Advertisement
EDITORIAL — ianuarie 3, 2018 at 12:18 am

Care va fi ultima mașină cu volan?

by

Avansarea rapidă a sistemelor de condus autonom aduce în discuție renunțarea la volan.

Mercedes-Benz Remote Park-Pilot

Inclusiv smartphone-ul a devenit deja o alternativă pentru volan. Mercedes-Benz și Audi oferă acum aplicații care permit parcarea automobilelor mișcând tacticos degetul pe ecranul smartphone-ului. Și BMW oferă soluția comandării dinafara mașinii a manevrei de intrare și ieșire din parcare, dar folosind cheia digitală, care la rândul ei are ecran tactil.

P90237282_highRes_the-new-bmw-5-series
La fel de comun a devenit și faptul că majoritatea constructorilor promit lansarea după 2020 a generației de mașini care se vor conduce autonom. Iar conceptele prezentate drept preambul pentru acestea sunt echipate cu volane care se retrag în planșa de bord, atunci când șoferul cedează comanda către autoturism.
În acest context ne întrebăm: Când va fi produsă ultima mașină cu volan și care va fi aceasta? De curând au făcut înconjurul internetului declarații ale oficialilor Lamborghini și Porsche, prin care aceștia declară loialitate volanului. Maurizio Reggiani, șeful departamentului de cercetare și dezvoltare din cadrul Lamborghini, a răspuns pentru revista DigitalTrends: „Cumperi un Lamborghini ca să te distrezi și să te bucuri de condus. Când vine vorba de condusul autonom în toată deplinătatea sa, cred că noi vom fi ultimul constructor care va oferi așa ceva.“ Lutz Meschke, unul dintre cei mai sus puși membri în consiliul director Porsche, spune că marca germană va adopta sisteme de condus semi-autonom spre finalul deceniului, dar va fi printre ultimii constructori care vor renunța la volan. Desigur, pe lista ultimilor constructori care vor produce mașini cu volan nu vor figura doar mărcile de automobile supersport, ci și cele care produc mașini de buget. Cert este că necesitatea sau utilizarea volanului vor fi reduse considerabil, chiar dacă pensionarea sa completă pare încă prea îndepărtată.

22389

Într-adevăr, ne-am obișnuit ca volanul să fie parte nelipsită a unui autoturism. Dar trebuie să ne amintim că nici triciclul lui Carl Benz, patentat în 1886 și considerat a fi primul automobil, nu avea volan. Direcția lui era controlată cu un levier, după un principiu care imita cârma unei bărci. Chiar Mercedes-Benz îl creditează drept pionier al volanului pe francezul Alfred Vacheron. În 1894 acesta a adaptat un volan vehiculului Panhard motorizat de Daimler. A concurat în cursa desfășurată între Paris și Rouen și a terminat pe locul 11, dar și-a câștigat locul în istorie.
Este adevărat că volanul își făcuse mai devreme apariția, un exemplu fiind vehiculul cu propulsie pe aburi La’ Mancelle, din 1875. Dar realitatea de azi ne indică faptul că volanul poate dispărea mai târziu decât aburii produși de ultimele propulsii care vor arde combustibil fosil.



Citeste si...

De ce două roți?
Predicție: Copiii născuți azi nu vor șofa

Lasa un comentariu:

Comentarii