum spuneam, nu e nimic rău să ai de unde alege. Mai ales că Porsche Cayenne este unul dintre cele mai manevrabile și mai agile SUV-uri existente pe piață în acest moment.
Noi am pus la încercare Cayenne S, model echipat cu transmisia Tiptronic S. Cayenne este atât de manevrabil, încât ai putea să juri că te afli într-o mașină sport și nu într-un SUV greoi. Cei 400 de cai-putere permit accelări rapide, iar suspensia pneumatică ce include și sistemul PASM permite selectarea unuia dintre modurile Confort, Normal și Sport. De asemenea, garda la sol și setările suspensiei pot fi modificate în funcție de preferințe, iar Cayenne este un Porsche cu reale valențe în teren accidentat mulțumită sistemului Porsche Traction Management (tracțiune integrală permanentă cu diferențial central blocabil, ABD și ASR).
La fel ca Panamera, Cayenne are un interior luxos și spațios care poate fi echipat cu toate jucăriile high-tech pe care vi le puteți imagina. Chiar dacă sumedenia de butoane poate crea confuzii la prima vedere, o sa apreciezi faptul că fiecare buton îndeplinește o singură funcție.
Pentru a crește vânzările mărcii, Cayenne beneficiază de versiuni diesel și hibrid, iar cea mai puternică dintre motorizări dezvoltă 550 CP. Prețurile sunt direct proporționale cu performanțele •