Aveam de gând să scriu ceva legat strict de maşini, având în vedere profilul acestei minunate reviste. Aş fi scris şi despre gentlemani, dar, vai, n-am prea fost inclus în această categorie de-a lungul vieţii. Dar voi face un lucru previzibil, având în vedere că mersul pe motociclete şi scrisul despre ele fac parte din ocupaţia mea, şi voi încerca să vă corup spre partea întunecată a forţei, ca să-i zicem aşa.
Aşadar, de ce ţi-ai lua o motocicletă? Să începem cu considerentele practice. Pe lângă cel mai evident avantaj, strecurarea cu uşurinţă prin trafic şi potenţiala înjumătăţire a timpului pierdut pe drumuri prin oraş, putem menţiona şi uşurinţa cu care o parchezi. Într-o perioadă în care mă deplasam zilnic la serviciu în centrul capitalei, făceam des glume pe seama colegilor care pierdeau până la 45 de minute dimineaţa căutând loc de parcare. Mie îmi lua fix cinci secunde să parchez motocicleta pe trotuar, în faţa uşii de la intrare. Asta după ce oricum ajunsesem mai repede decât ei la faţa locului. Şi în acest răstimp, consumasem mai puţină benzină (cu până la de trei ori mai puţină, în funcţie de motocicleta cu care eram) şi mă plictisisem mai puţin.
Aici ajungem la alt aspect interesant: cam orice drum pe motocicletă este plăcut şi antrenant, chiar şi unul până la supermarketul din cartierul vecin. În maşină, în traficul urban, eşti aproape ca un pasager. Nu faci decât să accelerezi şi să frânezi. Pe motocicletă eşti mereu atent, mereu activ, cauţi tot timpul cea mai eficientă şi mai puţin riscantă rută printre maşini. Accelerezi, fandezi, revii, frânezi uşor, observi un spaţiu gol şi ţâşneşti, ce să mai încoace şi încolo, trăieşti.
Şi aici ajungem la principalele puncte folosite de detractorii acestui mijloc de transport pentru a te descuraja. Este periculos. Nu am cum să nu recunosc că este, ce-i drept, mai periculos decât mersul cu maşina. La volan, majoritatea accidentelor la viteze moderate, în oraş, pot fi considerate uşoare, căci se lasă doar cu nişte tablă îndoită. Pe motocicletă, chiar şi dintr-un accident la viteză mică poate să rezulte o fractură. Cu toate acestea, dacă ai capul pe umeri, nu te avânţi la manevre dubioase, eşti mereu atent şi te concentrezi tot timpul pe îmbunătăţirea abilităţilor tale de motociclist, ai toate şansele să nu vezi spitalele pe dinăuntru. În aproape opt ani de motociclism, am ajuns la spital o singură dată şi atunci am contribuit puţin la accident printr-o atenţie deficitară. Aşadar, dacă mergi cu ochii în patru şi cu o neîncredere sănătoasă faţă de toţi ceilalţi participanţi la trafic, poţi să te bucuri de o carieră lungă şi sănătoasă pe două roţi.
După ce am avut ocazia să merg cu foarte multe maşini de toate tipurile, puterile şi mărcile, aş echivala senzaţiile transmise de o motocicletă modestă de 50 CP cu cele date de un Porsche 911 Carrera 4. Atenţie, nu mă refer la performanţe, care favorizează maşina în această comparaţie, ci la trările pe care ţi le induc aceste mijloace de transport. Cu diferenţa că poţi să cumperi o astfel de motocicletă cu 1.500 de euro. Quod erat demonstrandum •